Gjest Fru Mæla Skrevet 3. september 2008 #1 Del Skrevet 3. september 2008 Heisann alle husmødre (og andre) der ute... Jeg har et spørsmål ang. blomster, som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Utenfor hjemme hos oss har vi to krukker med blomster. Idag har jeg roser og stemor i disse. (Har også en eføy ute) MEN nå sniker vinteren seg på og det blir kaldt... Hva kan man ha i disse krukkene om vinteren? Jeg kan ikke ta krukkene inn eller ha de en annen plass, fordi vi har ikke plass til der, derfor må de stå ute... Og da vil jeg at dem skal se litt ordenlig ut Håper noen kan hjelpe meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oliven Skrevet 3. september 2008 #2 Del Skrevet 3. september 2008 Du kan plante flere syper vintergrønt sammen, evnt en stor. Jeg plantet i fjor to potter med to litt store sypresser som jeg pyntet med små gullkuler til jul (eller du kan bruke små lys om du har strøm ute). Og et par lykter ved sidenav så ble det en hyggelig trapp. Eføy er vintergrønn og kan stå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*snuppis* Skrevet 3. september 2008 #3 Del Skrevet 3. september 2008 Kan ikke Erica også stå ute??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oliven Skrevet 3. september 2008 #4 Del Skrevet 3. september 2008 Kan ikke Erica også stå ute??? Jo det kan de. Så lenge de ikke tørker ut og blir brune og du ikke rister av blomstene holder den fargen lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Darkannie Skrevet 3. september 2008 #5 Del Skrevet 3. september 2008 Kanskje dumt, men vanner man de da om vinteren... vil ikke det bare fryse....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fru Mæla Skrevet 3. september 2008 #6 Del Skrevet 3. september 2008 Du kan plante flere syper vintergrønt sammen, evnt en stor. Jeg plantet i fjor to potter med to litt store sypresser som jeg pyntet med små gullkuler til jul (eller du kan bruke små lys om du har strøm ute). Og et par lykter ved sidenav så ble det en hyggelig trapp. Eføy er vintergrønn og kan stå. Takk for tips! Slik det ser ut nå har jeg to lecablokker (en høy med hull og en lav) Inni hullene på lecablokken tenner jeg stearinlys når vi får besøk Veldig koselig. Oppå lecablokkene har jeg blomster + at jeg har en stor krukke ved siden av. Har også en veldig fint hvit lykt som jeg bruker å tenne. Forrige helg fikk vi en avlangpotte med lyng som jeg har satt ute. MEN jeg hadde håper å kanskje ha noen grønne planter pluss noe med litt farger? Men jeg har hørt at Eføyen ikke tåler frost :S Kan ikke Erica også stå ute??? Er Erica en blomst med fine farger? Hvordan gjør jeg med vanning? Som det ble sagt fryser vel dette bare til is? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oliven Skrevet 4. september 2008 #7 Del Skrevet 4. september 2008 Erica er lyng. Det er stort sett Erica (høstlyng) og Calluna (røsslyng) å få kjøpt nå. Jeg syns Calluna er penere, men det er en smakssak. Hebe finnes også i mange forskjellige slag som tåler mye kulde. Jeg overvintret en vanlig stueeføy flere år her i vestfold. Holder seg grønn og kommer med nye blader på våren.Men den står i bakken da. Planter i krukker er litt mer utsatt. Det finnes også hageeføy med litt større blader som er litt mer herdig. Selv har jeg et prosjekt med vinterjasmin og duftkrossved gående her til vinteren, men de står i bakken da. Skal blomstre på vinteren så det blir spennede å se. Vanning er ikke noe problem her hos meg hvor det er lite frost og plantene trekker til seg etterhvert. Bruker lunka vann bare. Vrihasselkvister er fint i en utekrukke. Litt dyre å kjøpe, men kjenner du noen som har i hagen kan du kanskje få en kvist. Høres fint ut med de lecablokkene og lys Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*snuppis* Skrevet 4. september 2008 #8 Del Skrevet 4. september 2008 Jeg synes Ericaen er kjempe fin. Ja det minner om lyng ja, med en fantastisk fin lilla farge:O) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Darkannie Skrevet 4. september 2008 #9 Del Skrevet 4. september 2008 Ok, saa her i Nord vil det med andre ord fryse som bare F om jeg vanner..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2008 #10 Del Skrevet 7. september 2008 du trenger ikke vanne mer enn til frosten kommer, dvs når det er frost hele tiden, men du kan jo tenke deg lyngen ute i skogen, den får vann i form av regn hele tiden selv om det av og til er frost. det tåler den godt... den liker IKKE å tørke ut... Eføy fungerer fint mange steder i Norge, jeg bor i Oslo og har eføy som overvintrer både i krukker og i jorda, det som står i jorda har det best.... I år har jeg prøvd å lage kuler av sibirkornell ( røde grener) som jeg har viklet eføyen rundt. den står i le, men det kommer snø der på vinteren så håper det går bra.... fint med ulike lyngplanter, pyntekål er også fint en stund utover nå... alt some r vintergrønt samt små busker med fine grener er fint også når bladene faller av. som sibirkornell, vrihassel, vripil osv... lykke til med krukker:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå