Gå til innhold

anbefal meg et kunde-program?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Sig_*
Skrevet

kan noen anbefale meg et ordentlig kundeprogram somer LETT for å få oversikt over alle kundene mine?

jeg er selvst.nær.drivende og trenger råd til et sånt program til å ha på pcn.

har brukt å sortere kunder på mail men det er rot!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo helt an på hvilke funksjoner du vil ha. Hvis alt du skal ha er en liste med navn, telefonnummer, epostadresse osv. så er jo et enkelt regneark nok.

Flere funksjoner får man ved å lage en enkel database, f.eks. i OpenOffice Base.

Hvis du lister opp funksjonene du trenger er det lettere for oss å se om du trenger noe "helproft" eller om en gratis hjemmelaget løsning er godt nok.

Gjest Gjest_Sig_*
Skrevet
Det kommer jo helt an på hvilke funksjoner du vil ha. Hvis alt du skal ha er en liste med navn, telefonnummer, epostadresse osv. så er jo et enkelt regneark nok.

Flere funksjoner får man ved å lage en enkel database, f.eks. i OpenOffice Base.

Hvis du lister opp funksjonene du trenger er det lettere for oss å se om du trenger noe "helproft" eller om en gratis hjemmelaget løsning er godt nok.

oii. jeg hadde helt glemt at jeg skrev dette. :rodme:

men takk for svar :)

vel! jeg trenger følgende informasjon:

navn, gate, post.adr og by/sted, hva jeg har utført/solgt, tlf.nr, i enkelte tilfeller kidnr og konto.nr lagret på noen av kundene mine, som er "fakturakunder".

en hel oversikt så jeg kan bla med tilbake til kunde og lett finne igjen en kunde. trenger en til kunder som klager også. en egen seksjon :ler:

Skrevet

Mulig det er fordi jeg er en gjerrig f..., men jeg hadde heller brukt noen timer på å mekke selv i Base/Access enn å stadig betale for i-tools CRM. Hvor lenge skal du ha dette programmet i bruk? 2 år? 5 år? 9600 kr for 2 år med i-tools CRM, 24000 kr for 5 år. Hvor mye er timene dine verd? 300 kr? 500 kr? Hvor mange timer trenger du for å lage en base som er din til "evig" tid? PC og backuprutine må du ha uansett, om du har en base på pcen du også tar backup av gjør fint lite fra eller til.

Kundetabell

kunde_id

kunde_navn

kunde_epost

kunde_adresse

kunde_kontonr

kunde_merknader

Jobbtabell (antar at du primært yter tjenester, ikke selger varer)

jobb_id

kunde_id (fremmednøkkel som kobler til kundetabellen)

jobb_beskrivelse

jobb_varighet

jobb_timepris

jobb_merknader

Klagetabell

klage_id

jobb_id (kobler til jobbtabell, siden hver jobb_id skal være unik vil dette via jobbtabell samtidig identifisere kunde, selv om kunde_id ikke ligger direkte i klagetabellen)

klage_beskrivelse

klage_utfall

Osv. for materiellforbruk etc.

Hvis min lille baseskisse ikke har skremt deg helt synes jeg hvertfall du burde vurdere muligheten til å spare noen penger. Klart det ikke blir like lekkert som en profesjonelt snekret løsning, du må selv vurdere hvorvidt det er verd pengene.

Gjest Gjest_Sig_*
Skrevet

å jeg så ikke prisen! :sjokk:

før du sa det Feuerstein!

takk for malen din. timene mine er verdt ca rundt 1000,- men det kommer litt an på.

men daså. da kan jeg gå ut i fra din mal. ser det er mer der jeg må ha med.

org.nr blandt firmaer og sånt må jeg nok også ha med.

men kan man lage dette i andre programmer ja. jeg har jo acess. tok en eksamen i den for mange herrans år siden, men husker ikke et fnugg.

Hva er base? For nybegynnere? :)

Syns ikke du er gjerrig Feuerstein :ler:

Skrevet
men kan man lage dette i andre programmer ja. jeg har jo acess. tok en eksamen i den for mange herrans år siden, men husker ikke et fnugg.

Hva er base? For nybegynnere? :)

Syns ikke du er gjerrig Feuerstein :ler:

Jeg er vant til å anse Access som "leketøydatabase", sånn går det når man utdannes på Oracle :ler: På den seriøse side, de nyere versjonene (fom. 2000?) skal være ok.

Base er OpenOffice.org Base, altså det som tilsvarer Access når man bruker OpenOffice. Base kan brukes som front for MySQL istedenfor å bruke den innebygde databasen, og vips har man en helt gratis database i proffkvalitet. I tillegg er den i motsetning til Access plattformuavhengig, du kan i teorien ha hele systemet på en Asus eee som jo er liten nok til å være med på jobb.

Ellers glemte jeg å nevne at en slik løsning som i-tools tilbyr forutsetter tilgang til nett. Litt kjedelig å skrive alt to ganger, først på papir/pc ute på arbeidsstedet, deretter taste det inn hos i-tools når du kommer hjem til nettforbindelsen. Har du alltid nett på arbeidsstedet er det ikke noe problem, men for meg som ofte jobber om bord på ting i bevegelse er en slik begrensning diskvalifiserende.

Ok, bare gjerrig på deltid, du får gi meg rabatt hvis jeg blir kunden din da :gjeiper:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...