Gå til innhold

Valp fra Sverige

Anbefalte innlegg

Skrevet

La oss si at jeg finner en oppdretter fra Sverige som jeg vil kjøpe valp fra, selv bor jeg i Norge. Hvordan gjøres dette i praksis? Kan jeg dra for å hente valpen uten problemer, eller må valpen stå i karantene en stund?

Takker for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hunden trenger IKKE stå i karantene.

Mellom norge og sverige så er det ganske fritt.

Det du derimot må tenke på er tollen. Det kan koste deg litt. Sjekk mattilsynet for korrekt informasjon.

Kjenner flere som har hentet valp i Sverige og bare kjört inn til Norge uten problemer.

Skrevet

helt riktig som forrige skriver her, trenger ingen karantene eller noe slikt når det er i sverige.

vi dro bare å henta valpen i sverige og kjørte rett hjem. ingen sak! :)

Skrevet

når vi hentet en tispe i sverige, så hentet vi henne, og betalte mer for henne... ingen karantene nei

Skrevet

Kjøpe valp i Sverige steg for steg:

- Finne oppdretter og velge valp

- Oppdretter sørger for chipping og alle valpevaksiner

- Hente valpen. Ved avhenting skal du få fra oppdretter stamtavle og kjøpekontrakt

- Ved hjemreise stopper man i tollen og betaler 25 % toll av kjøpesummen

- Når du er hjemme sender du stamtavlen og kjøpekontrakten til Norsk Kennelklubb. Da får du en faktura på omregistreringen. Etter noen uker får du ny stamtavle samt de papirene du sendte inn i retur.

Det siste punktet gjelder i hovedsak dersom du tenker å konkurrere med hunden i Norge, det være seg på utstilling, bruks, lydighet eller annet.

Veldig rett frem og enkelt å gjennomføre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...