Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke vitaminer/kosttilskudd er det HAN bør ta for at det skal bli "fart" i soldatene hannes?

Er det noe som bør tas hver dag, eller perioden fra TR-EL? For hannes del liksom

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har lest litt om dette før vi begynte prøvingen. Ukjent for meg var det at menn bruker 70-90 dager på å utvikle fullmodne sædceller. Så mannen bør spise sunt allerede 3 mnd før man begynner å prøve. Tiden i syklusen din spiller i så måte ikke en spesiell rolle. Her er det jeg oppsummerte for meg selv etter å ha lest boken "snarveier til svangerskapet"

Vitaminer og mineraler som er gunstig for befruktningen (menn):

*C-vitamin (øker antall sædceller, gjør de mer spretne og levedyktige, hindrer sammenklumping.)

*B12, (øker antall sædceller, mangel kan indirekte føre til anemi (jernmangel))

*Folat (kan forsterke sædens kvalitet og kvantitet, motvirke kromosonfeil)

*Sink, (mangel reduserer antall sædceller og sædplasmaen)

*E-vitamin, (forbedrer kvalitet og kvantitet, økt evne til å befrukte egget) OBS: avhengig av sink for å tas opp i kroppen!

*Selen (hindrer sæden i å “ødelegges”, særlig midtpartiet, økt bevegelighet)

*Omega-3

Så å pushe på mannen en multivitamin og omega 3 om morgenen er nok ikke dumt ;)

Skrevet

Sambo tar E og C vitaminer og sink. Han tar 2 tabletter av hver om dagen. Dette er dobbel dose, men anbefalt ved ufrivillig barnløshet.

Følgende skal være hentet fra foreningen for ufrivillig barnløse. I farten finner jeg det ikke igjen inne på siden deres men det ligger også på Barnimagen forumet under bli gravid.

"Produkter med bevist virkning

E-vitamin

E-vitamin er et fettløselig vitamin. Det bygger opp ditt indre forsvarsverk og er en viktig antioksidant som er nødvendig for mange celle funksjoner. Vitaminet er det mest kjente fruktbarhets vitaminet fordi det er gunstig for mannens sædceller. Mangel på vitaminet kan føre til nedsatt forplantningsevne.. Naturlig E-vitamin er mer effektivt enn som pille. Overskuddet av vitaminet skilles ut i urinen. E-vitamin finnes i; vegetabilske oljer, mandler, nøtter, salat, margarin, bønner, fet fisk og kornprodukter. I forbindelse med barnløshet anbefales et daglig tilskudd på 300 i.e.

Sink

Sink er et nødvendig sporstoff som inngår i flere enzymer og insulin. Dette mineralet er det mest kjente fruktbarhetsmineralet fordi det er med på å forbedre sædkvaliteten. Tilskudd bør startes minst 3 måneder før forsøket fordi det tar ca 3 mnd før en sædcelle er ferdig utviklet. Sink finnes naturlig i; valnøtter, korn. kli og kjøtt. Anbefalt tilskudd i forbindelse med barnløshet er 30-45 mg pr dag.

C-vitamin

C-vitaminer styrker kroppens immunforsvar. Det er også viktig for produksjon av sædceller. Det finnes naturlig i nyper, appelsiner, kiwi og rød paprika. I forbindelse med behandling for barnløshet anbefales høye doser fra 400-3000 mg pr dag."

Skrevet

Mange takk! :D

Skrevet

Hmm. smart! Dette hadde jeg ikke tenkt på. Jeg skal umiddelbart gå til innkjøp av mulitivitamin.. og dele omega3en min med han... :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...