Gjest me Skrevet 2. september 2008 #1 Skrevet 2. september 2008 min sønn på 4 kom opp å skulle på do, han tok ganske mye i å det kom 2 klumper (småe). jeg skulle tørke han¨å da så jeg en hevelse , en klump , akkurat utenfor endetarms åpningen.den henger ikke ut. så jeg lurer på om dette e hemorider? hva skal jeg gjøre?
Gjest hmmm.. Skrevet 3. september 2008 #2 Skrevet 3. september 2008 min sønn på 4 kom opp å skulle på do, han tok ganske mye i å det kom 2 klumper (småe). jeg skulle tørke han¨å da så jeg en hevelse , en klump , akkurat utenfor endetarms åpningen.den henger ikke ut. så jeg lurer på om dette e hemorider? hva skal jeg gjøre? Nå er ikke jeg lege, men jeg har hatt hemorider selv i voksen alder. Fikk operert dem bort. Syns det hørtes rart ut at det skulle være hemorider. Har ikke hørt at dette er vanlig hos små barn. Tror jeg ville sett det ant og evt tatt det opp på helsestasjon ved en kontroll. Prøv å unngå at ungen ikke har hard avføring. Ofte lettere sagt enn gjort, men du kan høre på helsekost eller surfe på nett. Står mye om det. Gutten min var plaget med det og måtte ta hardt i når han satt på do. Stakkars liten. Dersom ungen blør ofte i forbindelse med avføring eller har vondt i endetarmen bør det vel undersøkes nærmere. Tror nok jeg hadde snakket med legen da.
Hedda-78 Skrevet 3. september 2008 #4 Skrevet 3. september 2008 Jo, barn kan ha hemoroider. Jeg har hatt det så lenge jeg kan huske, siden jeg var så liten at det var min mor som smurte meg i rumpa. Utifra det du beskriver, kan det være en hemoroide, ja, men det er naturligvis bare en lege som kan si det sikkert. Dersom jeg var deg, ville jeg ha forsøkt å dytte den inn igjen (smør på rikelig med "glidekrem" først. F.eks. vaselin eller sheriproct eller annen krem). Dersom han ikke har smerter eller andre plager, trenger du ikke gjøre mer (evt nevne det på helsestasjonen). Men dersom han har smerter, kan du kjøpe reseptfrie salver/stikkpiller på apoteket som hjelper. Dersom hemoroiden kan dyttes inn, er det det beste, trykket i endetarmen hjelper hemoroiden til å tømme seg. Veldig lurt å unngå hard mage, og uansett bør han ikke trykke sånn når han har avføring, best å vente til det kommer av seg selv.
Gjest ts Skrevet 29. november 2008 #5 Skrevet 29. november 2008 men den henger ikke ut. det er en hevelse på utsiden. det er en stund siden jeg skrev inn. men den gikk vekk av seg selv etter en dag eller noe. men nå er det kommet tilbake. ingen som har sett dette selv hos sine barn?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå