Gjest Gjest_Lis_* Skrevet 2. september 2008 #1 Skrevet 2. september 2008 Mitt barn har begynt i 1.klasse, og uerfaren som jeg er med skole har jeg fått noen aha-opplevelser. Én av disse oppfatter jeg som urettferdig og feil, og det er dette jeg her ønsker å sanke informasjon om. Skoleskyss er berettiget, vi bor mer enn 4 km fra skolen. Sønnen vår har fått skyss kort, og dette fungerer fint til skolen. Det er når han skal videre til SFO dette ikke lenger fungerer. Fordi dette er en liten skole (som jo er vanlig nok i utkantstrøk) er det kun 9 stk som skal på SFO etter endt skoledag. Iht informasjon jeg har fått er minimum antall 12 stk for å få det på skolen. Det er nå greit nok når reglene engang er slik. Det jeg faktisk reagerer på, er at vi foreldre må betale for transporten skole-SFO. Er det andre som kjenner seg igjen her, eller (som jeg håper) opplever det motsatte? Ikke nok med det; i tillegg til denne betalingen må vi også hente ham fra SFO. Det blir lengre kjøring for oss foreldre, som dermed betyr økte bensinkostnader. Pga dette blir det også økt tidspress som ikke lar seg kombinere bra med full jobb. Jeg oppfatter det som om vi blir straffet fordi vi faktisk begge jobber fullt, noe som er ønskelig i dagens samfunn. Barna som har noen hjemme til å ta i mot dem får dekket transporten. Hva syns dere????? Har dere egne erfaringer jeg kan dra nytte av????? Hilsen frustrert
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2008 #2 Skrevet 2. september 2008 Mitt barn har begynt i 1.klasse, og uerfaren som jeg er med skole har jeg fått noen aha-opplevelser. Én av disse oppfatter jeg som urettferdig og feil, og det er dette jeg her ønsker å sanke informasjon om. Skoleskyss er berettiget, vi bor mer enn 4 km fra skolen. Sønnen vår har fått skyss kort, og dette fungerer fint til skolen. Det er når han skal videre til SFO dette ikke lenger fungerer. Fordi dette er en liten skole (som jo er vanlig nok i utkantstrøk) er det kun 9 stk som skal på SFO etter endt skoledag. Iht informasjon jeg har fått er minimum antall 12 stk for å få det på skolen. Det er nå greit nok når reglene engang er slik. Det jeg faktisk reagerer på, er at vi foreldre må betale for transporten skole-SFO. Er det andre som kjenner seg igjen her, eller (som jeg håper) opplever det motsatte? Ikke nok med det; i tillegg til denne betalingen må vi også hente ham fra SFO. Det blir lengre kjøring for oss foreldre, som dermed betyr økte bensinkostnader. Pga dette blir det også økt tidspress som ikke lar seg kombinere bra med full jobb. Jeg oppfatter det som om vi blir straffet fordi vi faktisk begge jobber fullt, noe som er ønskelig i dagens samfunn. Barna som har noen hjemme til å ta i mot dem får dekket transporten. Hva syns dere????? Har dere egne erfaringer jeg kan dra nytte av????? Hilsen frustrert Herregud... SFO er et tilbud til de som av ulike grunner ikke vil at barnet skal dra rett hjem etter skolen. Siden dere bor langt unna skolen har dere rett på gratis skoleskyss, det vil si til og fra skole/hjem. At dere velger å benytte barnepass etter skoletid er noe dere må finansiere selv. Sånn er det for alle. Vi må også hente for egen kostnad på SFO. Når barnet deres blir stort nok til å være hjemme alene vil dere jo nyte godt av gratis skyss. Det er faktisk begrenset hvor mye "det offentlige" skal ordne opp i for folk. Vær glad at det i det hele tatt er et subisdiert SFO tilbud og slutt å syte over at dere må besørge frakten av ditt eget barn selv...
Gjest Gjest_Lis_* Skrevet 2. september 2008 #3 Skrevet 2. september 2008 Vi må også hente for egen kostnad på SFO. Hmmm, henting fra SFO var vel ikke det jeg klaget på - det var en digresjon. Vi må betale transport skole-SFO som utgjør kr. 600,- i måneden, pluss SFO på kr. 2900,-. Dette blir flere lapper dyrere enn for fulltid i barnehage. Synes ikke dette står i stil, men det er nå min mening. Henting fra SFO er helt greit det, da er det faktisk mulig for oss å være der. Alle der ute som har skole og SFO på samme sted, vær klar over at dere har det ganske så fint. Vi som bor utenfor byene har en helt annen hverdag. Men dere vil vel mene at vi som velger å bo slik også må ta dette som en straff? Det ville bli et særdeles kjedelig land å bo i om vi alle skulle stimle til byene. For ikke snakke om trafikk, kriminalitet osv. Nå prøver jeg å provosere litt, og er neppe særlig konsis. Jeg gidder ikke gå inn i en lang diskusjon om dette - det har jeg ikke tid til. Å sitte foran en pc når man endelig kommer hjem, er ikke mitt førstevalg. Det er greit i max 1 time. Du sier at det er et valg at vi vil ha barnepass. Det var da en fin måte å formulere seg. Men helt feil. Jeg ønsker på sikt å redusere min stilling, og vil da kunne unngå å bruke SFO. Det er ikke mulig for meg per i dag, kan kun gå ned til 80% noe jeg allerede har gjort. Det hjelper meg ikke, jeg er likevel ikke i stand til å være hjemme tidlig nok til å kunne ta i mot. Uten skole ville ikke SFO eksistert, og fenomenet har dukket opp i kjølvannet av dagens samfunn som ønsker at både mor og far skal jobbe fullt. Full barnehagedekning er et resultat av dette. Så begynner altså barnet på skole, og vi er tilbake til null. Noen som ser ironien i dette? Personlig skulle jeg gjerne altså ha jobbet mindre. Det er et akutt behov for arbeidstakere i min region, og arbeidsgivere dytter CVen ned til bunn av bunken dersom man ikke er villige til å jobbe fullt. Dette er tilfellet for meg.
Rosalie Skrevet 2. september 2008 #4 Skrevet 2. september 2008 Skyss fra skole til SFO er vel noe alle fra din sønns skole må betale for? Da blir det for dumt om deres sønn skal slippe å betale bare fordi han bor lngt una skolen. Og jo - SFO er et frivillig tilbud. Dere kan velge å la han ta skolebussen hjem - GRATIS, JUHU - og være hjemme alene eller hos "ettermiddagsmamma" som dere betaler for. Dere velger selv hva dere vil bruke pengene deres på.
thapara Skrevet 3. september 2008 #5 Skrevet 3. september 2008 (endret) . Endret 5. mars 2009 av thapara
Gjest Første gjesten Skrevet 3. september 2008 #6 Skrevet 3. september 2008 Vi bor også på landet bare så det er sagt. Likvel syns jeg det blir for dumt å klage på at samfunnet ikke dekker kostnadene til transport til pass etter skoletid. Uansett hvor man velger å bo så skal man være klar over at noen ting er dyrere i byen (forsikringer, boligpriser, m.m.) mens andre ting er dyrere på landet (transport). Du må selv stå inne for dine valg. Jeg tror neppe regnestykket hadde blitt bedre av å bo i byen selv om barnet ditt helt sikkert kunne spasert til både skole og SFO der.
Brukernavn Skrevet 3. september 2008 #7 Skrevet 3. september 2008 Reglene er sånn. Og siden "ingen" drar hjem fra sfo samtidig ville det vært umulig å få istand et busstilbud derfra. Det kan jo ikke gå buss mellom sfo og hjemsteder hvert kvarter. Hvor skulle de pengene i såfall tas fra?? :klø: Jeg skjønner frustrasjonen din, men det er desverre ikke mulig å gjøre noe med akkurat dette.
monja Skrevet 3. september 2008 #8 Skrevet 3. september 2008 Reglene er sånn. Og siden "ingen" drar hjem fra sfo samtidig ville det vært umulig å få istand et busstilbud derfra. Det kan jo ikke gå buss mellom sfo og hjemsteder hvert kvarter. Hvor skulle de pengene i såfall tas fra?? :klø: Jeg skjønner frustrasjonen din, men det er desverre ikke mulig å gjøre noe med akkurat dette. Nå er det vel skysstilbud mellom skole og SFO det er snakk om her, og ikke fra SFO og hjem? 1
Gjest Gjest_tina_* Skrevet 3. september 2008 #9 Skrevet 3. september 2008 Vi bor også på landet bare så det er sagt. Likvel syns jeg det blir for dumt å klage på at samfunnet ikke dekker kostnadene til transport til pass etter skoletid. Uansett hvor man velger å bo så skal man være klar over at noen ting er dyrere i byen (forsikringer, boligpriser, m.m.) mens andre ting er dyrere på landet (transport). Du må selv stå inne for dine valg. Jeg tror neppe regnestykket hadde blitt bedre av å bo i byen selv om barnet ditt helt sikkert kunne spasert til både skole og SFO der. Støtter denne. Velger man å bo på landet sparer man en del i boutgifter, men får en del mer i transportutgifter. Sånn er det.
Gjest Gjest_Lis_* Skrevet 3. september 2008 #10 Skrevet 3. september 2008 Monja; takk til deg - du har helt rett Det ER skyss skole-SFO jeg snakker om, ikke SFO-hjem... Har ingen problem med sistnevnte. Takk også til Thapara som også har skjønt det, og tydeligvis vært hovedpersonen i en slik situasjon. Det er da rart at vi hadde det bedre før? Takker for samtlige svar, selv om jeg ikke vektlegger svar som gis på et ikke-eksisterende spørsmål... Og ja; ikke alle har råd til "ettermiddagsmamma" for ikke snakke om å finne noen til å ta jobben! Når det også må gjøres om til "formiddag- og ettermiddagsmamma" sliter jeg. Rart? Neppe
Brukernavn Skrevet 4. september 2008 #11 Skrevet 4. september 2008 Nå er det vel skysstilbud mellom skole og SFO det er snakk om her, og ikke fra SFO og hjem? Beklager, da misforstod jeg, og er fullstendig enig med TS. Dersom sfo ikke holdes på skolen barnet går, burde det være en selvfølge at barnet fraktes mellom skole og sfo. Skal foreldrene ta seg fri midt på dagen for å kjøre selv?? :klø:
emcbil Skrevet 3. september 2014 #12 Skrevet 3. september 2014 Monja; takk til deg - du har helt rett Det ER skyss skole-SFO jeg snakker om, ikke SFO-hjem... Har ingen problem med sistnevnte. Takk også til Thapara som også har skjønt det, og tydeligvis vært hovedpersonen i en slik situasjon. Det er da rart at vi hadde det bedre før? Takker for samtlige svar, selv om jeg ikke vektlegger svar som gis på et ikke-eksisterende spørsmål... Og ja; ikke alle har råd til "ettermiddagsmamma" for ikke snakke om å finne noen til å ta jobben! Når det også må gjøres om til "formiddag- og ettermiddagsmamma" sliter jeg. Rart? Neppe Ser at dette er en virkelig gammel tråd, men prøver meg likevel. Håper trådstarter fortsatt er her og kan fortelle om hun fant ut mer om skyssrettigheter mellom SFO og skole i hennes tilfelle. Nå er flere foreldre i bygda mi i fare for å miste SFO-tilbudet på den lokale nærskolen og da må barna ev. ha SFO på en annen skole (ca 15 km unna), og foreldrene må ordne skyss selv. Eller de må flytte barna fra nærskolen sin og til en annen skole med SFO-tilbud. Andre som har det slik at skole og SFO er lokalisert på to forskjellige plasser? Vet at regelverket sier at foreldrene må selv ordne skyss mellom hjem og SFO, men mellom skole og SFO??
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #13 Skrevet 3. september 2014 Det tror jeg faktisk ikke det finnes noe regelverk på, så det vil være opp til hver enkelt kommune å avgjøre. Dere velger jo selv å ha barnet på en skole uten SFO-tilbud, med konsekvensen at dere også må få barnet til og fra SFO dersom dere velger å benytte dere av det. Eller dere kan velge å la barnet gå på en skole med SFO-tilbud, og slippe og bekymre dere for hvem som skal kjøre og hente mellom skole og SFO i dag. Anonymous poster hash: b58c2...85c 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #14 Skrevet 3. september 2014 Beklager, da misforstod jeg, og er fullstendig enig med TS. Dersom sfo ikke holdes på skolen barnet går, burde det være en selvfølge at barnet fraktes mellom skole og sfo. Skal foreldrene ta seg fri midt på dagen for å kjøre selv?? SFO er et frivillig fritidstilbud, og som ved alle andre fritidstilbud, så må man naturligvis betale for skyss til og fra selv. Inkludert fra skole til SFO. Anonymous poster hash: b58c2...85c 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #15 Skrevet 3. september 2014 "Funksjonsfriske barn har ikke rett til skyss til og fra skolefritidsordningen. Dette gjelder selv om barnet har rett til skyss til og fra skolen. Det framgår av Ot.prp.nr.60 (1997-1998) side 5 at: «Etter dagens regelverk har barna ikke rett til skyss til og fra skolefritidsordningen. Det er i dag opp til kommunen og fylkeskommunen om det blir lagt til rette for at barna som deltar på skolefritidstilbudet, gis tilbud innen skoleskyssordningen.»." http://www.udir.no/Regelverk/artikler_regelverk/Regelverk-for-skolefritidsordningen-SFO/Skyss-til-skolefritidsordningen/ Anonymous poster hash: b58c2...85c
Angelheart2 Skrevet 3. september 2014 #16 Skrevet 3. september 2014 Her hos oss har ungene gratis buss mellom skole og SFO, selv om de ikke har rett på buss til skolen. Vi bor rett ved siden av skolen, men ca 5 km fra SFO. Våre barn har hele tiden tatt buss til SFO etter skolen og det har ikke kostet oss noe. Det er nok slik som flere sier at dette er opp til hver enkelt kommune.
emcbil Skrevet 3. september 2014 #17 Skrevet 3. september 2014 (endret) Kan noen nevne kommuner hvor skole og SFO er lokalisert på to forskjellige steder med mer enn gangavstand mellom slik at jeg kan finne ut mer om regelverket for akkurat dette? Kjenner til det som er sagt om skyss mellom hjem og SFO, men mener og tror at skyss mellom skole og SFO er i gråsonen og trenger bedre avklaring. I dette tilfellet er det ikke foreldrene som har valgt å ha barna på en skole uten SFO, men kommunen som vurderer å legge ned tilbudet om SFO på en skole som alltid har hatt det, og det er ikke noen selvfølge at man får bytte skole når og hvis dette skjer. Dette er snakk om ei bygd hvor det er langt til nærmeste skole med SFO-tilbud. Endret 3. september 2014 av emcbil
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #18 Skrevet 3. september 2014 Kan noen nevne kommuner hvor skole og SFO er lokalisert på to forskjellige steder med mer enn gangavstand mellom slik at jeg kan finne ut mer om regelverket for akkurat dette? Kjenner til det som er sagt om skyss mellom hjem og SFO, men mener og tror at skyss mellom skole og SFO er i gråsonen og trenger bedre avklaring. I dette tilfellet er det ikke foreldrene som har valgt å ha barna på en skole uten SFO, men kommunen som vurderer å legge ned tilbudet om SFO på en skole som alltid har hatt det, og det er ikke noen selvfølge at man får bytte skole når og hvis dette skjer. Dette er snakk om ei bygd hvor det er langt til nærmeste skole med SFO-tilbud. "Kommunens plikter Kommunen skal ha et tilbud om skolefritidsordning, men opplæringsloven gir ikke elevene rett til plass i skolefritidsordning, heller ikke for barn med særskilte behov. Omfanget av kommunens plikter er svært begrenset. Kommunen er ikke forpliktet til å opprette et bestemt antall plasser eller å gi tilbud til ved mer enn én av skolene i kommunen. Kommunen kan benytte andre til å oppfylle kommunens plikt til å gi tilbud om skolefritidsordning. Kommunens plikt er også oppfylt selv om det bare er private skolefritidsordninger i kommunen. Skyss til skolefritidsordningen (...) Funksjonsfriske barn har ikke rett til skyss til og fra skolefritidsordningen. Dette gjelder selv om barnet har rett til skyss til og fra skolen. Det framgår av Ot.prp.nr.60 (1997-1998) side 5 at: «Etter dagens regelverk har barna ikke rett til skyss til og fra skolefritidsordningen. Det er i dag opp til kommunen og fylkeskommunen om det blir lagt til rette for at barna som deltar på skolefritidstilbudet, gis tilbud innen skoleskyssordningen.»." Regelverk for skolefritidsordningen (SFO) Anonymous poster hash: b58c2...85c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå