Gjest Lilleulv Skrevet 4. september 2008 #1 Skrevet 4. september 2008 Hva har du i kjøleskapet ditt? Hva lager du til middag? Hva spiser du i løpet av en dag?
Fat Sally Lee Skrevet 4. september 2008 #2 Skrevet 4. september 2008 (endret) I Kjøleskapet: Gulrøtter Kålrot Stangselleri Purre Løk Hvitløk Agurk Isbergsalat Ingefær Currypasta Tahini (sesamfrøpurè) Epler Druer Bananer Lettyoghurt Mager kesam Matyoghurt Biola Vita hjertego margarin Lett Creme Fraiche Potetsalat Poteter Egg Reker Dijonsennep Ekstra lett melk (skal bytte til skummet) 2 flasker saft, Fun Light Jordbær- og tyttebærsyltetøy Påleggskinke, kalkunfilet i påleggskiver Mager smøreost En skål hjemmelaget hummus En skål hjemmelaget tunfiskpålegg Fetaost naturell Fullkornsbrød Ketchup, sennep og div. dressinger Soyaolje Udos Choice oljeblanding .... Middager denne uken: Wraps med salat, krydret kyllingfilet og hummus Omelett med tomat, purre, kalkunfilet, fetaost, løk + med brød Linsesuppe Fiskepakker av sei med potetbåter, tzatziki og salat I morgen blir det ovnsstekt kyllingfilet med fullkornsris, soppsaus og salat I helgene spiser vi stort sett det samme til frokost og lunch som ellers i uken, men middagene består gjerne av pizza, taco etc. Vi gjør alltid kosematen så sunn som mulig. Kutter ut/bruker minimalt med ost, bruker grove wraps/pizzabunn, svine- eller karbonadedeig i stedet for kjøttdeig, mye salat, bruker mager kesam i stedet for rømme etc. I dag: Frokost: Havregrøt Mellom: En Yoplait yoghurt Lunch: En skive fullkornsbrød med hummus, salat og skinke Mellom, etter trening: Proteinsmoothie av proteinpulver, banan, biola, bær og Udos Choice Middag: Fiskepakker av sei med potetbåter, tzatziki og salat Kvelds: Sjelden vi spiser kveldsmat, siden det sjelden er middagstid før tidligst kl. 19. Spiser jeg noe blir det yoghurt, eple, gulrot eller knekkebrød med magerost. Det er ikke supersunt kostholdet mitt heller, men jeg føler jeg er på riktig spor. Har kuttet ut fint brød (spiser kun "murstein"), velger fullkornsris- og pasta, unngår fett pålegg, velger magre meieriproduketer, spiser mye grønnsaker og en del frukt, etc. Føler ikke at det er noe offer i det hele tatt - faktisk er mye av det sam anses som sunt også mye bedre på smak. (Dessverre er det gjerne litt dyrere med skikkelig mat) Håper det besvarte spørsmålene dine Endret 4. september 2008 av Fat Sally Lee
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2008 #3 Skrevet 4. september 2008 I kjøleskapet har jeg grønnsaksskuffen full av grønnsaker, skuffen er ganske liten så to av hyllene er som regel også fulle av frukt og grønnsaker. Yogurt, melk, ost, farris og pepsi max, oljer, makrell i tomat, egg, kaviar, syltetøy, sennep, ketchup, tunfisk, kesam og cottage cheese. Middag blir som regel en grønnsaksrett eller fiskerett. Spiser brødskive eller knekkebrød til frokost, med juice og/eller te, kanskje også en frukt om jeg orker eller har tid. Eller havregrøt. Frukt/grønnsak/ yogurt til mellommål Brødskive/salat/omelett til lunsj Frukt/grønnsak/yogurt til mellomål Middag som nevnt Hvis jeg spiser kveldsmat blir det knekkebrød eller salat eller som et mellommål. Men jeg skeier jo ut av og til da, med sjokolade en eller annen tid på døgnet, kanskje potetgull, eller junk food til middag.... men det er ikke hver uke engang at det skjer.
Charloa Skrevet 4. september 2008 #4 Skrevet 4. september 2008 Jeg prøver å spise mye frukt og grønt i løpet av dagen. Også er det gunstig å spise så mange forskjellige matvarer i løpet av dagen som mulig, helt rundt 20. Frokost: - havregrøt med kjerner (heter Pepita på spansk) + smoothie av banan, blåbær, fruktjoygurt (ikke fettfri), soyamelk + jus - grove rundstykker med kokt egg, ost/skinke/salat/tomat, makrell - noen ganger kun fruktsalat med mellom 5-6 frukter, kun som en boost før trenign eller før stor og tidlig lunch. Lunch: - Salat med: - tunfisk - kylling - kun grønnsaker - Grønnsaker i ovnen (dvs paprika, løk, hvitløk, potet, gresskar, gulrot, squash, aubergine) med fersk grovbrød og aioli - sjelden pasta Middag: - Bacalao (mye godt oppi) - Wraps med kylling og grønnsaker - Wok med enten kun grønnsaker, kylling, eller skalldyr - thai oppskrifter med kylling/fisk (basis er lime, koriander, litt chilli, kokosmelk, mm helt herlig) Spiser frukt, nøtter, knekkebrød med pålegg som mellommåltid. Jeg trener 3-4 dager i uken, kondisjon og vekter. Har gjrot det i mange år og er da både slank (178cm/65kg) og god kondisjon. Det er en ting jeg er sterkt imot, det er ferdig og halvferdig mat. Halvferdig mat innholder altfor mye salt og tilsetningstoffer. Dette er svært vanlig i norskehusstander. Toro-poser freshes opp med kjøtt og ekstra grønnsaker, men det blir jo ikke kvitt saltet og tilsetnignstoffene av det... God middag, jeg ble sulten nå. Skal lage hjemmelaget Pad Thai ikveld!
Gjest Gjest_Ella_* Skrevet 5. september 2008 #5 Skrevet 5. september 2008 I kjøleskapet: Egg Kokt skinke Magerost Lett hvitost Mager Leverpostei Sylteagurk Tomat Agurk Gulrot Epler Druer Lett youghurt Minimais Champignon Middag: Kyllingfilet med mye grønnsaker, avogtil fullkornpasta/villris Laksefilet med øvre ditto Fiskekaker med øvre ditto Scampi med ris og grønnsaker Kyllingkjøttdeig med grønt evt i wraps Omelett med skinke, løk - salat til Havregrøt Spiser til frokost: Havregrøt Go' dag frokostblanding med cultura Knekkebrød eller grove brødskiver Spiser til lunsj: Knekkebrød eller grove brødskiver Frukt Grønnsaker Youghurt Spiser til middag: Se over Spiser til kvelds: Knekkebrød/skiver Youghurt Fruktsalat
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2008 #6 Skrevet 5. september 2008 Uff.. Scampi bør alle slutte å spise http://www.miljovernforbundet.no/render.asp?articleno=1849
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2008 #7 Skrevet 5. september 2008 Uff.. Scampi bør alle slutte å spise http://www.miljovernforbundet.no/render.asp?articleno=1849 Alle bør slutte å spise kylling også, kyllingproduksjonen er jo noe av det verste som foregår...
Gjest Lilleulv Skrevet 5. september 2008 #8 Skrevet 5. september 2008 Fått masse inspirasjon nå! Tusen takk :-D
vilja Skrevet 5. september 2008 #9 Skrevet 5. september 2008 i kjølskapet har jeg: Leverpostei makrell i tomat philadelfia ost, norvegia ost jarlsberost ekstra lett melk h-melk fløte oliven smør hvitløk løk rødløk gulerøtter kålrot grønn salat persille egg kethsup sprøstekt løk rester etter taco advokado yoghurt biola olje meierismør trønderfår brelett purreløk dressing seterømme sjarlottenløk tykkpølser fiskekaker (hjemmelaga-namelinam) majones potet maiskolbe champingjong røyka svineskank fetaost med soltørkede tomater fetaost reker taco med tortillas tomatsuppe med egg blomkålsuppe pannekaker kylling kjøttsuppe fiskekaker i brun saus biffstrimler indrefilet fullkornsspagetti laks i folie Spiser så og si aldri potetgul, men litt salt, syrlig og sjokolade kommer også ned i posen. Drikker heller ikke brus, og ikke saft. Kanskje juice, men det går mest på vann både til meg og ungene. Melk til frokos da, eller vann til den ungen som ikke drikker melk. Mener man skal spise seg akkurat mett. Ikke spise etter at man er mett. Og man skal spise litt av hvert.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2008 #10 Skrevet 8. september 2008 Hva har du i kjøleskapet ditt? Hva lager du til middag? Hva spiser du i løpet av en dag? Det er ikke hva man har i kjøleskapet som teller, men hva man tar ut av det. Mitt kjøleskap: 5 pils 2 musserende 4 l hvitvin 1 dessertvin ørten dressing/balsamico/pesto/tacomix-greier 1 løk 1 paprika 1 agurk poteter syltetøy leverpostei brunost I fryseren: ferdig oppskåret brød som tines i brødristeren ved behov variasjon av blandede grønnsaker; pt mye stekegrønnsaker 1 pose singlefrosne fiskefileter 1 pose kyllingfileter 1 pk hamburgere 1 pk is isterninger frosne bær hva jeg lager til middag (to-minutter- hands on time-varianten): stekte grønnsaker med fiskefilet, kylling (heller grønnsakene i en ildfast form og legger fileten oppå, steker i ovene på 230 C i 30-40 min mens jeg gjør andre ting) evt. grillet (elektrisk grill) hamburger med rå grønnsaker stekte eller kokte poteter eller ris til dersom det ikke ser nok ut med grønnsakene
veslemøy Skrevet 9. september 2008 #11 Skrevet 9. september 2008 i Kjøleskapet: - banan - minimais - kvitløk - vanlig løk - gulerøtter - kokt skinke - kvitost - geitost - makrell i tomat - paprika - agurk - juice av blåbær og bringebær (unntak, måtte berre teste det ut) - salat - jalapëno - egg - reker - soltørka tomater - margarin til steking - sukkererter - norske epler - gammel tacosaus Middag; - ofte salater med reke - heimelaga wok av grønnsaker - havregrynsgraut eller semulegrynsgrøt - peppermakrell, potet og salat - fullkornspannekaker - stekt markell og samme som over (har en ting for makrell for tida) - kokt fisk, cous cous og salat For standard dagen min: Frokost; 2 heimelaga "murstein" brødskiver med makrell i tomat og agurk. Lunsj; frukt eller 4korns blanding Middag; Sjå listeforslag over. Etter trening; banan, te og kanskje en anna grønnsak.. Er veldig fokusert på å kjøpe Økologiske (norskproduserte) varer, og er heller ikkje så veldig glad i kjøtt (særleg kylling!) og er imot ferdig produsert pakke mat frå findus, toro etc. Derfor begynner eg å bli kjempegod på matlaging frå botnen av hehe
Gir Skrevet 9. september 2008 #13 Skrevet 9. september 2008 Jeg jobber hardt med å ikke tenke vekt, men å tenke på at jeg skal være sunn og at energinivået skal være høyt. Jeg har ofte følgende i kjøleskap/skap/fryser: - Gulrøtter, løk, agurk, sopp, tomat, spinat, paprika, mais, apler, bananer, cherrytomat, druer, salat - Kyllingfilet - Indrefilet av svin - Vita hjertego leverposdeig + majones - Kaviar - Lett gulost - Makrell i tomat - Kaldrøkt makrell - Sild i ulike varianter - posegrønnsaker - Grovt brød som jeg baker selv - Havre knekkebrød - Havregryn - Mørk sjokolade - Grov ris - Fiberpasta - Melk (ekstra lett + kefir) - Appelsinjuice - Mørk sjokolade (80% kakao) Menyen i dag (sånn ca): Frokost: Havregrøt med kefir og litt syltetøy Mellom: Nøtter Lunsj: 1 glass juice, 1 kopp te, et grovt rundstykke med leverposdeig og agurk Mellom: Druer / eple + mye vann Middag: Grillet svinefilet med barbecue krydder, ris, salat, mais Dessert: 2 ruter mørk sjokolade Kvelds: 2 knekkebrød med makrell og agurk + litt majones Blir god og mett av dette! 3 ting som har hjulpet meg til å bli sunnere: 1) Bruk kun 1 pålegg på brødet, ikke 2 (f.eks ost og skinke) 2) Kutt ned på kveldsmaten, spis kun til du ikke er sulten 3) Ha grønnsaker og frukt tilgjengelig hele tiden, så blir man ikke fysen på godteri Jeg unner meg 1 dag i uka der jeg spiser alt jeg har lyst på, men denne dagen trener jeg hardt, så kalorioverskuddet blir ikke veldig høyt.
Gjest Frosk Skrevet 9. september 2008 #14 Skrevet 9. september 2008 Bruker veldig lite posesupper og -sauser og ferdigmat generelt, lager det meste fra bunnen av. Er vegetarianer, så jeg spiser ikke kjøtt og fisk. Legger vekt på å spise variert, masse frukt og grønt, nøtter, kikerter, bønner, linser, og en del soyaprodukter. Varierer med ris / fullkornspasta / bulgur / couscous... Har levd vegansk noen uker nå (ingen animalske produkter) og i løpet av to uker spiste jeg følgende til middag (sakset fra en bloggpost): *Kikertgryte med tomater og chili, servert med couscous *Ovnsstekte poteter med grillede grønnsaker, cannellinibønner og paprikasaus *Stekt aubergine med tomat & chilisaus, hummus og pitabrød *Fullkornspasta med bolognesesaus av røde linser *Pitabrød med salat og diverse dipper: baba ganoush, hummus, chili & tomatsaus *Stekte grønnsaker med kikert & couscous-salat *Kikertburger *Wokede grønnsaker (gulrot, rødløk, brokkoli, sukkererter, paprika) med soya-limesaus og cashewnøtter, servert med ris *Falafel med linsecouscous *Tabbouleh med grillede grønnsaker og brød
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå