lotta80 Skrevet 2. september 2008 #1 Skrevet 2. september 2008 Har to epletrær i hagen som gir masse epler, noen som har tips til hva jeg kan lage? Gjerne oppskrift også. Eplekaker har jeg laget endel av, gjerne oppskrifter på noe annet deilig. Har pleid å gi bort endel til naboer osv også for det er ganske mye. Er sånne lyse epler (ikke glassepler), litt syrlige.
øyenstikker Skrevet 2. september 2008 #2 Skrevet 2. september 2008 (endret) Da lager du hjemmelaget eplemos Skjær eplene i store båter å legg dem i en kjele med litt vann i. Tro det er ca 0,5 ss vann pr eple. Så tilsett litt kanel. Kokes til eplene er helt møre og moses sammen.Nam nam Dette kan fryses så vidt jeg vet. Endret 2. september 2008 av øyenstikker
Gjest Zia Skrevet 2. september 2008 #3 Skrevet 2. september 2008 Eller den veldig gode desserten apple crumble. Eller Tarte Tatin. Eller Elasticas eplesaft/-juice. Jeg skal be henne om å svare i denne tråden.
lotta80 Skrevet 2. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 2. september 2008 Det høres nam ut... Fikk låne en juice presse i fjor så jeg laget eples juice, men man båtte bruke så mange epler til så lite drikke så det tok jo så lang tid. Tenkte på å lage noe lignende kanelsnurrer, men med eplefyll, er det noe som har tips på det?
Gjest Elastica Skrevet 2. september 2008 #5 Skrevet 2. september 2008 Eller den veldig gode desserten apple crumble. Eller Tarte Tatin. Eller Elasticas eplesaft/-juice. Jeg skal be henne om å svare i denne tråden. Jeg så deg. Jeg kopierer rett og slett meg selv fra i fjor: Her er mitt bidrag i epletråden - og den anbefales på det varmeste. Det er en oppskrift på kjempegod eplesaft - den er enkel og gir meg god samvittighet fordi den krever så mange epler at det ikke går noen i komposten lenger. Så dette er tingen for dere med mange epletrær, som er lei av å lage syltetøy og 100 eplekaker til å ha i fryseren. 1 bøtte epler i 6-8 biter (fordeles senere i flere bøtter) 12 liter vann 1 pose atamon 2 poser sitronsyre Varm vannet (dette tar lengst tid, så det er lurt å begynne med dette før man går løs på kutting av eplene), bland i alt pulver. Slå over eplene som er kuttet opp. Jo mindre biter, desto mer smak. Jeg deler i fire og en gang på tvers. Dette skal stå kaldt i en uke. Vi pleier å legge tallerkner over bøttene og trer poser over dette, så det blir helt tett. Deretter fjerner man eplene og siler saften. Jeg har kjøpt 7-8 bøtter som bare benyttes til dette. Etter at vesken er silt, har jeg det over på halvannen liters brusflasker eller 5 liters dunker. Dette fryses, og sukres ikke før det er tint igjen og skal drikkes. Prøv dere frem. Jeg lager sukkerlake og er like overrasket hver gang over hvor lite sukker som er nødvendig. For ekstra fin farge benyttes røde epler. Vi har både røde og grønne epler, og blander i hver bøtte, slik at det blir et fint rosa skjær over all saften. Drikk med måte!
lotta80 Skrevet 2. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 2. september 2008 Wow, det høres sinnsykt godt ut, det tror jeg at jeg må prøve. Husker du ca hvor mye sukker du bruker? Jeg er helt elendig på å slumpe...
Gjest Elastica Skrevet 2. september 2008 #7 Skrevet 2. september 2008 Jeg lager sukkerlake av litt mer enn en dl til ca halvannen liter eplesaft. Prøv deg bare frem.
Irmiel Skrevet 2. september 2008 #8 Skrevet 2. september 2008 Her er en middagsoppskrift, Siderkokt fiskefilet med epler og tomat Kjempegodt!
:-) anna Skrevet 3. september 2008 #10 Skrevet 3. september 2008 Jeg skal definitivt prøve eplesafta di Elastica. Har ikke mindre enn sju epletrær og dårlig samvittighet for alle eplene som blir ødelagt. Vi pleier å levere epler til safting hos Askim frukt og bærpresseri. De har mottak flere steder på østlandet. Vi pleier å levere på mottaket på Økern i Oslo. Så da har vi eplesaft hele vinteren :-) En venn av meg lager forøvrig eplesaft i saftkoker. Den blir også veldig god. :-)
Gjest Elastica Skrevet 3. september 2008 #11 Skrevet 3. september 2008 Den er kjempegod, Anna, men sjekk denne siden dersom du skal prøve deg på den tungvinte varianten. Vi kjøpte eplepressen fra Dansk hjemmeproduktion, og eplemosten er guddommelig god.
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2008 #12 Skrevet 3. september 2008 Vi pleier å levere epler til safting hos Askim frukt og bærpresseri. De har mottak flere steder på østlandet. Vi pleier å levere på mottaket på Økern i Oslo. Så da har vi eplesaft hele vinteren :-) Det gjør vi også! :-) Rips, solbær, bringebær osv. går også dit, og vi får masse god saft og syltetøy tilbake :-) Nam! Anbefaler flere å gjøre det istedenfor å la frukten råtne på trærne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå