Gjest Gjest nå Skrevet 3. september 2008 #1 Skrevet 3. september 2008 Jeg har hatt herpes genitalis i mange år, og har hatt få (men lengere) forhold. Nå dater jeg en super mann, virkelig drømmemannen, og på et eller annet tidspunkt må jeg jo fortelle ham dette, og i god tid før vi evt. havner til køys. Så langt har vi ikke kysset en gang, og det har liksom ikke vært naturlig å ta det opp. Jeg er bekymret for hvordan han vil reagere, og inrømmer at jeg gjerne vil ha tid på meg til å få ham til å like meg litt før jeg sier noe som kan få ham til å droppe hele greia. Samtidig vil jeg ikke plutselig være i en situasjon der ting begynner å utvikle seg og måtte buse ut med det i et intimt øyeblikk. Tidligere har jeg vært i forhold der jeg har kjent gutta godt fra før, og de har visst om det fordi jeg har fortalt det før det ble følelser involver (har vel kanskje "øvd" meg litt på å fortelle det, uten at det føles noe lettere nå). Noen som har erfaringer på området, evt. tanker om hvordan de ville reagert om "drømmedama/mannen" plutselig fortalte at de hadde herpes. Jeg har ikke ofte utbrudd, men de kommer et par ganger i året, ikke særlig plagsomt for meg, men skulle han bli smittet kan han jo få store plager.
Nabodama Skrevet 3. september 2008 #2 Skrevet 3. september 2008 Det ville nok vippet vektskåla i feil retning ja. Vanskelig å svare på om jeg ville droppet en mann kun pga at han hadde herpes. Men det frister IKKE å bli smittet. Så hvis forholdet var i startfasen, ville jeg sannsynligvis ha droppet ham.
Alice Ayres Skrevet 3. september 2008 #3 Skrevet 3. september 2008 For meg hadde det nok vært en deal-breaker. Både tidligere og sent. Tidligere fordi jeg ikke hadde vært så investert i forholdet enda, senere fordi jeg nok hadde følt meg lurt.
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2008 #4 Skrevet 3. september 2008 Herregud, er det så overfladiske vi har blitt... Nei, vet du hva, om han var en herlig fyr som jeg hadde brydd meg masse om hadde jeg ikke brydd meg i det hele tatt! Det smitter da ikke når du ikke har utbrudd, så da er det bare å hoppe over sex i periodene du har det...
Nabodama Skrevet 3. september 2008 #5 Skrevet 3. september 2008 For meg hadde det nok vært en deal-breaker. Både tidligere og sent. Tidligere fordi jeg ikke hadde vært så investert i forholdet enda, senere fordi jeg nok hadde følt meg lurt. Ja, må ta med denne jeg også
Nabodama Skrevet 3. september 2008 #6 Skrevet 3. september 2008 Herregud, er det så overfladiske vi har blitt... Nei, vet du hva, om han var en herlig fyr som jeg hadde brydd meg masse om hadde jeg ikke brydd meg i det hele tatt! Det smitter da ikke når du ikke har utbrudd, så da er det bare å hoppe over sex i periodene du har det... Er man overfladisk fordi man vil unngå en livsvarig sykdom? Javel. Og etter hva jeg har hørt så kan herpes også smitte i perioder uten utbrudd.
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2008 #7 Skrevet 3. september 2008 Jeg har også samme sykdommen, og fortalte det til min nåværende samboer i starfasen. Er ikke plaget i det hele tatt da, kanskje èn gang i året, og da varer det to-tre dager. Har medisin som hindrer utbruddet i å ta skikkelig av, så kjenner jeg køing så tar jeg medisinen min og så slipper jeg å få et skikkelig utbrudd. For samboeren min var det ikke noen deal-breaker. Han sa at han var så gla i meg at det betød nada for ham. =)
Nienna83 Skrevet 3. september 2008 #8 Skrevet 3. september 2008 Det er ikke som om Herpes er den verste sykdommen man kan ha. Det kan være betydelig verre. Hadde en gutt jeg var glad i fortalt meg at han hadde herpes hadde jeg ikke latt det ødelegge den videre utviklingen av mine følelser..
Teriyaki Skrevet 4. september 2008 #9 Skrevet 4. september 2008 (endret) Jeg tror nok ikke jeg hadde dumpet han med det første..Hadde nok kommet an på situasjonen og sånt. Endret 5. september 2008 av Teriyaki
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2008 #10 Skrevet 4. september 2008 Er man overfladisk fordi man vil unngå en livsvarig sykdom? Javel. Og etter hva jeg har hørt så kan herpes også smitte i perioder uten utbrudd. Det tror jeg nok kan stemme. Jeg var dessverre så uheldig å få herpes for over et år siden. Var et ganske så kraftig utbrudd, men har ikke hatt flere utbrudd, siden det snart er et og et halvt år siden, tror jeg ikke jeg kommer til å være plaget. Men da jeg og kjæresten min hadde vært sammen i to måneder, ble han smittet. Han og fikk bare et utbrudd. Jeg fikk så klart dårlig samvittighet og sånt. Hadde jo fått beskjed av legen om at det ikke kunne videreføres bortsett fra når man har utbrudd, menmen. Det går kjempebra med oss da. Når det er sagt; Hvis jeg hadde møtt en gutt som hadde herpes, som jeg hadde blitt glad i og som jeg hadde tro på kunne bli noe mer, så hadde jeg ikke dumpet han. At han har en sykdom endrer jo ikke den han er, bare at man må være litt mer forsiktig.
Suzy Skrevet 4. september 2008 #11 Skrevet 4. september 2008 85 % av befolkningen har herpesviruset sovende i kroppen og det er igrunnen bare et spørsmål om tilfeldigheter hvorvidt det slår ut. Det kan dessuten være alldeles uten "skyld" man blir smittet og da er det ganske bittert å skulle avvises i nye forhold på grunnlag av noe du kanskje ikke har lagt grunnlaget sjøl... syns jeg da.
Gjest Grafica Skrevet 4. september 2008 #12 Skrevet 4. september 2008 (endret) Jeg visste ikke at jeg hadde herpes når jeg møtte samboeren min (jeg skjønte ikke hva det var, klødde og var sårt en gang i året eller noe). Først når han fikk utbrudd forstod jeg at jeg hadde gått rundt med herpes. Det var bare en knapp måned etter at vi ble sammen at han fikk utbruddet. Han fikk en krem og antibiotika, og har ikke fått et eneste utbrudd siden. Han ble ikke det minste sint eller irritert på meg. Jeg mener, man kan få herpes om man kliner med en tilfeldig person på byen (som har et aktivt munnherpesvirus, som du får, du tar deg på munnen og får det på fingrene og overfører det "down there"...). Herpes er IKKE den verste kjønnssykdommen man kan få. Og gutter får ikke like ofte utbrudd som det jenter får. Jeg hadde ikke brydd meg, ikke etter å ha erfart sykdommen både selv og på samboeren min. Herpes er ikke HIV. Jeg hadde aldri dumpet noen pga det alene. Endret 4. september 2008 av Grafica
Moesha Skrevet 4. september 2008 #13 Skrevet 4. september 2008 Jeg måtte nok noen runder i tenkeboksen og vurdert det der og da, og utfallet ville nok avhenge av om man kan bli smittet selv om den smittede ikke har utbrudd, eller om det er fare for smitte kun ved utbrudd. Herpes er ikke noe jeg ønsker å få overført, tar forholdet slutt og jeg har blitt smittet har jeg plutselig også samme problem overfor senere partnere, i tillegg til utbruddene.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 5. september 2008 #14 Skrevet 5. september 2008 Min kjære fortalte meg at han hadde herpes etter vi hadde vært på date 2 ganger eller noe, vi hadde enda ikke vært i senga når han fortalte det. Jeg hadde ikke mye følelser for han når han fortalte det, men jeg satt utrolig stor pris på ærligheten hans, og jeg brydde meg ikke stort om det. Han hadde ganske ofte utbrudd, kansje annenhver månede eller noe. Dt var bare å stå over sex når han hadde utbrudd. Vi har vært sammen i 4 å nå, og jeg har enda ikke blitt smittet. Han er nøye med å sjekke seg hele tiden om det er utbrudd eller på vei til å bli...
Filur Skrevet 5. september 2008 #15 Skrevet 5. september 2008 Jeg har type 1, og får kun utbrudd på leppene. Tidligere har det skjedd en gang i året ca, men oftere siden i vinter pga nedbrutt immunforsvar. Jeg bare sto og så meg i speilet en dag, og sa til typen "fanken, nå får jeg sikkert et munnsår". Han: Munnsår? Meg: Ja herpessår, *forklare herpesopplegg* Han: Åja. Det å ikke kysse ville han ikke gå med på heller, så nå er han og smittet. Men han reagerte overhodet ikke på det. Og jeg synes jeg ser han revurdere hele forholdet pga et munnsår.. Ikke akkurat det samme som type 2 da, men litt i samme gata.
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2008 #16 Skrevet 5. september 2008 Jeg fikk første utbruddet etter at jeg hadde vært sammen med kjæresten min i et år. Ante ikke at jeg hadde det. Kan få det av at noen kysser deg på kinnet eller at noen klapper deg på kinnet! Smittet meg selv fra munnen og nedentil. Kjæresten min fikk det en måned etter. Vi fikk begge bare en blemme. Har ikke hatt det siden. (Bank i bordet!) Synes ikke det er noe å hoppe i taket for, nei. MEN hadde jeg møtt en fyr som hadde veldig aggressiv herpes, og utbrudd flere ganger i året så hadde jeg nok vært veeeeldig forsiktig med sex, evt gått så langt at jeg vasket med med desinfiserende middel i tvilsommer perioder. Ikke særlig romantisk, gitt....
Gjest Grafica Skrevet 5. september 2008 #17 Skrevet 5. september 2008 Jeg fikk første utbruddet etter at jeg hadde vært sammen med kjæresten min i et år. Ante ikke at jeg hadde det. Kan få det av at noen kysser deg på kinnet eller at noen klapper deg på kinnet! Nei. Det smitter mellom slimhinner. Men om man har munnherpes kan man gi partneres herpes ved oralsex. Smittet meg MEN hadde jeg møtt en fyr som hadde veldig aggressiv herpes, og utbrudd flere ganger i året så hadde jeg nok vært veeeeldig forsiktig med sex, evt gått så langt at jeg vasket med med desinfiserende middel i tvilsommer perioder. Ikke særlig romantisk, gitt.... Å vaske med desinfiserende middel er bare dumt. For det første har ikke slimhinnene godt av det, for det andre hjelper det ikke mot noe. Kondom er det eneste som hjelper. Og man er like smittefarlig uansett om man har aggresiv eller passiv herpes; jeg hadde ikke hatt noe utbrudd fra jeg traff samboeren min til han fikk utbrudd.
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2008 #18 Skrevet 5. september 2008 Nei. Det smitter mellom slimhinner. Men om man har munnherpes kan man gi partneres herpes ved oralsex. Det smitter ved berøring. Dersom kjæresten din har herpes og han for eksempel tørker såret sitt med et håndkle og du bruker samme håndkle etterpå, så kan du bli smittet. Det har ingenting med slimhinner å gjøre. Berøring, enkelt og greit. (selvfølgelig er risikoen stor for at du blir smittet dersom dere har sex, men det er fordi du treffer området hvor h*n har sår.) Herpes er en hudsykdom. Som Suzy skrev, det ligger latent i mange mennesker. Det kan være så uskyldig som at en tante kysset på deg da du var baby, og hun hadde herpes, og siden da har det ligget latent i deg.
BrunetteBarbie Skrevet 5. september 2008 #19 Skrevet 5. september 2008 For meg hadde det nok vært en deal-breaker. Både tidligere og sent. Tidligere fordi jeg ikke hadde vært så investert i forholdet enda, senere fordi jeg nok hadde følt meg lurt. Veldig enig. Men ville foretrukket for ærlighetens skyld, og alt det der at det ble fortalt ganske fort. Jeg har hørt om mange med herpes. Få av de har vonde og utbrudd ofte. Syns kanskje herpes virker litt mer farlig enn hva det er? Jeg vet ikke, men det sies så av enkelte.
Lissi Skrevet 5. september 2008 #20 Skrevet 5. september 2008 Det smitter ved berøring. Dersom kjæresten din har herpes og han for eksempel tørker såret sitt med et håndkle og du bruker samme håndkle etterpå, så kan du bli smittet. Det har ingenting med slimhinner å gjøre. Berøring, enkelt og greit. (selvfølgelig er risikoen stor for at du blir smittet dersom dere har sex, men det er fordi du treffer området hvor h*n har sår.) Herpes er en hudsykdom. Som Suzy skrev, det ligger latent i mange mennesker. Det kan være så uskyldig som at en tante kysset på deg da du var baby, og hun hadde herpes, og siden da har det ligget latent i deg. Undersøkelse, diagnose og behandling Herpes på kjønnsorgan (Herpes genitalis) Herpes (HSV) er navnet på det virus som er årsaken til sykdommen genital herpes. Det finnes flere typer herpes virus. Mange har hørt om at herpes virus type 1 gir infeksjon på lepper og at type 2 gir infeksjon på kjønnsorgan. Det er imidlertid viktig å være klar over at herpes virus type 1 også kan gi infeksjon på kjønnsorgan. Når man en gang er blitt smittet med herpesvirus blir viruset i kroppen resten av livet, men i en hvilende tilstand som ikke gjør at man føler seg syk eller har noen symptomer. Av og til kan det hvilende virus "våkne", vandre tilbake til slimhinner/hud hvor det tidligere har gitt sårdannelse, og gi nye sår. Herpesinfeksjon på kjønnsorgan er ikke noen farlig sykdom og har vanligvis ingen innvirkning på den generelle helse. Det er imidlertid en plagsom tilstand for de pasienter som hyppig får nye utbrudd. Herpes smitter ved kontaktsmitte og kommer inn i kroppen gjennom slimhinner eller gjennom små sprekker i huden. Man kan derfor smittes ved seksuell aktivitet med en som har herpessår i slimhinnene. Dessverre kan herpesviruset kortvarig også være tilstede i slimhinnene uten at det sees/merkes noe sår, og også da kan virus overføres til seksualpartner. Viruset kan også overføres fra sår på leppene ved munnsex. Herpes smitter IKKE via bestikk, glass, håndklær, toalettseter, basseng eller ved håndtrykk. Heller ikke via sæd eller blodkontakt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå