Gå til innhold

føye sære barn i matveien?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har kommet opp i et lite dilemma jeg vil høre deres mening om. Jeg skal snart ha selskap, feire et jubileum med mange familiemedlemmer. Deriblant kommer min svigerinne, svoger og deres to barn på 7 og 4 år. De er så sære i matveien og far pleier å ta de med rundt for å se på koldtbordet når jeg har laget det for å se om det er noe de liker. Han sier da høyt og tydelig til sine barn "er det noe dere liker her da?"

Denne gangen har jeg og tenkt å servere koldtbord men også vanlig pasta og karbonader, i tillegg til all det andre som serveres. Jeg forsøker alltid å lage noe som er enkelts som jeg tror hennes barn liker. Jeg er derimot ikke tilhenger av å servere pølser til enhver festlig anledning. Noe min svigermor nå har ringt min mann om og "bestilt". vet de før spiste pasta og karbonader med ketsjup og hadde da tenkt på dette. Synes det er så frekt å bare ringe og bestille mat på den måte. Svigermor fortalt videre at etter hvert selskap de hadde vært hos oss så måtte de stoppe innom for å kjøpe pølse til barna.

Barna forsyner seg godt av kaken gjerne 5-6 stk.

Synes dere virkelig at jeg må servere pølser?

Endret av fruenge
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei for guds skyld! Ikke server pölser om det ikke er det du hadde planlagt!

Foreldrene skaper jo dårlige holdninger og kresne barn jo!

Om man bare lar vär å si noe som helst, så spiser ungen det utroligste ;)

Skrevet

ja jeg er enig i at barn spiser det utroligste, det er som regel vi voksne som lager begrensinger ved å si du liker vel ikke dette og dette.

Skrevet

Syns du kan markere din mening med å servere det DU har planlagt.

Om noen ikke liker det, så er det jo frivillig å spise eller ikke :)

Skrevet

min bror på 19 år er en av dem som regnes som veldig kresen i matveien.. Nå bor han hos meg i helgene og ikke svarte om jeg gidder å ha Pølser og Big One til middag når han er her.. Så da lager og betaler jeg den maten jeg vil ha og han må spise.. Og jeg har fått han til å spise de utroligste ting..

Men blir kanskje litt verre med to gutter på 7 og 4 år..

Skrevet

Mulig verre med mindre barn ja ... men hvor lenge skal man tippe rundt på tär for å tilfredstille barn da?

Skrevet

Jeg synes heller ikke du skal føye deg! Og det verste er at det sikkert ikke blir noe bedre jo større de blir viss de ikke får noe motstand når det kommer til å smake på ny mat

Skrevet

Server det du vil! Ikke la andre diktere deg. Ikke lag noe stort nummer ut av det. Det er ikke ditt ansvar hva de velger å spise ETTER selskapet.

Jeg kunne hatt litt av hvert å si til foreldre som drasser barna bort til koldtbordet og si: "Er det noe dere liker her da?" Blir irritert bare av å tenke på det, snakk om å fremmedgjøre maten, og forsterke problemet.

Skrevet

Enig med de andre. Server det du hadde tenkt. Det er jo forskjell på å bare servere "voksen" mat, og folk som spesialbestiller mat til kresne unger... Koldtbord er jo noe av det mest barnevennlige man kan servere, fordi folk da bare tar det de liker uansett - voksne eller barn.

Skrevet

Ikke rart ungene ikke spiser annen hvis foreldrene ikke "tvinger" dem. Stopper man å kjøper det de helst vil ha vil de jo ikke spise noe annet. Jeg hadde ikke kjøpt noe annet, la de spise det som er.

Skrevet

Huff, jeg er mamma til en jente som er sær i matveien, og er litt uenig i det dere sier.. Har vært i flere "spekemat"selskap der hun bare spiser brødet. Syns det er trist at hun er på den måten, men det er ikke fordi vi ikke har prøvd..

Skrevet

hm alle er enig med slik jeg tenker jo. Kjenner at det velter i meg og at jeg er forbannet over at svigermor har spurt mannen om dette. Han har halveis sagt ja, men det er ikke han som lager maten.

Skrevet (endret)

Mamma1: Spekemat er jo noe annet enn koldtbord...

Nei, TS; lag det du hadde tenkt.

1. Med et variert koldtbord må det da absolutt være mulig for dem å spise noe.

2. Gjestene kan vel ikke diktere i den grad de prøver her, det er jo ikke slik at det er alvorlige allergier på gang, det er bare overkresenhet.

Trodde det var normal folkeskikk å spise det man blir servert i selskap?!?

Endret av Sans
Gjest Fjøsnisse42
Skrevet
Har kommet opp i et lite dilemma jeg vil høre deres mening om. Jeg skal snart ha selskap, feire et jubileum med mange familiemedlemmer. Deriblant kommer min svigerinne, svoger og deres to barn på 7 og 4 år. De er så sære i matveien og far pleier å ta de med rundt for å se på koldtbordet når jeg har laget det for å se om det er noe de liker. Han sier da høyt og tydelig til sine barn "er det noe dere liker her da?"

Denne gangen har jeg og tenkt å servere koldtbord men også vanlig pasta og karbonader, i tillegg til all det andre som serveres. Jeg forsøker alltid å lage noe som er enkelts som jeg tror hennes barn liker. Jeg er derimot ikke tilhenger av å servere pølser til enhver festlig anledning. Noe min svigermor nå har ringt min mann om og "bestilt". vet de før spiste pasta og karbonader med ketsjup og hadde da tenkt på dette. Synes det er så frekt å bare ringe og bestille mat på den måte. Svigermor fortalt videre at etter hvert selskap de hadde vært hos oss så måtte de stoppe innom for å kjøpe pølse til barna.

Barna forsyner seg godt av kaken gjerne 5-6 stk.

Synes dere virkelig at jeg må servere pølser?

Hold på ditt. Unger skal lære seg å spise det de får.

Skrevet

Mamma1 jeg hadde servert noe barnevennlig hvis det bare hadde vært spekemat. Men når det både er kylling, ris, pasta og karbonader og kjøttboller så bør det jo være noe å velge mellom. I tillegg er det scampi, krabbe, pastasalat, spekeskinke, salat med frukt, tacodip, salsa som er litt mer sært.

Skrevet

Ikke svarten om jeg hadde servert pølser i et slikt selskap. Å ringe på forhånd og bestille til det og det kresne barnet er uhørt!! Om de vil tillate barna sine å sulte ved et bugnende matbord, for så å kjøpe pølser til dem på hjemveien er deres eget problem, ikke ditt. Spise de bare pølser hjemme også?

Jeg har ei venninne med særs kresen fireåring, og jeg inviterer dem av og til på lørdagsmat. DA har jeg gjerne pølser som er hans livrett, mens jeg lager noe mer spennende til oss voksne. Men ikke i et selskap. Pølser har ikke noe på et koldtbord å gjøre... og maten du har tenkt å lage høres da veldig barnevennlig ut også. Ta med deg barna rundt koldtbordet selv, før foreldrene huker tak i dem ;)

Gjest Marillia
Skrevet

Min superkresne datter har alltid elsket koldtbord; nettopp fordi det er noe der for alle og en hver...

Hun har vokst seg til å bli mer normal i matveien, takk gudene - og muligens meg, som alltid har oppmuntret (les: tvinge) henne til å smake ørlite av all slags mat.

Jeg tror jeg hadde valgt å lage koldtbordet slik som planlagt. Ingen unger spiser KUN pølser...

Skrevet

Følg faren bort til koldtbordet og spør med bekymret mine om det er noe han liker der. Og finn for guds skyld ikke på å servere pølser. Høres ut som om du har mer enn nok å velge i!

Skrevet (endret)

Stekte pølser delt i fire (på langs, slik at det blir strimler) sammen med tomatbåter har faktisk vært fast innslag på koldtbord i min familie (de hjemmelagde i alle fall, det kommer jo ikke på de ferdigkjøpte, men er tidvis da "tilsatt") de siste 15 årene i alle fall, etter at ei av tantene mine laget det til et koldtbord nettopp med tanke på at noen barn (inkl meg) ville sette pris på det. Synes det er godt jeg, selv som voksen, som et alternativ til de trofaste karbonadene med løk...

Men for all del, med alt det du har tenkt å servere, så finner de helt sikkert noe som kan mette ungene uten pølser ja, så server det du har tenkt til du. For der ER jo mer enn nok å velge i, enig i det! Og måten de ungene behandles på er jo å be om at de skal bli vanskelige.

Endret av Malama
Skrevet

Jeg for min del syns faktisk ikke det er så veldig pes å lage noen pølser til to små barn. Selvfølgelig er det dumt å måtte lage spesialbestillinger, men dersom det er sånn at de faktisk ikke spiser den andre maten, så kan du jo heller lage det?

Jeg er av den oppfatning at barn ikke skal spise alt bare fordi det er det som blir servert. Barn har da forskjellig smak, og en kan ikke presse i barnet mat, bare fordi "det er barnslig å ikke like".

Jeg er ikke et barn, men det er en del jeg ikke spiser. Ikke fordi jeg er barnslig, men fordi jeg rett og slett ikke klarer enkelte typer mat. Og dersom jeg ikke liker maten, velger jeg å ikke spise.

Jeg ville ikke hatt gjester i mitt hus som ikke hadde noe å spise fordi jeg av prinsipp ikke ville lage noe så simpelt som pølser til dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...