Gå til innhold

Jeg blir så lykkelig av å tusle rundt i hagen

Gjest Pjusk

Anbefalte innlegg

Gjest Pjusk

Vi bygget hus for 2 - 3 år siden og jeg er nå i full gang med å opparbeide hagen.

Føste sommeren gikk med til å etablere gressplen.

Neste sommer begynte hagen å ta litt form.

Og i sommer håper jeg å være ferdig med det meste (man blir vel aldri helt ferdig).

Alt tar sin tid med full jobb og to trollunger. Dessuten skal det jo gjøres litt inne også....

Hagen er full av leire, så det er en tung jobb å lage bed - men samtidig kjempedigg! Tok meg en liten kveldsrunde nå og det spirer overalt. Plantene jeg kjøpte på Planteloppemarkedet i fjor er blitt flotte og kraftige, og snart har jeg fått plantet alt jeg kjøpte i år også (planteloppemarked = anbefales!).

Jeg leser tilogmed hagebøker i senga før jeg sovner..... Er litt hagegal! Noen flere som har det som meg? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

JEG er sånn :) Har sikkert vært det hele tiden, men det er først nå jeg har fått "min egen" hage. Så nå tar det bare helt av ;)

Kosli er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du en til.... :briller:

Har holdt på ute i hagen i kveld jeg - plantet, luket - flyttet på stauder, delt stauder........... endret litt på noe jeg gjorde i fjor. Er helt herlig.

Elsker å holde på med slikt arbeid........ liker alt hagearbeid utenom gressklipping! Men det er jo greit når det er gjort da........sitte på terasse-trappa, lukte nyslått gress - se syrinen blomstrer........kjenne lukten eller skal jeg si duften av syrin. Høre stillheten og roen som har senket seg .......

Hadde det ikke vært for den jævla myggen........ så hadde alt vært perfekt! :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

Embla S, dah!!! Skal jeg komme en dag og smitte deg med litt hagegalskap, kanskje??? Det er så deilig å grave i jorda. Tilogmed å luke er avslappende (noen ganger iallefall... med litt velvilje...).

Trifolii og usikker :hoppe::vinke::hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier nå, men jeg har luket, klippet hekken, plantet i noen terrakottakrukker osv.

Stort mer kan jeg liksom ikke gjøre - hagen er "ferdig" og velstelt fra før, og dette er den første sommeren - og den siste.

Fra høsten får jeg egen hage, med jordbæråker, plen, grønnsaksåker (må plante der selv, men er opparbeidet), bringebærbusker, rabarbra, stauder, hekk, skog - med tyttebær og blåbær, og store jorder.

Helt ærlig, så har jeg bodd i Oslo uten hage - i så mange år, at jeg ikke har noen rutine på hagearbeid - men skal skaffe meg noen bøker. Hadde grønnsaksåker da jeg gikk på ungdomsskolen, faktisk. Resultatet ble - vel - vi åt opp alle nepene og gulrøttene straks "de ble født"...

Skulle gjerne flyttet nå - og ikke til høsten, men alt går ikke alltid helt som forventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynner å se enden på blodslitet nå.

Vi har nemlig ikke annet enn et stort gjørmehull utenfor terrassen.

Men nå bygger vi på terrassen og skal få en stooor hage uten gressplen (vi skal ha litt gress også altså, men ikke i år tror jeg). Hagen skap bestå av store, flotte blomsterkasser, urner og bed oppå tre-dekket.

Jeg har plantet frø i små potter, slik at de har begynt å spire når byggmester Bob er ferdig med alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fornemmer akkurat det du beskriver, Pjusk, men en stygg practical-jokes-kamerat har vært og gjødslet den jævla plenen min...sannsynligvis en sen nattetime...

...jeg liker å klippe mose.... og den er jo grønn den og...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

Er ikke mose siste mote... - eller noe slikt?? Mener jeg leste det i et hageblad eller lignende. Så du er faktisk skikkelig "up to date"!! Litt innovativ, tilogmed!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Mose i plenen: praktisk (blir ikke så høy :wink: ), god å gå barbent på, og ser ikke så galt ut (penere enn løvetann eks..) Også er det tegn på at jorden er sur, så da kan man plante vakre rododendronbusker (eller furu trær :roll: )

Kom og smitt meg, du Pjusk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har plantet frø i små potter, slik at de har begynt å spire når byggmester Bob er ferdig med alt.

:roll: Lea daaa - man planter jo ikke frø. Man SÅR frø. Disse frøene vokser og blir større - og DA blir de til små planter som man kan plante ut! Er du "by-tuppe" eller???? :hoho:

Ellers er jeg helt enig med de som sier mose er grønt, godt å gå barbent på - vokser sakte gjør den også. Fint med mose synes jeg da...*kaster hodet bakover på Miss-Piggy-vis*

Hilsen Usikker som er fra landet - og er glad for å kunne rydde opp i slike "by-utsagn". :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Hagearbeid gir ro i sjelen! Hjemme satser jeg på å ha en lettstelt hage, der jeg selv kan velge fra år til år hvor mye arbeid jeg legger ned. Staudene er blitt mine hjertebarn, det er så utrolig kjekt å se små avleggere vokse seg store. Jeg følger dem med forventning hver eneste sommer, alltid spennende å se hvordan sesongen blir.

På landstedet ( som er et sommerhus ) har vi en koselig, gammel hage. Kjempespennende, her er det plantet så utrolig mye blomster av alle slag, + masse rips, solbær, bringebær, rabarbra, gressløk og stikkelsbær. Hagen har fått minimalt med stell i mange år, men har klart seg utrolig bra, den står som et sterkt ettermæle etter hun som opparbeidet den og som dessverre er borte nå.

Hilsen Mie - med jord under neglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det ikke helt som deg - ennå. Håper nemlig at det blir sånn etterhvert. At fingrene mine skal bli grønne om ikke så altfor mange år.

Vi kjøpte hus i fjor sommer. Da vi flytta inn hadde vi ikke tid til å ta et tak i hagen (flytta inn dagen etter at jeg kom hjem fra sykehuset etter fødsel...). Men i år har vi tatt tak i hagen. Hagen var nemlig bare tuer og tuer så langt øyet kunne se. Vi har nå fjerna det gamle dekket og lagt nytt. Et blodslit! Håper det spirer og gror og blir grønt og flott. Bedene vet jeg ikke om jeg får gjort noe med i år. Men jeg skal i alle fall plante litt i verandakasser og krukker.

Gleder meg ordentlig til vi kan ta hagen skikkelig å bruk neste sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei er dessverre ikke sånn.

Når jeg går rundt i hagen irriterer jeg meg over alt som burde blitt gjort.

Skulle faktisk heller vasket mange hus før jeg lukte ett bed.

Så send litt smitte til meg og 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja, jeg ELSKER å holde på i hagen. Pleier å si at jeg får ikke fred i sjela før jeg får litt jord under neglene. Denne trangen melder seg spesielt på våren, og de årene vi bodde i leiligheter uten hage var våren en forferdelig tid. Nå har vi eget hus med stooor hage. Har så utrolig mange prosjekter på gang, halve gleden er å planlegge. Og jeg kommer nok aldri til å bli helt ferdig nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker gress!! Savner det så veldig nå når vi bare leier og ikke har gress i det hele tatt :( Det er nesten det eneste kriteriet når vi engang, forhåpentligvis snart, kjøper et sted å bo, jeg MÅÅÅÅ ha gress!

Nå har vi bare krukker med blomster og to små blomsterbed. Resten av "hagen" er av grus..

I høst når jeg var hjemme hos foreldrene mine på besøk, spurte jeg om ikke jeg kunne få lov tilå rake løv. Da var det ihvertfall noen som var fornøyde :) Tok med meg min lille nevø ut (var et år da) og vi koste oss masse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser det er en del som etterlyser smitte her, og her kommer det

*smitte* *smitte* *smitte* *smitte* *smitte*

For jeg har så det holdet til alle ;)

Jeg liker kjøkkenhagen aller best jeg da. Og hvis det jeg har sådd og planta i år slår til, så kommer jeg til å få problemer med lagringsplassen... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå - det er så deilig når det spirer og gror i hagen etter en lang vinter. Spennende å se hva som har overlevd og hva som må erstattes.

Bare jeg kommer meg hjem nå skal jeg gå berserk på en planteskole og erstatte tre stakkarer som ikke overlevde vinteren - og så spane ut noe spennende som ingen andre har - som egentlig skulle vokst et helt annet sted. Det er kanskje derfor jeg må erstatte noen eksperimenter hver vår...

Men det er så moro -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havearbeid gir ro i sjelen!

Her hvor vi bor er det vanlig med gartner. (Neida, det er ikke fordi alle er så rike, det er fordi det er svært billig å leie inn en gartner noen timer i uka)

De blir noen ganger litt snurte når du ber dem ikke luke eller ordne i ett bedd fordi du gjerne vil gjøre det selv.

Så derfor må man til og forklare om hvor deilig det er å holde på i haven, hvor rolig man blir og hvor fantastisk det er, - og de ser på deg som om du akkurat skulle vært sluppet ut fra en lukket anstalt...! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...