Gå til innhold

buketten -etterpå?

lin

Anbefalte innlegg

Hei!

Hva gjorde du eller hva tenker du å gjøre med buketten etter bryllupet? Jeg har alltid tenkt at den vil jeg tørke og ta vare på, men mange av mine venninner har endt opp med en innskrumpa liten "stygg" ting, og da vil jeg heller ha den "frisk" ei uke til den visner selv tenker jeg. Tar heller noen flotte bilder slik at jeg husker hvordan den var. Lurer også på om jeg skal gi den vekk -da jeg/vi drar jo på tur, enten til min mor (som elsker blomster) eller min forlover -klarer ikke bestemme meg... Noen kasting til de single jentene er utelukka for min del, har isåfall lyst til å gi den til noen spesielle selv :lol:

Lurere så på, hva velger dere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitat KG:

EN KJÆRLIGHTETSERKLÆRING

En kjærlighetserklæring fra ham til deg. Blomstene snakker sitt eget språk om kjærlighet, men brudebuketten er også fylt med varsler om ekteskapet. Derfor skal den bindes med omtanke.

Det er brudgommen som sørger for brudebuketten, men han gjør klokt i å spørre sin brud, eller i hvert fall hennes mor eller hennes søster om råd, så han er sikker på å få laget en bukett som passer til henne - og ikke minst til kjolen!

Hver blomt har sin egen betydning, og med valget av blomster sier brudgommen hva han føler for sin brud. Derfor brukes ofte roser, syrin, liljer og andre blomster som uttrykker kjærlighet, hengivenhet og renhet, i nesten alle brudebuketter.

Det er mye overtro knyttet til brudebuketten. Hvis en av blomstene visner før bruden kommer ut av kirken, varsler det ulykke. Hvis brudebuketten settes i vann får paret et kort ekteskap, så det er bedre å kaste brudebuketten til de ugifte kvinnelige bryllupsgjestene. Den, som får tak i buketten, sies å bli den neste som står brud.

Har brudeparet brukt for litt ekstra lykke - og hvem har ikke det - kan bruden også legge sin bukett på en nærstående slektnings grav. Den avdøde vil da beskytte brudeparet fra det hinsidige.

Vi følger tradisjonen med å kaste buketten til de single damene i selskapet! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke noe lyst til å kaste brudebuketten min til de single jentene, den tradisjonen blir litt for amerikansk for meg...

Jeg tok vare på buketten min og hadde den stående til pynt i langt tider etterpå. Den holdt seg flott lenge (tok selvsagt masse bilder av den) og koset meg med minnene om den. Etter 1 måned var det på tide å kaste den. Da var den ikke lenger så flott, men skikkelig tørr. Det var med tungt hjerte jeg kastet den, men det var også greit.

Personlig ville jeg aldri ha tørket den og hatt den til pynt. Synes ikke noe særlig om tørkede blomster og tror ikke en slik tørket brudebukett ville blitt særlig vellykket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg og min kjære noen konkrete planer om å gifte oss med det første. Men dersom vi noen gang gjør det, kommer jeg til å legge buketten på min mors grav.

Kanskje du har en venn eller slektning du har mistet, og som du gjerne skulle ha ønsket var det på dagen din? Det kan jo være Bestemor, bestefar, venninne, bror..... Synes det er en flott måte å minnes er kjær person du har mistet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Brudebuketten min ble mye dyrere enn vi hadde regnet med , til og med blomsterdamen bommet med 1500,- når vi diskuterte pris.

Derfor ønsket vi å bevare den , fant ut at vi skulle få den tørket og satt inn i glasskuppel ramme. Det var vi helt bestemt på inntil vi sjekket prisen.

2500,- for å tørke buketten og da kunne de ikke garantere bra resultat....

I tillegg kom rammen på nesten 2500,- og da ble det hele så dyrt at vi heller tok vare på den og snart er det påtide å kaste buketten , vi har iallfall fine bilder av den.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du har en venn eller slektning du har mistet, og som du gjerne skulle ha ønsket var det på dagen din? Det kan jo være Bestemor, bestefar, venninne, bror..... Synes det er en flott måte å minnes er kjær person du har mistet.

Ja, dette er virkelig flott også! Jeg hadde muligheten til å gjøre dette, da min far døde for noen år siden. Allikevel følte jeg at det ikke var helt naturlig for meg å legge brudebuketten min på hans grav. Derfor laget jeg en flott bukett som passet godt til graven. Denne buketten gikk selvsagt i de samme blomstene som jeg hadde i buketten min. Denne la jeg på gresset foran graven samme morgen som vielsen skulle være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok vare på buketten min og hadde den stående til pynt i langt tider etterpå. Den holdt seg flott lenge (tok selvsagt masse bilder av den) og koset meg med minnene om den.

Skal kose meg med Tigergutt etter bryllupet jeg. Han tørker ikke ut, men varer resten av mitt liv! Og selvom det er koselig med minner er det viktig å leve i nuet, mens man gleder seg til og planlegger fremtiden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kose meg med Tigergutt etter bryllupet jeg. Han tørker ikke ut, men varer resten av mitt liv! Og selvom det er koselig med minner er det viktig å leve i nuet, mens man gleder seg til og planlegger fremtiden!!

Vi rakk jammen meg litt av det også vi! :ler: En blanding av å leve i nuet, men også ha en del minner sammen er fint! :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det hele så dyrt at vi heller tok vare på den og snart er det påtide å kaste buketten ' date=' vi har iallfall fine bilder av den.....[/quote']

Hvorfor ikke heller følge koselige tradisjoner, og glede en ugift slektning eller venninde? Hvis den heldige ikke har "brudeføtter" nok, vil hun garantert få det med brudebuketten i hånden!

Jeg gleder meg så til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Er det egentlig norsk tradisjon å kaste buketten? Har aldri hørt om andre enn vår generasjon som gjør det.

Jeg tror det skyldes at vi ser så mye tv, og at vi tror at alt de gjør i amerika gjelder i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har buketten enda jeg:) og nå er det snart 1 år siden vi gifta oss...

Jeg tok å spraya buketten med hårspray før vi reiste på bryllupsreise og lot den stå i en vase. ( vi reiste 6 dager etter bryllupet)

Da vi kom hjem så den enda forbausende fin ut. Blomstene har jo tørka inn men den er enda nesten som ny.... SÅ jeg har den stående i et glasskap i stua....

Nå kommer det veldig an på blomstene du har i, om den blir fin når den er tørka. Men jeg var som sagt heldig... Jeg hadde masse røde roser, noen orkideer og noe grønne greier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

HAR SETT SÅNNE TØRKA I GLASSKUPPEL, SYNS OVERHODE IKKE DET ER PENT! BILDER ER NOK MINNE FOR MEG, HAR UANSETT IKKE TENKT Å BRUKE FLERE TUSEN KRONER PÅ DEN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig norsk tradisjon å kaste buketten? Har aldri hørt om andre enn vår generasjon som gjør det.

Jeg tror det skyldes at vi ser så mye tv, og at vi tror at alt de gjør i amerika gjelder i norge.

Godt mulig at vi har adoptert det fra USA. Men jeg ville ikke gått glipp av julenissen heller.. :ler: Syntes det er helt greit at vi etterligner tradisjoner fra andre land.

Føler ikke at jeg bruker en dum amerikansk tradisjon fordi jeg ser amerikansk tv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke helt hva jeg har bestemt meg for.

Jeg kunne tenke meg flere ting men det går jo ikke.......

Jeg kan legge den på min lillesøsters grav

Jeg kan gi den til min forlover

Jeg kan kaste den til de single gutta ( har nesten ingen single jenter)

Jeg kan ta den med hjem og tørke den

Skal ihvertfall IKKE legge den "i" bryllupskaka slik en venninde av meg gjorde, lot den liksom ligge inni trappen på kaken. Det så helteit ut!!

vi får se hva som føles rett når det nærmer seg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga den bort til samboeren til min manns bror. Broren var forlover og jeg og samboeren er "begynnende" veninner og tilbringer nokså mye tid sammen. Buketten ble litt til dem begge som takk for all hjelp. Hun gikk visst rundt med buketten hele kvelden og de tok bilder av henne og alt, så hun ble kjempeglad.

Jeg tutet hele veien hjem (dette var dagen etter bryllupet) for at jeg aldri skulle ha en sånn fin bukett igjen. Ikke misforstå jeg angret ikke på at jeg ga den bort, men det var allikevel trist å "skilles" fra buketten. Uansett tror jeg den brakte mer glede ved at jeg ga den bort enn at jeg lot den stå og dø hjemme. Ville aldri tørket den allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok til å legge den på mormors grav. Hun betydde enormt mye for meg, og hvis hun hadde levd, ville min bryllupsdag sannsynligvis vært hennes store dag også...

Syns heller ikke noe særlig om tørkede brudebuketter altså... Men skal ta en del bilder av den, ja! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Husker med skrekk min søsters brudebukett som lå nedstøvet i seksjonen. Og lignet ikke et døyt på den flotte buketten hun en gang hadde. Nei, minnene ligger i hodet ikke i ting, så buketten skal ikke spares på så lenge den er vissen. Evnt. legger jeg den på graven til søsteren min, eller så var det jo også et godt forslag å få laget en annen bukett som passer til en grav og legge den der før bryllupet. Er bare så redd for at det blir for emosjonelt! Ja, ja. Får ta stilling til det etterhvert. Men brudebuketten skal IKKE ligge inntørka i stua mi, det er helt klart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som første par ut, og med svært mange ugifte i bryllupet har min kjære forlovede et stor ønske om at jeg skal kaste fra meg brudebuketten.

Han gleder seg stort til å se ansiktet på den som får tak i buketten (Dette må garantert filmes som han så fint sa). :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brudebuketten min henger foreløpig til tørk på stua.. Er ingen typisk tørka blomster til pynt person, men jeg var så fornøyd med den at jeg må bare ha den en liten stund til.... Min kjære regner med at etter noen måneder så har den gått i søpla og han har nok veldig rett.... Fotografen vår tok så mange bilder av buketten at jeg har mange minner allikevel :)

Nå gjenstår det bare å se hvor lenge jeg faktisk beholder den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helenius

Å, nå ble jeg jammen i tvil.

Jeg liker ikke tørkede blomster, så jeg kommer neppe til å tørke den.

Jeg liker ideen med å kaste den til de ugifte venninnene - dem har jeg nemlig en hel BRÅTE av, så det kunne blitt gøy. Men når gjør man det? Når man kommer ut av kirka? Jeg vil jo ha den hele dagen!!! Å bære på en blomsterkvast bare i kirka virker litt meningsløst for meg... Kan man gjøre sånt utpå kvelden? Det bestemmer vel vi, da, men.

Kanskje jeg skal kaste den på havet morgenen etter bryllupsnatta? Det hadde vært romantisk...

Må tenkes på! :hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...