Gå til innhold

Hvorfor er det ikke "lov" for ungdommer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruker de tid på skolen, og får gode resultater blir de rakket ned på!

"Streber" er det fineste ordet de oftest hører.

Hvorfor er det så negativt å jobbe for gode resultater?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke huske annet enn at det var slik for 15-20 år siden også...

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet
Jeg kan ikke huske annet enn at det var slik for 15-20 år siden også...

Jeg vet at det var slik da også, det er ikke et nytt fenomen, men det gjør det vel ikke mer rett?

Skrevet

Det var aldri et problem der jeg gikk, både på ungdoms- og videregående kan jeg bare huske komplimenter for gode karakterer fra medelevene. Kan ikke huske en eneste negativ kommentar. Husker også jeg fikk flere spørsmål om hva man skulle lese på til prøver på ungdomsskolen.

Skrevet
Det var aldri et problem der jeg gikk, både på ungdoms- og videregående kan jeg bare huske komplimenter for gode karakterer fra medelevene. Kan ikke huske en eneste negativ kommentar. Husker også jeg fikk flere spørsmål om hva man skulle lese på til prøver på ungdomsskolen.

Jeg opplever ikke medelevene som de som kommer med de fleste negative kommentarene, det er voksne mennesker!

Først spør de ungdommen min om hvordan det går på skolen, h*n forteller, får høre "så flott", og "fortsett slik".

Men med en gang h*n er ute av hørevidde får jeg høre at de omtaler h*n i negative ordelag, og bruker ord som "streber", "skolelys", "nerd", "geek", osv. Jeg får beskjed om at "faglig flinke elever vanligvis er sosialt ukompetente", og at sosiale antenner er mye viktigere enn gode resultater på skolen.

Eleven min jobber med skolearbeid 1-2 timer om dagen, er sosialt engasjert, har mange venner selv om h*n ikke er i den populære gruppen, og jeg opplever h*n som en normalt oppegående ungdom.

Skrevet

Jeg er enig i at dette er et problem for en del.

Har selv et barn som er veldig skoleflink, og et barn som er redd for å være det.

Mht sosiale antenner synes jeg faktisk det barnet som er mest skoleflink også er mest sosialt/utadvendt.

Skrevet

Huff, voksne som uttaler seg om ting de ikke har peiling på... Du får si til de voksne at i de fleste tilfeller er det overhodet ingen korrelasjon mellom gode skoleprestasjoner og manglende sosiale antenner. Å si at elever har manglende sosiale antenner fordi de gjør det godt faglig er trøstepremie. Dvs. de trøster seg med at siden de ikke gjorde det like bra på skolen som unge så kan de "late som" om de har sosiale antenner. Altså, deres fascinasjon for janteloven tyder vel egentlig ikke på det. Dessuten, dersom eleven gjør det godt på skolen samtidig som han eller hun har venner ser jeg virkelig ikke problemet.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg hadde aldri noe ønske om å fremstå som skoleflink på skolen, fordi det førte til at jeg alltid ble spurt om hjelp av de andre elevene ;)

Har i grunn egentlig ikke opplevd noe annet enn positivt med å være "skoleflink". Så jeg tror det varierer veldig fra miljø til miljø.

Skrevet (endret)

På ungdomskolen var det kjipt å være smart. Nå har jeg ikke det problemet, ikke at jeg har blitt dummere med årene, men det er helt logisk for folk på videregående at en har ambisjoner i livet og for å oppnå det må vi få gode karakterer.

Edit: hadde skrivefeil(så jeg lenge etterpå)

Endret av estrella
Skrevet
Bruker de tid på skolen, og får gode resultater blir de rakket ned på!

"Streber" er det fineste ordet de oftest hører.

Hvorfor er det så negativt å jobbe for gode resultater?

Janteloven, kanskje? ;)

Skrevet
Har i grunn egentlig ikke opplevd noe annet enn positivt med å være "skoleflink". Så jeg tror det varierer veldig fra miljø til miljø.

Samme her. Tvert i mot ble det sett på med beundring å få gode karakterer, også på ungdomsskolen.

Skrevet

Da jeg gikk på ungdomsskolen var det en del som kommenterte at de som fikk bra karakterer var "nerder" og "skolelys". Nå i ettertid så tror jeg egentlig ikke det var negativt ment, men jeg tok meg litt nær av det likevel.

På videregående var det helt slutt på slike kommentarer. Da var det på en åte mer akseptert å ville gjøre det bra på skolen.

Skrevet

Det er så synd at det fins sånne holdninger! Trodde virkelig voksne holdt seg for gode til å prate sånn. :(

Jeg har sett at klassekulturen har utrolig mye å si. I en klasse der der det blir sett på som positivt å gjøre det bra, kan det "heve" barn som ellers ikke er så flinke. Men å skape den kulturen er ikke så lett, dessverre.

Synes vi i Norge skal bli bedre på å framheve de flinke. tradisjonelt har vi vært mest opptatt av å rose de som er svake eller har problemadferd når de først gjør noe bra. Det skal vi fortsette med, men det må være lov å for læreren å fortelle de andre om toppresultater også.

Skrevet

Det er kanskje janteloven? Jeg vet ikke helt hvor hardt barna til de som har negative kommentarer jobber med skolarbeidet, og hva slags resultater de får... jeg synes det viktigste er at elevene oppmuntres til å gjøre sitt beste.

Men foreldrene som sier: "det er så klart greit nok å være streber/nerd/geek, men det viktigste er at ungdommen blir flinke i ulike sosiale settinger"...

det er de samme foreldrene som snakket høyest på forrige foreldremøte, og som mente at: "jeg syne ikke det er ikke så viktig med leksene. Det viktigste er at barna våre trives og koser seg på skolen og i klassen".

Det var også de samme foreldrene som reagerte negativt da lærerne sa i mot dem, og snakket om hvilke sanksjoner som de brukte når eleven ikke leverte hjemmearbeidet til rett tid.

Jeg må bare legge til at den ungdommen jeg snakker om ikke er en elev som "har lett for det". De karakterene h*n får har h*n slitt for!

Skrevet
Det er så synd at det fins sånne holdninger! Trodde virkelig voksne holdt seg for gode til å prate sånn. :(

Jeg har sett at klassekulturen har utrolig mye å si. I en klasse der der det blir sett på som positivt å gjøre det bra, kan det "heve" barn som ellers ikke er så flinke. Men å skape den kulturen er ikke så lett, dessverre.

Synes vi i Norge skal bli bedre på å framheve de flinke. tradisjonelt har vi vært mest opptatt av å rose de som er svake eller har problemadferd når de først gjør noe bra. Det skal vi fortsette med, men det må være lov å for læreren å fortelle de andre om toppresultater også.

Veldig enig! :)

Skrevet
Det er kanskje janteloven? Jeg vet ikke helt hvor hardt barna til de som har negative kommentarer jobber med skolarbeidet, og hva slags resultater de får... jeg synes det viktigste er at elevene oppmuntres til å gjøre sitt beste.

Men foreldrene som sier: "det er så klart greit nok å være streber/nerd/geek, men det viktigste er at ungdommen blir flinke i ulike sosiale settinger"...

det er de samme foreldrene som snakket høyest på forrige foreldremøte, og som mente at: "jeg syne ikke det er ikke så viktig med leksene. Det viktigste er at barna våre trives og koser seg på skolen og i klassen".

Det var også de samme foreldrene som reagerte negativt da lærerne sa i mot dem, og snakket om hvilke sanksjoner som de brukte når eleven ikke leverte hjemmearbeidet til rett tid.

Jeg må bare legge til at den ungdommen jeg snakker om ikke er en elev som "har lett for det". De karakterene h*n får har h*n slitt for!

Det sier seg vel selv - dette er en trøstetale for de som selv ikke var skoleflinke og/eller som har barn som ikke er skoleflinke.

Det er liksom en oppkonstruert "sannhet" at de som er teoretisk flinke er udugelig praktisk og sosialt, mens de som ikke er spesielt skoleflinke er flinke "med hendene", slinke i sport og sosialt...

Men det er klart - i et klassemiljø der det er "ut" å være flink og der de som ikke er skoleflinke råder og herkser, kan det helt sikkert se ut som om de skoleflinke er dårlige sosialt.

Skrevet
Det sier seg vel selv - dette er en trøstetale for de som selv ikke var skoleflinke og/eller som har barn som ikke er skoleflinke.

Det er liksom en oppkonstruert "sannhet" at de som er teoretisk flinke er udugelig praktisk og sosialt, mens de som ikke er spesielt skoleflinke er flinke "med hendene", slinke i sport og sosialt...

Men det er klart - i et klassemiljø der det er "ut" å være flink og der de som ikke er skoleflinke råder og herkser, kan det helt sikkert se ut som om de skoleflinke er dårlige sosialt.

Jeg er så klart enig med deg i dette, men jeg synes det er skremmende på flere plan at voksne mennesker viser en slik holdning.

Skrevet

JA! La oss bare gå på skolen for å kose oss, da kommer vi til å komme langt vet jeg. Utviklingen stopper opp, men hva gjør vel det så lenge vi koser oss? :-D

Skrevet
JA! La oss bare gå på skolen for å kose oss, da kommer vi til å komme langt vet jeg. Utviklingen stopper opp, men hva gjør vel det så lenge vi koser oss? :-D

Det er sikkert bare mindretallet som mener det (håper jeg!), men så lenge de er dem som roper høyest, er det også bare dem som blir hørt.

De fleste krever nok at barna gjør sitt beste, men siden det er disse foreldrene (og deres barn) som dominerer klassemiljøet blir det ikke positivt å få gode resultater.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Det er fordi vi er en nasjon som ikke verdsetter akademiske ferdigheter særlig høyt.

Her er det "arbeid" som gjelder. Sosiale nettverk kompenserer for manglende utdanning.

Dessuten er det slik at i sosialistiske land er begavede mennesker en potensiell trussel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...