Gå til innhold

Søndagsmiddag til 11 personer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bedt familien til middag/bursdagsselskap på søndag og som sagt så blir vi 11 personer. Er det noen som har noe forslag til hva jeg kan lage? Ingen restriksjoner av pris eller vanskelighetsgrad, men det bør inneholde grønnsaker og enten fisk eller kjøtt av noe slag. Gjerne noe som ikke medfører 4-5 kjeler. Vi skal ha kaker av forskjellige slag etterpå så det vil bli desserten ^^

Tenkte på potetball med salta kjøtt, men det er for tidlig enda :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror jeg ville satset på bouef bourguignon, f.eks. etter Paul Bocuses oppskrift med dampet brokkoli eller en annen grønn grønnsak og hjemmelaget potetstappe eller kokte poteter til.

Eller jeg ville kanskje laget moussaka, f.eks. etter Rick Steins oppskrift, og servert en grønn salat til. :)

Gjest Eurydike
Skrevet

Hvis du har stor nok gryte, ville jeg laget en diger lammegryte! Det er akkurat kommet ferskt lam i butikkene, såvidt jeg har sett.

Mitt forslag er osso buco med lam, og "gul ris" til - enten med safran, hvis du vil gjøre det ekstra flott, eller med gurkemeie.

Samme rett kan lett gjøres marokkanskinspirert. Da dropper du sellerirot til fordel for kikerter (jeg bruker ofte fra boks for enkelhets skyld), paprika og squash i store biter, som alle får koke med det siste kvarteret. Kjøttet vendes i en blanding av paprikapulver, chili, spisskummen og malt koriander før det brunes, og gremolataen tilslutt byttes ut med hakket frisk koriander. Couscous servers til.

Osso buco med lam

Lammekjøtt med bein, feks bog, skanker eller evt fårikålkjøtt (ca. 300 g pr pers)

løk (1/2 pr pers)

hvitløk

sellerirot (1/4 pr pers)

gulrot (1 pr pers)

olivenolje

hermetiske tomater (1/2 boks pr pers)

timian

salt, pepper

presset sitron

Gremolata:

rå hvitløk

sitronskall

persille

Løk, hvitløk og terninger av sellerirot og gulrot surres i olivenolje i en stor gryte. Ha i hermetiske tomater, timian, litt salt og pepper, og kok opp.

I en stekepanne bruner, salter og peprer du så lammestykkene og har oppi gryta etterhvert, før du koker ut pannen med vann og heller sjyen i gryta. (Du kan også ha i en skvett hvitvin - jeg foretrekker å smake til med presset sitron tilslutt istedet.) La syde/småkoke under lokk i ca. 2 timer, eller sett hele gryten i ovnen ved 150 g.

Smak tilslutt for å se om gryten trenger mer salt, og ha i så mye friskpresset sitron som du synes den behøver. (Evnt kan det være nødvendig å skumme av litt fett som flyter på toppen hvis du bruker stykker med mye fett). Og aller sist drysser du over gremolata: Finhakket sitronskall, bladpersille og litt finhakket rå hvitløk.

Tradisjonelt tilbehør til osso buco er skikkelig risotto med parmesan og safran, men jeg bruker ofte bare basmatiris med litt surret løk og gurkemeie i.

Skrevet

Hva med indrefilet av okse (evt. svin eller kyllingfilet) med fløtegratinerte eller potetbåter til? Saus (f.eks. bearnaise-, sopp- eller rødvinssaus) og grønnsaker.

Det serverer jeg ofte til et sånt antall.

Ellers er jeg glad i å servere breiflabb eller torsk med bacon rundt. Da gjør jeg ferdig fisken med bacon så langt på forhånd at det bare er en 5 min ovnsbaking igjen. Til dette serverer jeg potetstappe og purresaus + grønnsaker.

Ellers er det jo godt med fiskesuppe med mye fisk og evt. skalldyr i. Med godt brød eller evt. selvbakt foccatia til.

Skrevet

Lasagne, pasta carbonara, fiskegryte, fiskeform, fajitas, taco... Ganske barnevennlige forslag, vet ikke om det er aktuelt for deg.

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Etter tips her så ble det til at jeg valgte Biffgryte fra Burgund så da får vi håpe alle liker det. Ikke helt sikker på om jeg skal lage en hjemmelaget potet/selleristappe, men mulig jeg tar både stappe og vanlig kokte poteter. Noen som har prøvd denne retten før og har erfaring her?

Skrevet (endret)

Jeg laget den for vel en uke siden. Det er en veldig god rett! :)

Jeg ville byttet ut kraften/buljongen med mer vin, og især om du ikke har hjemmelaget oksekraft. I henhold til de opprinnelige oppskriftene skal all væsken bestå av vin, og jeg lover at det er godt! Jeg regner med at de har kraft+vin i stedet for bare vin i denne oppskriften fordi vin jo er veldig dyrt i Norge.

Egentlig skal man bruke rød burgunder, men det tok vi oss ikke råd til. Vi kjøpte i stedet denne vinen, som fungerte bra. Hvis du vil bruke burgunder, kan kanskje denne være et alternativ.

Sellerirot ville jeg kuttet ut, og i hvertfall hvis dere skal ha potet-/selleristappe.

Jeg synes at småløk hører med. Brun dem hele i pannen, og la dem få koke med i gryten de siste 10-15 minuttene.

:spise:

Endret av Zia
Skrevet
Jeg laget den for vel en uke siden. Det er en veldig god rett! :)

Jeg ville byttet ut kraften/buljongen med mer vin, og især om du ikke har hjemmelaget oksekraft. I henhold til de opprinnelige oppskriftene skal all væsken bestå av vin, og jeg lover at det er godt! Jeg regner med at de har kraft+vin i stedet for bare vin i denne oppskriften fordi vin jo er veldig dyrt i Norge.

Egentlig skal man bruke rød burgunder, men det tok vi oss ikke råd til. Vi kjøpte i stedet denne vinen, som fungerte bra. Hvis du vil bruke burgunder, kan kanskje denne være et alternativ.

Sellerirot ville jeg kuttet ut, og i hvertfall hvis dere skal ha potet-/selleristappe.

Jeg synes at småløk hører med. Brun dem hele i pannen, og la dem få koke med i gryten de siste 10-15 minuttene.

:spise:

Mmm, hørtes ut som gode forslag og enig med deg at sellerirot i gryta blir vel mye hvis man også skal ha dem i potetstappen. Hva med å bruke kålrot i gryta istedenfor sellerirot?

Jeg vet jeg har en burgunder vin hjemme som jeg kan bruke, men husker ikke i farten navnet på den. Hvis ikke så kjøper jeg den du har foreslått :)

Skrevet

Kålrot tror jeg vil passe veldig bra.

Sjekk ut prisen på burgunderen du har stående før du bruker den i gryten - de kan være svimlende dyre! :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...