Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg og min samboer ønsker å prøve å bli gravid om noen månder (kanskje om et halv år). Jeg gleder meg veldig til å få baby, men gruer meg til fødselen.

Jeg vet jo at dette er noe man må igjennom hvis man skal få barn så jeg vil gjerne forberede kroppen best mulig til graviditeten og fødselen. Jeg er desverre i dårlig fysisk form men har nå startet med litt styrketrening en gang i uken. Noen som har tips om hvilke øvelser jeg burde satse på? Noen annen trening som kan være med på å forberede kroppen? Egentlig skulle jeg ha slanket meg også ettersom jeg er litt overvektig. Hvordan er det med slanking før graviditeten? Er det noe man burde unngå?

En annen ting jeg lurer på er hvor lenge før burde man slutte med p-ring/piller for å få beregnet termin best mulig.

Videoannonse
Annonse
Gjest ¤bella¤
Skrevet

Start med folat.

Det er aldri for seint å legge om kostholdet, så med sundt kostholdt og trening vil du gå ned i vekt.

Det er jo bare å slutte på p-piller/p-ring så kroppen kommer til seg selv, og du lærer litt om dine egne sykluser, før dere starter prøvingen.

Det er umulig å beregne termin. Noen bruker en prøveperiode på å lykkes, mens andre bruker et halvt år, til et år.

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Det er et B-vitamin som alle prøvende og gravide frem til 12.uke bør ta, for å minske faren for nevralrørsdefekter, som ryggmargsbrokk hos barnet.

Skrevet

ok, burde jeg begynne allerede nå? får man dette på helsekostforretninger? apotek?

Gjest ¤bella¤
Skrevet

ja, det er bare å begynne. Anbefaller vel tre måneder før man begynner planleggingen ;)

Fåes kjøpt på apoteket.

Skrevet

Hvis dere ikke har noe imot alternativ prevensjon (kondom) hadde jeg sluttet med hormonell prevensjon allerede nå. Det kan ta lang tid før syklusen stabiliserer seg, det kan også ta kort tid, det vet man aldri. Men da bør det ikke være krise om du blir gravid før dere har tenkt. Og har dere ikke noe hastverk med å komme i gang om 6 mnd, er det like greit å vente til dere faktisk vil ha barn.

Folat bør du begynne på 3 mnd før dere begynner prøving (kalles også folsyre eller folinsyre)og fåes kjøpt reseptfritt på apoteket.

Ellers er det lurt å komme i form generelt. Både med tanke på er svangerskap og fødsel.

Mannen an også forberede seg ved å spise sunt. Sædcellene bruker 70-90 dager på å dannes og modnes, så grunnlaget legges i god tid før befruktning. Kostholdet til mannen påvirker både mengde og kvalitet på sæden.

Ellers bør dere begge slutte å røyke hvis dere gjør det, og se på om det kan være grunn til å trappe ned på alkoholforbruket. Dette avhenger selvsagt av deres livsstil i dag.

Lykke til og velkommen som prøver om 6 mnd :)

Skrevet

Det viktigste er vel allerede sagt, men jeg vil legge til at det kan være en fordel å ha god kondisjon. Både i forhold til svangerskap og fødsel. Og god kondisjon får du ikke ved kun å trene styrke. Begynn å sykle eller jogge eller ta noen aerobic-timer hvis det er mer etter din smak.

Når det gjelder styrketreningen ville jeg ha hatt et ekstra fokus på rygg/mage øvelser.

Lykke til:-)

Skrevet

Tusen takk for alle svar

Nå har jeg vært på apoteket og kjøpt kapsler med folat og omega3. Har tatt min første i dag så nå føler jeg at jeg er i gang med forberedelsene :)

Jeg er nå i min (p-) ring frie uke så jeg lar være å sette inn ringen og da er jeg virkelig i gang. Å, så spennende dette er.

Nå er det bare å få startet den kondisjonstrening, ellers så er jeg (og kjæresten) ikke alt for usunn. Vi røyker ikke, og drikker veeeldig sjelden. Jeg spiser normalt sunt (trur jeg) med en del frukt og grønnsaker. -Men det gjør ikke han. Kanskje jeg skulle ha lurt i han noen vitaminer?

Men det var ingen som svarte på dette med slanking. Er det veldig dumt? Kanskje det er dumt hvis man driver med jojo-slanking for da kan man kanskje miste viktige vitaminer? Man må vel bare rett og slett spise sunn mat. Jeg har jo en svakhet for sjokolade så hvis jeg hadde sluttet med det hadde nok mye vært gjort. Men det er jo så vanskelig. :sukk:

Er det økt risiko for at noe skal gå galt hvis man er overvektig? Jeg har nå kanskje 6 kg for mye iforhold til å være innenfor normal BMI. Men drømmen hadde jo vært å ta av seg 10-15 kg

Skrevet
Tusen takk for alle svar

Nå har jeg vært på apoteket og kjøpt kapsler med folat og omega3. Har tatt min første i dag så nå føler jeg at jeg er i gang med forberedelsene :)

Jeg er nå i min (p-) ring frie uke så jeg lar være å sette inn ringen og da er jeg virkelig i gang. Å, så spennende dette er.

Nå er det bare å få startet den kondisjonstrening, ellers så er jeg (og kjæresten) ikke alt for usunn. Vi røyker ikke, og drikker veeeldig sjelden. Jeg spiser normalt sunt (trur jeg) med en del frukt og grønnsaker. -Men det gjør ikke han. Kanskje jeg skulle ha lurt i han noen vitaminer?

Men det var ingen som svarte på dette med slanking. Er det veldig dumt? Kanskje det er dumt hvis man driver med jojo-slanking for da kan man kanskje miste viktige vitaminer? Man må vel bare rett og slett spise sunn mat. Jeg har jo en svakhet for sjokolade så hvis jeg hadde sluttet med det hadde nok mye vært gjort. Men det er jo så vanskelig. :sukk:

Er det økt risiko for at noe skal gå galt hvis man er overvektig? Jeg har nå kanskje 6 kg for mye iforhold til å være innenfor normal BMI. Men drømmen hadde jo vært å ta av seg 10-15 kg

Når det gjelder slanking er dette relativt. Kroppsidealet er ikke nødvendigvis det samme når det kommer til å bære frem barn som i samfunnet forøvrig. Forskningnen spriker noe, men de fleste anbefaler en BMI under 28, altså litt høyere enn den 20-25 grensen man ellers hører om. Bare noen få mener man bør ha BMI på under 25.

Man skal helst ikke slanke seg mens man er gravid, da det frigjøres "giftstoffer" når fettcellene minker. Men ikke noe i veien for å gå ned noe i forkant i graviditeten., og vedlikeholde dette under svangerskapet.

Vanlige og undervektige kvinner vil ha godt av å lagre litt fettreserver under graviditeten, mens overvektige kvinner trenger ikke å gå opp like mye, de har jo allerede litt. Så å beholde en sunn livsstil under svangerskapet for å redusere vektoppgangen kan være bra. Men det blir jo ikke slanking i den forstand. Det viktigste er å spise sunt og variert, så babyen får de næringsstoffene den trenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...