Gå til innhold

Lite mat


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest annonym nå

For tiden sliter jeg med å få i meg så mye mat.

Jeg vet jo at man da ikke får i seg de vitaminene etc. som man trenger.. I hvert fall ikke nå som jeg forsatt vokser, er 15.

Så jeg lurte på om det er noen som vet om noe slags kosttilskudd e.l. jeg kan ta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Det finnes jo mange piller og tabeletter man kan ta. Siden du spiser lite, så blir det vel ikke så veldig mye fisk på deg heller. Struma er jo som kjent noe man kan få hvis man ikke spiser fisk, eller fiskeolje.

Møllers Dobbel, Omega 3 fettsyrer inneholder iallefall fiskeolje og vitaminene A, D og E.

I tillegg får du vitaminer som kroppen trenger ved å spise frukt. Ta deg en banan og et eple om dagen, så får du i deg mye bare der.

som sagt, finnes så mye forskjellig av tabeletter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger proteiner for å få sterke muskler (kjøtt, fisk, ost, bønner, erter)

Karbohydrater fra brød, eller ris, poteter, pasta.

Kalk - men her er det omstridt hvor mye kalk vi opptar fra melk, om kroppen greier nyttegjøre seg dette.

Og en hel del mineraler i tillegg til vitaminer, så spis mye frukt og grønnsaker.

Ta en multivitamintablett med mineraler.

De har noe på helsekost som heter Solaray kosttilskudd, er ganske dyr (kr. 189,- for 180 tabletter) men er å anbefale, og inneholder ingen kunstige tilsetningstoffer og kun naturlige vitaminer.

Spiser du lite - som du sier, så spis sunt i alle fall, og få i deg ett egg, frukt (kan presse appelsin f.eks.), par tre sorter grønnsaker, fisk/kjøtt og i alle fall litt brød/pasta - hver dag.

Og har du mistanke om at du lider av en spiseforstyrrelse eller er i ferd med å utvikle en, så bør du kontakte Interessegruppa for kvinner med Spiseforstyrrelser. De har taushetsplikt. Og du kan være anonym. De kan også henvise deg til hjelpeapparatet der du bor, om du vil.

www.iks.no

Telefonnummeret er slettet, men du finner kontaktinfo (og mye annet) på linken ovenfor.

Lea (moderator)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har problemer med å spise kan vitamindrikker være lurt å ta. Det kan kjøpes over resept hos apotek.

i tillegg er det nok lurt at du kontakter noen som kan hjelpe deg på området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...