Gjest Gjest_Mari_* Skrevet 4. september 2008 #1 Skrevet 4. september 2008 Ja som overskriften sier - hva er egentlig forskjellen på plasma- og lcd-skjerm? Vi har tenkt oss ny stor tv og jeg vet jo ikke om hvorfor vi skal velge det ene forran det andre.... Hjelp noen?
*snuppis* Skrevet 4. september 2008 #2 Skrevet 4. september 2008 nå er jeg ingen ekspert på området, og alle har vel sine egne meninger. MEN av erfaring synes jeg LCD skjerm er dårligere enn plasma. Av den enkle grunn at ved lcd så kan bilde være litt vanskelig, det kan lett skinne i det og du må sitte i en riktig vinkel for å se det riktig. Vi har feks en ramme, sånn fotoramme som skifter bilder, den r i lcd og den må stå helt rett for at bildene skal være klare, står den skjevt så synes ikke bildene pga lyset.
mann23 Skrevet 4. september 2008 #3 Skrevet 4. september 2008 Har vært flere tråder på dette tidligere, bruk søkefunksjonen så finner du dem.
baltazar Skrevet 5. september 2008 #4 Skrevet 5. september 2008 (endret) Ja som overskriften sier - hva er egentlig forskjellen på plasma- og lcd-skjerm? Vi har tenkt oss ny stor tv og jeg vet jo ikke om hvorfor vi skal velge det ene forran det andre.... Hjelp noen? Det er fort gjort å få svar fra folk som har litt peiling, eller som favoriserer sitt eget barn. Derfor legger jeg nå ut en detaljert forklaring fra en som virkelig kan TV. Han forteller om både positive og negative sider ved LCD vs PLASMA. Dette har blitt en hyppig debatt det siste året siden folk har oppdaget plasmaen og dens positive egenskaper, men dreier seg mye om smak og behag. Det vil sikkert komme en og annen hardcore lcd fantast som vil tråkke plasmaen ned i søla og trekke frem lcd-ens overlegne egenskaper. Selv tror jeg det handler mest om bruks områder. En plasma skjerm har et mykere bilde som minner om det gamle crt bilde. Fordelen er at tv-ene er større og de takler høyere oppløsning. Når dette er sagt så finnes det faktisk crt skjermer som er full hd, men de finnes ikke i Norge. Det var en digresjon… Plasmaen er bedre en lcd-en på analoge signaler. Hvis du ser mye tv så er ikke plasma noe dårlig valg i det hele tatt og sjansen er stor for at du vil bli meget fornøyd. Til film egner også plasmaen seg godt. Bildet minner rett og slett mer om kino… Liker du dette så er plasma valget. Sortnivåene på plasmaen er også mye dypere enn lcd, men Sony og Samsung sine nye lcd skjermer ligger hakk i hæl så det er ikke så lenge igjen før plasmaen mister dette forspranget. I løpet av høsten dukker LED lcd opp og da er de likestilt. LED er baklys som kan skrues helt av i de mørkeste partiene av bildet. Plasma skjermen har nok den mest fremtredende barnesykdommen og det er innbrenningsfaren. Selv om denne kraftig redusert så er den ikke utryddet og du kan fremdeles være uheldig å få permanente innbrenninger på en plasma, men det skal innmari mye til og sjansen er liten. Retention derimot er det bare Pioneer som har kontroll over. Dette er midlertidige innbrenninger som fort forsvinner. På enkelte modeller forekommer dette ganske hyppig, særlig de første 100 timene du bruker skjermen. Som regel er ikke dette synlig annet enn når alle kilder er skrudd av og kun skjermen står på. Plasma har også underlige artefakter som â€plasma trailsâ€. Det som gjør de merkelige er at kun noen få ser dem og selv de ser forskjellig grad av dem. Dette er rett og slett gult og grønt etterslep som blir ekstremt synlig på sort hvitt filmer. Sånn sett kan det være lurt å sjekke at du ikke ser dette fenomenet. Dette er for øvrig noe som blir mindre markant ettersom skjermen går seg inn og den brenner mindre kraftig. Systemet er velegnet til spilling og dette ser meget bra ut, men bildet blir softere enn en lcd. Noen liker det siden kantene ser jevnere ut og andre liker lcd-en som har et skarpere spill bilde. Igjen så dreier det seg om smak og lite annet… Til pc så viser ikke plasmaen så store muskler. Det funker fint, men lcd-en ligger noen sprang foran her. Innbrenningsfaren hopper mer enn noen hakk opp når du kobler til en pc så her må man kjøre â€vær varsom†regelen til punkt og prikke. Fremdeles kjøper de fleste lcd og det er ikke så rart. De blir hardest markedsført og selgere tjener større penger når de selger en lcd fremfor en plasma. Lcd skjermen har et skarpere bilde som er en stor fordel når man skal se tv i et lyst rom. De fleste modellene har matte skjermer som eliminerer de fleste refleksjoner. Her ligger skjermene langt foran plasmaen. Selv om Panasonic har anti refleks panel så er det fremdeles refleksjoner. Nå er det ikke slik at alle lcd paneler har matt skjerm. Samsung kjører glassfront på flere av sine modeller og dette er en klar fordel i forhold til kontrast og sortnivå. Skjermene har blant det dypeste sortnivået som finnes på en lcd skjerm i dag. Hvis du er vandt med den gode gamle crt-en så vil det i alle tilfeller være mindre refleksjoner enn hva disse skjermene fikk til. Det er ikke lett å se tv på en crt om dagen. Da blir ofte stua og alt rundt en stor del av bildet. Lcd skjermene har fremdeles lavere responstid enn en plasma skjerm. Det er rett og slett svært lite etterslep på en plasma i motsetning til en lcd som kan produsere svært mye av dette. På eldre modeller så kan hele ansiktet til en person se helt utvasket ut hvis han beveger seg for mye. Dette har produsentene grepet fast og utvikler diverse former for interpolering. Noen kaller det 100hz og andre har funnet på andre navn. Kort fortalt så øker det antall bilder i sekundet. En film er skutt i 24 fps og med interpolering så økes dette til 50 fps. Dette gjør at slep og ikke minst hakking blir kraftig redusert. Detaljene i bildet øker og mykheten hopper i takket. Dette er noe du bør sjekke ut for det er ikke alle som er like glad i konsekvensen. Bildet blir nemlig kraftig forandret og enkelte blir distansert og føler at film opplevelsen blir borte. Det kommer nemlig et video preg over bildet og noen mener at en hver film i større grad gir en â€tv program†følelse enn den magiske opplevelsen de hadde på kino. Sony kom i fjor med et system hvor man kunne regulere interpoleringen i 3 nivåer. På de laveste så forsvant litt av video effekten, men den ble ikke helt borte. I år har flere produsenter valgt å gi systemet flere trinn. Blant annet har Samsung kommet med dette… Philips har nok laget det mest interessante systemet med Perfect Natural Motion. Det er jo slik at disse systemene bærer med seg en del artefakter. Særlig hvis det blir for kjappe bevegelser og interpoleringen ikke klarer å følge. Philips sitt nye system er så bra at jeg tror enkelte film look fantaster kommer til å tilgi video effekten til fordel for enorm detalj rikdom. Lcd-en har også sine barnesykdommer og selv om de ikke kan drepe skjermen så er ting som clouding og smearing ganske plagsomt på enkelte modeller. Clouding er hvite sky-lignende kanter som legger seg rundt bildet og det blir særlig synlig når skjermen går i sort. Smearing er når deler av bildet renner utover skjermen. Det ser ut som om noe griser til ansikter med en usynlig pensel. Til sist vil jeg egentlig anbefale deg å sjekke ut begge systemene… Det er nemlig snakk om smak og behag! Endret 5. september 2008 av baltazar
Gjest Lcd Skrevet 5. september 2008 #5 Skrevet 5. september 2008 Du baltazar. Hvilken av de to tv'ne i linken ville du kjøpt? http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=348230&sku=348388
baltazar Skrevet 5. september 2008 #6 Skrevet 5. september 2008 (endret) Du baltazar. Hvilken av de to tv'ne i linken ville du kjøpt? http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=348230&sku=348388 Du har her valgt deg ut to gode modeller. De scorer ganske likt, samsung synes jeg har et finere design, mens Sony er hakket bedre på lyd. Billedkvaliteten er ganske lik. Personlig synes jeg sortnivået er litt bedre på w4000. Min favoritt vil bli Sony kdl-40w4000, fordi den har lavere feilprosent. -Ta deg god tid -Gå i en foretning og be om å få se nærmere på de to modellene, for her er det snakk om hvilken smak du har. -Ikke la deg distrahere av hva selger måtte mene, men gå til foretningen godt forberedt og be selger låne deg fjernkontroll, slik at du selv kan stille inn kontrast og lysstyrke. -Når du har valgt deg ut modellen du ønsker, så anbefaler jeg deg å kjøpe TV-en der du kan benytte deg av angrerett.....ikke dumt om du skulle angre deg når det først har gått noen dager. Nå produseres det LCD i rakettfart, så det er nesten håpløst å vente på noe bedre. Men vet at Sony er straks klar med fler modeller, der kdl-40w4500, allerede er salgsklar. Endret 5. september 2008 av baltazar
Gjest Lcd Skrevet 6. september 2008 #7 Skrevet 6. september 2008 Du har her valgt deg ut to gode modeller. De scorer ganske likt, samsung synes jeg har et finere design, mens Sony er hakket bedre på lyd. Billedkvaliteten er ganske lik. Personlig synes jeg sortnivået er litt bedre på w4000. Min favoritt vil bli Sony kdl-40w4000, fordi den har lavere feilprosent. -Ta deg god tid -Gå i en foretning og be om å få se nærmere på de to modellene, for her er det snakk om hvilken smak du har. -Ikke la deg distrahere av hva selger måtte mene, men gå til foretningen godt forberedt og be selger låne deg fjernkontroll, slik at du selv kan stille inn kontrast og lysstyrke. -Når du har valgt deg ut modellen du ønsker, så anbefaler jeg deg å kjøpe TV-en der du kan benytte deg av angrerett.....ikke dumt om du skulle angre deg når det først har gått noen dager. Nå produseres det LCD i rakettfart, så det er nesten håpløst å vente på noe bedre. Men vet at Sony er straks klar med fler modeller, der kdl-40w4500, allerede er salgsklar. Takk for svar. Men kontrastforholdet er jo ganske forskjellig da. 50000 på Samsung 33000 på Sony Jo høyere jo bedre. Har vært i butikk, men er vanskelig å danne seg noe riktig bilde der. For det første er det så annerledes belysning (fullt av lysstoffrør) at bare det gir en helt annen virkning. Og for det andre, så er tilkoblingen i butikken helt optimal, og en sånn tilkobling har de aller færreste hjemme. Er mange som blir helt utrolig skuffet når de ser at den tv'n som så helt fantastisk ut i butikken gir et mye dårlige billde hjemme. Det med forsinkelse i bildet har jeg hengt meg opp i, derfor blir det iallefall 100 Hz. Vanskelig dette her. Sant spm du sier at utviklingen går fort, og skal man vente på den beste får man aldri kjøpt. Jeg har forresten hengt meg opp i at samsung har 4 hdmi, mens sony bare har 3. Vet ikke helt om det har særlig betydning enda.
baltazar Skrevet 6. september 2008 #8 Skrevet 6. september 2008 (endret) ... Endret 3. juli 2021 av baltazar
skrue Skrevet 7. september 2008 #9 Skrevet 7. september 2008 Legger inn et ord for Sony'en det er linket til over. Jeg kjøpte 46W4000 tidligere i sommer og jeg er svært fornøyd. Bruker skjermen både som PC-skjerm (har koblet en media-center PC til TV-en) og som vanlig TV. Den har en digital mottager som virker for riks-tv slik at man ikke trenger en ekstern dekoder om man bruker det digitale bakkenettet. Jeg vet også at venner får den til å virke med Telenors digitale kabelnett uten ekstern dekoder. Da er det en boks og en fjernkontroll mindre å mase med. Vi absolutt anbefale at man har en PC koblet til en slik TV uansett type. Med rett programvare og innhold får man mye ut av et slikt oppsett. Men, kjøp nå. Dvs, nytter ikke å vente på det neste og bedre som er rundt hjørnet da det hele tiden er slik. Dessuten, prisene faller fort på det som bare er forrige generasjon så man kan få mye for pengene om man handler rett.
Gjest lcd Skrevet 7. september 2008 #10 Skrevet 7. september 2008 Ser ut som at vi for vår del havner ut på 37" fra Samsung istedenfor 40". 40" blir litt for ruvende, og vi itter ikke emr enn 3 meter fra tv'n, så det går nok helt greit. Vi heller mot Samsung fremfor Sony pga at Samsung har 4 hdmi mens Sony bare har 3. Bestemmer oss før vi hopper til køys i kveld.
baltazar Skrevet 7. september 2008 #11 Skrevet 7. september 2008 Ser ut som at vi for vår del havner ut på 37" fra Samsung istedenfor 40". 40" blir litt for ruvende, og vi itter ikke emr enn 3 meter fra tv'n, så det går nok helt greit. Vi heller mot Samsung fremfor Sony pga at Samsung har 4 hdmi mens Sony bare har 3. Bestemmer oss før vi hopper til køys i kveld. Om du ikke skal bruke den til pc, så bør du også vurdere Panasonic px80 eller LG pg6000
Gjest lcd Skrevet 7. september 2008 #12 Skrevet 7. september 2008 Om du ikke skal bruke den til pc, så bør du også vurdere Panasonic px80 eller LG pg6000 Jo, vi vil ha mulighet til å bruke den til pc. Får ikke bestilt før i morgen fordi jeg må ringe for å få klarhet i leveringssted. Det er så mye å sette seg inn i, at man bli smårar før man endelig får bestemt seg. Håper vi nå får en tv som holder en del år. Jeg liker ikke all denne kjøp-kastmentaliteten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå