Gå til innhold

Basiskunnskaper i scrapping

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tessa_*
Skrevet

Jeg har store planer om å lage egne julekort i år og fasineres veldig av scrapping, men har altså aldri gjort noe slikt selv. Derfor trenger jeg litt hjelp til å komme gang - må nok prøve og feie litt før jeg kan gyve løs på 10-15 julekort, hehe.

Lurer derfor om noen kan forklare meg litt om e forskjellige termene (cuttlebug, dies, rub-ons, mønsterark etc)

Hva trenger man når man skal starte opp med scarpping? Jeg har tenkt på følgende: skjærebrett (sånt fra fiskars eller lignende), kartong (til kortene), mønsterark til bakgrunn på kortene, lim, evt. stempel, osv.. Men hvordan får jeg klippet ut fine bokstaver f.eks.? Finnes det egne ark med bokstaver på? Eller stempel for den saks skyld..

Blir veldig glad hvis noen kan hjelpe meg i gang :)

Gjest Marillia
Skrevet

Jeg er litt lat i dag, så jeg fant frem noen gamle innlegg jeg har skrevet:

I dag får man bestilt det meste over nettet, men det kan være greit å ha noe å gå etter. Her er en bok for nybegynnere!

Jeg har ikke denne boken, men har hørt av flere nybegynnere at denne er veldig flott. (Jeg har den siste boken til forfatterene, og er kjempefornøyd med denne, bøkene er relativt likt oppbygd)

Boken viser hva man trenger, den har ordliste (scrapbooking har utstpring i USA, og derfor er de fleste ord og utrykk på engelsk) boken har også nettadresser til norske nettbutikker.

For å få både inspirasjon og tips, så finnes det et kjempeflott forum; www.scrapping.no På forumet finnes oppskrifter til både forskjellige måter å lage kort på, tips til teknikker brukt i scrapping, og ellers masse flotte tips og råd om hvordan man scrapper i det store og hele!

Om du søker i lignende tråder her på KG, finner du også tips om hva du trenger. Jeg kjøpte et skjærebrett fra Fiskars , ett av de mer rimelige, men er ikke helt fornøyd med dette, da det skjærer litt skjevt. Så om jeg skal råde deg til noe; så kjøp heller et av de med selvslipende kniv - av de større sortene. Ellers trenger du utstyr alt etter som hvor avansert du ønsker å scrappe.

Scrapping er kjempegøy, så lykke til !

Noe av det morsomme med scrapbooking, er at man kan bruke alt mulig! Blonder fra syskrinet, fergebilletten fra ferieturen, regninger fra restauranter osv. Det eneste man bør være litt obs på, er at ikke alt er syrefritt. Dvs at det faktisk kan skade bildene dine over tid. Og det er jo synd om man legger mye tid og penger i noe som ikke varer.

Etter hvert som man scrapper, utvikler man litt sin egen stil, og det er utrolig morsomt å se de forskjellige resultatene når flere arbeider ut i fra samme skisse! Utgangspunktet er likt, men resultatet blir vidt forskjellig. Skisser er forøvrig en slags arbeidstegning over hvordan den ferdige LO`en skal se ut. (LO er forkortelse for Layout, og er rett og slett en benevnelse for en ferdig albumside!)

Gjest Marillia
Skrevet

Dies: Former til å stanse ut motiv. Man må ha en maskin eller tang for å stanse ut med dies. Dies finnes i alle slags varianter, alt fra enkle dies til alfabet.

Mønsterark: Ark med mønster. Som regel brukes 12 X 12 (målt i tommer) noe som tilsvarer omtrent 30,5 x 30,5 cm.

Rub-ons: Motivmerker på ark, som man bruker ispinne til å skrape motivet over på arket. (Jepp, likt disse vi hadde når vi var små)

Cuttlebug: Maskin til å stanse ut dies.

Glue dots: Små, flate limrundinger som brukes til å lime fast blomster

Bazzil: Kartong, brukes til både bakgrunn, rammer, dies, bokstaver osv

Layout: Forkortes til LO, rett og slett en albumside

Gjest Gjest_Tessa_*
Skrevet

Takk! Nå har jeg reservert den boken på biblioteket, så da blir det kanskje litt lettere :)

Og nå skal jeg sjekke ut scrapping.no!

Skrevet

Jeg anbefaler i tillegg Scrapping.no og forumet der. Der har de et eget forum som heter "Hjelp, jeg er ny!". Det er en fin plass å starte, pluss at du får utrolig mye inspirasjon.

I tillegg har du et forum hos Minneriket som er veldig bra.

Lykke til med scrappingen - det er kjempegøy!

Gjest Gjest_Tessa_*
Skrevet

Takk, Supramundane! Jeg gleder meg til å begynne :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...