Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi holder på å selge borettslagsleiligheten vår og har fått spørsmål fra en potensiell kjøper angående hvordan praksisen er med fremleie i borettslaget. Borettslaget er forholdsvis nytt og det har ikke vært en aktuell problemstilling før. Mannen sitter i styret og har snakket med de andre, men har ikke kommet frem til noe godt svar.

Hva er vanlig praksis rundt i borettslag, og kan egentlig styre nekte noen å leie ut om de vil det? Hva er fordelene og ulempene med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, de kan nekte fremleie i vedtektene. Det er kjøpers ansvar å sette seg inn i disse, og ditt ansvar som selger å fremskaffe disse.

Ved direkte spørsmål må dere være så ærlige som mulig. Vis til hva som står i vedtektene, si at det ikke har vært en problemstilling ennå.

Skrevet

Er det noen god grunn til hvorfor man vil nekte noen å leie ut?

Skrevet

Et av borettslagene her i byen har nektet å fremleie leiligheter fordi de önsker en viss kontroll på hvem som bor der, så det ikke blir noe alà narkoreir

Skrevet
Er det noen god grunn til hvorfor man vil nekte noen å leie ut?

Begrunnelsen har jeg aldri tenkt noe særlig over, det er vel for å ha en bedre kontroll på hvem som bor der.

Men lovverket er som det er. En av grunnene til at jeg holdt meg unna borettslagsleiligheter.

Gjest Gjest_tryll_*
Skrevet

Jeg har eid 3 ulike borettslagsleiligheter og i perioder leid dem ut. Har aldri hatt problemer med det. Den siste borettslagsleiligheten jeg leide ut i 6 år (selv om vedtektene egentlig sa at man skulle søke godkjenning og ikke mer enn 2 år). Veldig mange borettslag har regelen i vedtektene men velger å ikke følge den. Derimot ønsker de ikke å fjerne vedtekten for den er fin å støtte seg på dersom leieboer fra helvete dukker opp og man ønsker å kaste dem ut...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...