Gjest Gjest Skrevet 3. september 2008 #1 Skrevet 3. september 2008 En ting er å glemme å sikre barnet, en annen ting er å ikke GIDDE å gjøre det. I denne tråden innrømmer flere med den største selvfølgelighet at det noen ganger er upraktisk å sikre barna.... Hvor jævla tett i pappen går det an å bli? Noen skulle ALDRI hatt barn. Hva med dere? Noen her som synes det er greit å gi blaffen i barnas sikkerhet for sin egen bekvemmelighets skyld? Gi meg navnet, så ringer jeg barnevern og Politi tvert... http://forum.nybaktmamma.com/showthread.php?t=10661
monja Skrevet 3. september 2008 #3 Skrevet 3. september 2008 Jeg sikrer alltid ungene i bilen - uansett hvor vi skal.
lolita90 Skrevet 3. september 2008 #4 Skrevet 3. september 2008 jeg kommer aldri til å la vær å sikre barn i bilen, enten det er mine egne eller om jeg passer noen...
Fibonacci Skrevet 3. september 2008 #5 Skrevet 3. september 2008 Samme her! Ble sjokkert da jeg jobbet i bomringen mens jeg var student og så hvor mange som hadde ungene usikret i baksetet
liv Skrevet 3. september 2008 #6 Skrevet 3. september 2008 Marken sitter bakovervendt for det er tryggest.
Gjest *Mim* Skrevet 3. september 2008 #7 Skrevet 3. september 2008 Jeg tilstår at jeg har sittet på med ammende barn i fanget en gang for mange år siden. Husker ikke situasjonen, og er ikke akkurat stolt av det. Ellers sikres barna alltid, akkurat som vi selv tar på oss sikkerhetsbelte med det samme vi starter bilen. Aldri vært spørsmål om, heldigvis.
liv Skrevet 3. september 2008 #8 Skrevet 3. september 2008 (endret) Husker jeg var 18 og hentet pappa og kona på fest. Kona ville sitte med babyen på fanget men jeg nektet å kjøre før de hadde sikret han. Etterpå ringte hun som hadde festen meg og skrøt av at jeg turte å si fra Var jo lillebroren min og det er sjåføren som har ansvaret om noe skjer. SELVSAGT skal han være best mulig sikret! Endret 3. september 2008 av liv
Kara W Skrevet 3. september 2008 #9 Skrevet 3. september 2008 Nå kommer jeg ikke inn på siden det er snakk om. Klarer ikke å tenke meg noen situasjoner hvor det skulle være mer behagelig for foreldrene å la være. Er det snakk om å ikke spenne barn fast i det hele tatt, eller bare å ikke bruke godkjent sete alltid? Jeg kommer ihvertfall alltid til å sikkre barnet mitt så langt det er mulig. Innrømmer at jeg glemte sele på den lille babyen min en gang. Hadde hjertet temmelig langt opp i halsen da jeg oppdaget det og var utrolig glad for at det hadde "bare" vært en 5-minutters tur i 30- og 50-soner (selv om ulykker like lett kan skje der, men man er jo ikke alltid rasjonell). Nå dobbeltsjekker jeg alltid
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2008 #10 Skrevet 3. september 2008 Jeg tilstår at jeg har sittet på med ammende barn i fanget en gang for mange år siden. Husker ikke situasjonen, og er ikke akkurat stolt av det. Ellers sikres barna alltid, akkurat som vi selv tar på oss sikkerhetsbelte med det samme vi starter bilen. Aldri vært spørsmål om, heldigvis. Fint at du faktisk tør å innrømme dette her inne. Men du? Er det ikke fordi man tenker at: Det går sikkert bra (fordi det som oftest gjør det). Og så plutselig så går det ikke bra... En mor i Trøndelag lot den unge onkelen til barnet kjøre barnet, mens hun var i en annen bil. Barnet ble ikke sikret, det var jo så kort en tur... Onkelen kjørte av veien i en sving, barnet ble slengt ut av bilen og døde. Mor har fortrengt at ungen ikke var sikret, og det ble heller ikke politisak, men jeg tror at føreren av bilen sikkert ikke har det lett... For det var jo han som kjørte. Og han tenkte vel at siden mor ikke sikret barnet, så ville ikke han mase om det heller.... Jeg synes mor gjorde en grov feil her.
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2008 #11 Skrevet 3. september 2008 Er det snakk om å ikke spenne barn fast i det hele tatt, eller bare å ikke bruke godkjent sete alltid? Det er snakk om å ikke spenne fast barn i det hele tatt, fordi man ikke gidder vekke barnet. Men man skal kjøre flere mil... En annen er så lykkelig over at hun ikke ble tatt i politikontroll... "I dag har Emil og jeg vært på "NM"-besøk noen mil utenfor byen. (og spist oss så mette at jeg ikke makter å lage middag nå...Det var altså ikke noe i veien med serveringen der ute) Siden Emil sov i vogna da vi skulle dra orket jeg ikke vekke han for å sette han i bilstolen. Så jeg kjørte 3 mil med vognbagen usikret i baksetet. "
Gjest *Mim* Skrevet 3. september 2008 #12 Skrevet 3. september 2008 Fint at du faktisk tør å innrømme dette her inne. Men du? Er det ikke fordi man tenker at: Det går sikkert bra (fordi det som oftest gjør det). Og så plutselig så går det ikke bra... Selvfølgelig. Må bare presisere at jeg ikke forsvarer det i det hele tatt, helt forkastelig gjort av meg - og pappan.
katla Skrevet 3. september 2008 #13 Skrevet 3. september 2008 Nei, det hadde jeg nok aldri turt, selv om det er fristende å la sovende barn sove videre...... Har ved to anledninger sett folk kjøre rundt med små babyer sittende usikret på fanget i Oslo. Ja, kanskje man burde ringe politiet.
Malama Skrevet 3. september 2008 #14 Skrevet 3. september 2008 Lille gullgutten min har vært på fire bilturer i sitt liv, en i taxi hjem fra sykehuset, de tre andre tur/retur i vår bil, og selvsagt festet i bilsete hver gang. Vi presiserte strengt at vi skulle ha taxi med babysete hjem fra sykehuset. Noe annet hadde vært utenkelig. Nei, selvsagt kjører jeg ikke med unge løs i en vognbag eller noe slikt. Sovende eller ei. Ja, han hyler når jeg setter ham i bilstolen (minst like mye fordi jeg tar på lua tror jeg) men han roer seg fort når vi kommer i bilen. Og han skal selvsagt være sikret, det kjæreste jeg har, selvsagt vil jeg beskytte ham best mulig!
Silmarill Skrevet 3. september 2008 #15 Skrevet 3. september 2008 Nå har ikke jeg lest annet enn overskriften, men antar at jeg får rett når samtlige svarer NEI, til at de aldri vil kjøre med usikrede barn i bilen!
Gjest Angelheart (utlogget nå) Skrevet 4. september 2008 #16 Skrevet 4. september 2008 Her i gården sitter barna ALLTID sikret. Det er jo ikke noe stress i det hele tatt! Nå er mine 4 og 2 og de passer selv på at selen er på. Eldstemann klarer fint å sette på seg selen selv og passer på at vi ikke kjører en meter før alle er sikret, tom. oss i forsetet. Jeg mener at så lenge man er konsekvent med dette helt fra begynnelsen av, så blir barna så vant til at slik skal det være at de ikke tenker tanken på å sitte i bil uten sele. Men, dessverre, jeg ser daglig barn som blir levert og hentet i barnehagen til barna, som ikke er sikret. De sitter på fanget, står mellom forsetene og hopper rundt i bilen.. Syns det bare er trist, jeg.... Vet barnehagen har reagert på dette også og har vært i kontakt med politiet for å få de til å holde noen kontroller på morgenen, men jeg har ikke sett noen enda.. Det triste er jo at dersom noen blir tatt i en kontroll kommer de vel bare til å klage på hvor teit "purken" var som sto der akkurat da..... ikke hvor teite de selv er som ikke sikrer barnet sitt i bil.....
Gjest Page Skrevet 4. september 2008 #17 Skrevet 4. september 2008 Aldri, aldri om jeg ville kjørt med usikrede barn i bilen. Men jeg ser jo stadig foreldre som gjør det. Senest i dag, på vei til skolen med ungene, så jeg to. Den ene ser jeg daglig på vei til barnehagen, med 4-åringen sin stående på gulvet foran mens h*n holder seg fast i dashbordet. Forelderen som kjører er lege, og burde vel vite nok om hvilke skader man kan pådra seg, selv ved relativt lave hastigheter... En kollisjon i: 30 km/t tilsvarer et fall fra 1. etasje 50 km/t tilsvarer et fall fra 3. etasje 70 km/t tilsvarer et fall fra 6. etasje 90 km/t tilsvarer et fall fra 10.etasje
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2008 #18 Skrevet 4. september 2008 Min datter er alltid sikret i bil! Sover hun får hun heller våkne når jeg setter henne inn i bilen. Det er viktigere for meg at hun er sikret i bil, enn at hun sover på veien hjem. Svigers har en tendens til å være slappe med å sikre niesen min, hun slipper å ta på sele når de skal på butikken osv (korte turer). Her har jeg sagt klart ifra, sikrer de ikke mitt barn, får de heller ikke passe henne Da dattern min skulle døpes ( vi har 1 min biltur til kirken), ble hun plassert i barnesete, dåpskjolen i kjolepose, og kledd på når vi kom til kirken.
Jens Skrevet 4. september 2008 #19 Skrevet 4. september 2008 Er vi ikke egentlig alle enige her? Var jo bare en gal dame i den andre tråden som ikke sikret.
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2008 #20 Skrevet 4. september 2008 Er vi ikke egentlig alle enige her? Var jo bare en gal dame i den andre tråden som ikke sikret. Nei, det var da flere...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå