Solbakkenlias Skrevet 2. september 2008 #1 Skrevet 2. september 2008 (endret) Når folk skal kjøpe seg hund eller renraset katt, så tar de vaneligvis en sikkelig leiterunde for å finne en seriøs oppdretter. Men hvordan skaffer dere, dere kanin? Hvor nøye er dere med opplysniner på dens slekt og helse før innkjøp? Å hvor kjøper dere disse fra? Endret 2. september 2008 av Solbakkenlias
SuperGjest Skrevet 2. september 2008 #2 Skrevet 2. september 2008 Jeg syns det er like viktig å finne en god oppdretter som ved alle andre dyrekjøp. Jeg har vært "dum og ung" og kjøpt kanin hos dyrebutikk, og ikke bare fikk jeg feil kjønn og feil rase, men kaninen begynte å klø seg noe fryktelig dagen etter jeg fikk henne/han, og da var det rett til dyrlegen hvor jeg fikk påvist og behandlet midd. Etter litt krangling fikk jeg heldigvis dyrlegeregningen dekket av butikken, men det er absolutt ikke morro å få en "syk" kanin. I tillegg til å vite hva man får ved en seriøs oppdretter og vite at helsen er god, så er det ikke bra å støtte dyrebutikkenes salg av dyr over disk. Kaninene blir tatt fra sin mor altfor tidlig, bor i for små dyr med feil underlag, feil kosthold og med store sjanser for smittsomme sykdommer. En dyrebutikk har heller null peiling på kaninhold og gir gjerne helt gale råd til nye dyreeiere, det kreves ingen utdanning for å jobbe i dyrebutikk. De skal jo helst selge blandingsforet sitt og det sukrede kaningodtet.
la Flaca Skrevet 2. september 2008 #3 Skrevet 2. september 2008 Jeg har kjøpt både hos dyrebutikk og hos oppdretter, og er mest fornøyd med de jeg kjøpte i dyrebutikken faktisk. I mange tilfeller tror jeg et kjøkkenoppdrett med ett kull på lille Nusse i året kan være gunstigere enn et oppdrett med 6-7 avlshunner som har flere kull hvert år. Der følger ikke oppdretter nødvendigvis opp ungene så voldsomt (skal godt gjøre med så mange unger). Er mest om å gjøre å få de riktige fargene og den rette typen til bruk i videre avl, ikke å selge unger som er glad folk. Det er ihvertfall min erfaring.
Chianty Skrevet 5. september 2008 #4 Skrevet 5. september 2008 må nok si oppdretter , men har også kjøpt i butikk ....
Trampe Skrevet 5. september 2008 #5 Skrevet 5. september 2008 Jeg har kjøpt hos dyrebutikk flere ganger. To ganger har jeg sagt klart fra at jeg skulle ha hunndyr, og fått hanner. Jeg oppdaget ikke at det var hanner før det var gått noen uker, og da var jeg jo selvsagt blitt glad i dyrene... men de har vært syke ofte og har dødd plutselig og tidlig. Vi har en gammel hermelingutt som er kjøpt fra dyrebutikk. Herligere kanin skal man lete lenge etter. Fantastisk gemytt, utrolig personlighet, så snill som dagen er lang. Han er 7 år nå Han hadde en kreftsvulst da han var 2, men overlevde. Har aldri vært syk siden.
Solbakkenlias Skrevet 5. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 5. september 2008 Hvor ville dere lete etter oppdrettere om dere skulleskulle kjøpe kanin fra en som var seriøs?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå