Gjest Gjest Skrevet 2. september 2008 #1 Skrevet 2. september 2008 Hei! Er det vanlig å dele dokumentavgiften på to når den ene parten blir boende igjen i huset? Lurer litt på dette da jeg skal få oppgjør for et hus jeg eide 50/50 sammen med tidligere samboer, han mener jeg må betale halvparten av dokument- avgiften. Synes det blir litt feil når det var jeg som flyttet og han ble boende. Er det noen her som vet dette?
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2008 #2 Skrevet 2. september 2008 Hei! Er det vanlig å dele dokumentavgiften på to når den ene parten blir boende igjen i huset? Lurer litt på dette da jeg skal få oppgjør for et hus jeg eide 50/50 sammen med tidligere samboer, han mener jeg må betale halvparten av dokument- avgiften. Synes det blir litt feil når det var jeg som flyttet og han ble boende. Er det noen her som vet dette? Hei, dersom dere kjøpte det sammen var det riktig å dele den på to, ja. Spiller ingen rolle om en blir boende eller ikke. Han skal jo sikkert også kjøpe på nytt en annen gang...
Yummy_Mummy Skrevet 3. september 2008 #3 Skrevet 3. september 2008 Dokumentavgift? Det er da ikke noen dokumentavgift nå? Det er et tinglysingsgebyr dersom han skal stå som eier av huset alene. De utgiftene som dere hadde da dere kjøpte sammen er det naturlig at trekkes fra overskuddet.
AnetteR Skrevet 3. september 2008 #4 Skrevet 3. september 2008 Dokumentavgift? Det er da ikke noen dokumentavgift nå? Det er et tinglysingsgebyr dersom han skal stå som eier av huset alene. De utgiftene som dere hadde da dere kjøpte sammen er det naturlig at trekkes fra overskuddet. Siden de ikke er ektefeller må det betales dokumentavgift på overføring av halvparten av bolig. Det samme gjelder "andre veien" - om du kjøper deg inn i din kjærestes bolig, er det ny tinglysing av denne eierandelen og 2,5% dokavg. Det er jo snakk om ny tinglysing av eiendom... Og akkurat det samme skjer ved arv. Enda en av skjevhetene i loven som gjorde at vi valgte ekteskap i stedet for samboerskap.
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2008 #5 Skrevet 3. september 2008 Siden de ikke er ektefeller må det betales dokumentavgift på overføring av halvparten av bolig. Det samme gjelder "andre veien" - om du kjøper deg inn i din kjærestes bolig, er det ny tinglysing av denne eierandelen og 2,5% dokavg. Det er jo snakk om ny tinglysing av eiendom... Og akkurat det samme skjer ved arv. Enda en av skjevhetene i loven som gjorde at vi valgte ekteskap i stedet for samboerskap. Det gjaldt vel kun til 2006? http://www.dinside.no/php/art.php?id=342129
Glitnir Skrevet 4. september 2008 #6 Skrevet 4. september 2008 Også samboere er fritatt for dokumentavgift ved salg av felles bolig til den ene, dersom de har bodd sammen i minst to år. - Så TS, om dere betaler dokumentavgift, så er det enten gjort en feil, eller dere har bodd sammen i mindre enn to år.
AnetteR Skrevet 4. september 2008 #7 Skrevet 4. september 2008 Det gjaldt vel kun til 2006? http://www.dinside.no/php/art.php?id=342129 Takk for korrigering=) Ble samboer og gift i god tid før 2006, og har ikke sett på reglene etterpå. Sånn går det når du svarer basert på utdatert kunnskap.
Gjest Elastica Skrevet 4. september 2008 #8 Skrevet 4. september 2008 Det er nok riktig det med at dokumentavgiften er fjernet for samboere som har hatt felles adresse i mer enn to år. Hvis det ikke er tilfelle her, er det så vidt meg bekjent ikke vanlig at man deler på dokumentavgiften. Den som overtar, det vil si kjøperen, skal betale tinglysningsgebyr. Man kan selvsagt avtale noe annet, dersom man er enige om dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå