Gå til innhold

Vil ikke lenger være gjest i bryllup,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt rotete topic, men vanskelig å beskrive med få ord. Jeg er invitert i bryllup om litt over to uker. Jeg har takket ja til invitasjonen, men pga at vi har fått beskjed om at vi ENDELIG kan flytte inn i nytt hus samme helg, har jeg ikke lenger lyst. I tillegg må vi reise med fly dit, så da går hele helgen. Er det "lov" å avlyse så kort tid i forveien? Føler vel ikke helt at jeg har gyldig grunn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det var veldig tynn grunn veldig sent, ja.

Skrevet

Ja det skal da vel gå helt fint, om du ikke er søstera til bruden eller noe.

Skrevet

Jeg hadde blitt veldig skuffet hvis du var min gjest og avlyste så tett opptil - også for ET HUS!! Det huset står der når bryllupet er over..

Men på den annen side så hadde jeg tenkt at det var like greit at du ikke kom hvis du tenker på å avlyse pga noe sånt..

Slemt kanskje, men det er det jeg mener :)

Skrevet

Tror du fristene på invitasjonen står der bare på gøy? Hvis du har gått over fristen, så er det selvsagt for sent å melde avbud bare fordi det dukket opp noe annet du heller ville gjøre. Huset står der enda når dere kommer tilbake.

Skrevet

Skal du melde avbud, så gjør det i alle fall så fort som overhodet mulig.

Gjest lillelinn
Skrevet

får håpe de ikke betaler 1400 kr pr pers da. min venninde betalte det i sitt bryllup, kan tenke meg hun hadde blitt forbanna hadde noen dumpa henne for et hus da..

jeg hadde nok blitt veldig skuffet ja..

Skrevet

Jeg må si jeg syntes det var en dårlig grunn jeg. Men såklart, spørs hvor langt uti familie det, evt om det er noen venner du kan greie å leve uten med i en stund framover for du må nok forvente at de ikke kommer til å prate med deg på en stund.

Skrevet

Jeg synes det er respektløs, og hadde blitt dypt skuffet.

Skrevet

2uker er altfor kort tid til å avlyse. De har nok bestilt mat allerede, og da mister de de pengene. Gå i bryllup og kos deg, så står huset og venter på deg til du kommer hjem :)

Skrevet
Ble litt rotete topic, men vanskelig å beskrive med få ord. Jeg er invitert i bryllup om litt over to uker. Jeg har takket ja til invitasjonen, men pga at vi har fått beskjed om at vi ENDELIG kan flytte inn i nytt hus samme helg, har jeg ikke lenger lyst. I tillegg må vi reise med fly dit, så da går hele helgen. Er det "lov" å avlyse så kort tid i forveien? Føler vel ikke helt at jeg har gyldig grunn.

Gratulerer med nytt hus! Hadde jeg vært deg hadde jeg allikevel dratt i bryllupet, og begynt på huset en dag eller to senere. SKjønner at dere sikkert brenner etter å starte, men et bryllup er ganske spesielt, hvertfall om du har et forholdsvis tett forhold til vedkommende som gifter seg. Uansett egentlig, i hvert fall om det er slik at de betaler rundt 1000 kr per kuvert, for da kommer det økonomiske i tillegg til at det er kjedelig at noen trekker seg så sent. Blir ikke bankrott av at en trekker seg, men det er kjedelig da.

Lykke til med huset deres forresten:)

Skrevet

Jeg har to ganger sett at folk har avlyst på kort varsel. Den ene gangen var hun nygravid og veldig dårlig, og ville ikke være alene. Da avlyste begge to på kort varsel. Noen var veldig irrirtert, andre regnet med at det var noe sykdom inni bildet. Det ble sagt mye om at hun var smålig som ikke kunne slippe mannen av syne i det hele tatt. Vi fikk ikke vite noe om graviditeten før etter ca to måneder, og først da tror jeg folk aksepterte det fakrum at de ikke gikk inn for å behandle brudeparet respektløst.

Den andre gangen var det på grunn av et kjærlighetsbrudd. Fyren har et litt rotete kjærlighetsliv, dumpet samboeren som var invitert i bryllupet etter at fristen var gått ut (hun hadde allerede sagt at hun ikke kom, han skulle komme uten henne). Ikke nok med det, han fant seg en ny flamme, de var sammen i en måneds tid, og så ble det slutt få dager før bryllupet. Og DA gav han beskjed om at han ikke kom. Dette ble veldig dysset ned, folk skjønte vel forsåvidt at han ikke var i humør til å feire kjærligheten når han nettopp hadde vært gjennom såpass mye. Men det ble vel himlet litt med øynene også.

Så om dere velger å avlyse kort tid før, for et hus, er sansynligheten høy for at det vil bli "snakket" om. Og reagert på. Det blir nok en del ekstra styr for brudeparet med bordplassering og slikt i siste liten, og i tillegg må de nok uansett, som nevnt, betale for at dere "skulle komme". Ikke gjør det om du ikke absolutt MÅ. Har dere null interesse for å være der, og bare kommer til å gå rundt og spre dårlig stemning bør dere uansett holde deg hjemme. Da kan dere heller være det temaet som holder samtalen i gang den dagen, og på den måten bringe noe "positivt" til bryllupet. :eeeh:

Skrevet

Jeg synes flytting er en for dårlig grunn til å takke nei til et bryllup i utgangspunktet. Det er ofte veldig gjennomtenkt hvem man ber, og jeg strekker meg alltid langt, både i tidsbruk og økonomisk, for å kunne delta i de bryllup jeg blir bedt i.

I tillegg til å være frekt, har nok brudeparet allerede betalt din kuverpris uten å få refundert.

Skrevet

Jeg skjønner dere som angriper, jeg sa jo selv at jeg ikke følte det var god nok grunn. Men som dere skjønner betyr et nytt hus store utgifter, og en reise (samme hvorhen) er ikke med i budsjettet. Må også nevne at dette er en slektning jeg ser maks annethvert år, og ikke har noe særlig forhold til. Vi skal også flytte langt, og er i full jobb begge to, så helga er liksom eneste mulighet.

Men for ordens skyld kan jeg fortelle dere at jeg likevel har bestemt meg for å dra.

Skrevet

Hadde det vært en slektning jeg uansett ikke brydde meg (noe du neppe gjør om du ser hu annen hvert år) så hadde jeg avlyst og heller flyttet, men det er meg.

Skrevet

Dette med utgifter var dere vel klar over uanset.

Avlys hele greia så ber de bare noen andre!

Skrevet
Hadde det vært en slektning jeg uansett ikke brydde meg (noe du neppe gjør om du ser hu annen hvert år) så hadde jeg avlyst og heller flyttet, men det er meg.

Enig :enig:

Skrevet
Jeg skjønner dere som angriper, jeg sa jo selv at jeg ikke følte det var god nok grunn. Men som dere skjønner betyr et nytt hus store utgifter, og en reise (samme hvorhen) er ikke med i budsjettet. Må også nevne at dette er en slektning jeg ser maks annethvert år, og ikke har noe særlig forhold til. Vi skal også flytte langt, og er i full jobb begge to, så helga er liksom eneste mulighet.

Men for ordens skyld kan jeg fortelle dere at jeg likevel har bestemt meg for å dra.

Siden et nytt hus betyr store utgifter, så regner jeg med at det ikke er noe dere har bestemt dere for å kjøpe de siste ukene? Så da virker vel i grunnen det kun som en tynn unnskyldning for å komme unna.

Det går rett og slett ikke an å medle avbud på så kort varsle pga noe sånt.

Men siden hun er en så utrolig perifer slektning som dere knapt vet hvem er, så burde du kanskje tenkt på det når du aksepterte invitasjonen?

Skrevet
Siden et nytt hus betyr store utgifter, så regner jeg med at det ikke er noe dere har bestemt dere for å kjøpe de siste ukene? Så da virker vel i grunnen det kun som en tynn unnskyldning for å komme unna.

Men siden hun er en så utrolig perifer slektning som dere knapt vet hvem er, så burde du kanskje tenkt på det når du aksepterte invitasjonen?

Enig! Kan ikke forestille med at dere har kjøpt hus på impuls, og det ville vært utrolig egoistisk å takke ja til bryllupet for så å avlyse på grunn av noe slikt. Enn hvis brudeparet lurer på hvorfor? Skal du si at dere prioriterer å flytte inn foran bryllupet deres? Nei, uff... :huh::scorpis:

Skrevet

Joda, klart vi handler hus på impuls! Jeg var rik jeg vet du, helt til jeg kjøpte hus uten å tenke meg om, så nå har jeg ikke råd til å være gjest i bryllup!

Nei, vi handler ikke hus på impuls. Huset skulle vi ha flyttet inn i for lenge siden, men pga at leieboerne nektet å flytte, har det blitt utsatt i flere måneder. Da jeg fikk invitasjonen (før problemet med leietagerne) så jeg bryllupet som en mulighet for å bli bedre kjent med en slektning jeg ikke kjenner lenger, og takket derfor ja! Hadde jo regnet med å flytte lenge før dette, og at det derfor ikke skulle bli noe problem i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...