Gå til innhold

storebror slår lillesøster

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_pippen_*
Skrevet

Sønnen min på 2,5 år har nettopp blitt storebror og er nok en tanke sjalu, det er jo ikke så rart. Vi har et problem og det er at han ofte finner på å slå lillesøstra si, og da særlig når jeg har henne på fanget og ammer. Vi har prøvd å forklare at det må han ikke gjøre og han gjentar "ikke slå babyen", men likevel gjør han det... Har også prøvd å straffe han med å hive han på gangen når det skjer.

Noen som har gode tips til hvordan få slutt på denne farlige oppførselen? Lar han ALDRI være alene med søstra og prøver selvsagt å hindre at han slår før det skjer, men det lykkes dessverre ikke alltid. Han er aldri sint når han slår, virker nesten som han syns det er litt moro å se reaksjonen hennes (eller vår?) Han får masse positiv oppmerksomhet fra oss og vi roser han når han er snill med henne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg har noen veldig gode råd, men vil si til deg at det er veldig vanlig. Han er jo veldig liten.

Prøv å gjøre noen av de samme tingene med han som med lillesøster, selv om han egentlig er for stor. Dikker du med henne, så si dikke dikk til han også. Så går det sikkert over når han har tilpasset seg den nye sitvasjonen.

Lykke til.

Skrevet

Kanskje du skal slutte med å hive han på gangen.

Skrevet
Kanskje du skal slutte med å hive han på gangen.

Jeg tror ikke hun kommer til å gjøre det mer. Vi må prøveå feile alle sammen. Hun har 2 veldig små barn, og da gjør man ikke riktig hele tiden. Det er sikkert litt frustrasjon inne i bildet også. Vi skal ikke vere så raske til å dømme.

Gjest Gjest_fil_*
Skrevet

La han være litt liten innimellom, ikke bare være storebror.

Kan også være veldig lurt at bare du og han er sammen, uten babyen. Kanskje noen kan passe babyen et par timer mens dere to gjør noe hyggelig.

Skrevet

Kanskje det hjelper om han får føle seg større enn det han er? Får føle at han passer litt på osv?

Gjest Gjest_pippen_*
Skrevet

når jeg skrev "hive han på gangen" så mente jeg ikke bokstavelig "å hive". "Å sette/sende" er mer korrekt... Ser ikke helt at det er en så fryktelig ting å gjøre???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...