Gå til innhold

Kan du anbefale meg en middagsrett som alltid blir bra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er hyggelig å invitere folk hjem, men det er ikke ofte jeg serverer middag da jeg ikke er spesiellt flink på kjøkkenet.

Har DU et tips til meg på en middagsrett til 4 voksne med barn som ikke kan slå feil og som ikke tar en evighet å lage.

(er stort sett et vennepar om gangen vi inviterer og de fleste har barn i alderen 1-10 år)

Videoannonse
Annonse
Gjest hyggelig
Skrevet

Hjemmelagde kjøttkaker med ertestuing og poteter. Da kan du lage kjøttkakene på forhånd slik at det bare er å varme de opp sammen med sausen når gjestene kommer. En annen god ting med å lage maten i forveien er at du har sjansen til å lage en ny ladning dersom maten skulle komme til å svi seg, smake rart etc!

Hjemmelagd pizza og lasagne slår jo også sjelden feil. Serveres med ruccolasalat og rømmedressing for en mer fancy, jeg-har-gjester vri!

Skrevet

råstekte potetbåter med timian,salt,pepper og olje og indrefilet av svin. Gjerne surret med parmaskinke eller bacon. Veldig lett å lage. Alt går inn i stekeovnen i ca 30 min. Kokte grønsaker eller salat og en god saus til.

Skrevet

Kyllingfile surret med bacon (best om de stekes litt i stekepanna først). Lagt i en ildafst form sammen med paprika og løk (forhåndsstekt litt i stekepanna), champinjong, hvitløk, krydder. Ha matfløte over. Sett inn i ovnen i ca 30 min. Serveres med kokt ris.

Veldig godt :jepp:

Gjest Fru Mæla
Skrevet

Hei, vil tipse deg om en KNALLGOD rett som har falt i smak hos MANGE i min vennekrets. I det siste blir det ofte det jeg serverer når vi har besøk. Passer både til en enkel setting, og en litt mer koselig setting.

Ja er her den...

Ingredienser:

- Kyllingfilét

- Bali Kyllingsaus

- Matfløte

- Tagliatelle pasta

- Ost (Gjerne Jarlsberg eller pizzaost)

Fremgangsmåte:

1) Skjær opp kyllingfilét i mellomstore biter ("golfballstørrelse) (Beregn ca. 1,5 kyllingfilét på hver, kommer ann på størrelsen).

2) Stek kyllingen i panne, krydre kyllingen med et krydder du liker (jeg bruker Natvig krydderblanding, det er godt å passer til det meste)

3) Putt kyllingbitene i en ildfast form

4) Sett ovnen på 225 grader

5) Lag Bali Kyllingsausen (dersom man bruker mer en 3-4 kyllingfiléer kan det lønne seg å ta to poser saus, avhenger av hvor store filéene er + hvor tynn man vil retten skal være)

6) Sett på vannet til pastaen

7) Hell sausen over kyllingen og "bland"

8) Du kan velge å putte mer i retten, (f.eks hvis det er noen grønsaker du er glad i eller noe slikt)

9) Strø ost over retten (Bruk en god ost, f. eks jarlsberg eller pizza ost. Disse ostene er det mer smak i, og da syns jeg retten smaker bedre)

10) Legg pastaen i vannet, og kok i ca. 10 min (avhenger av hvem merke pastaen er - les bakpå)

11) Stek retten på 225 grader i 10-15 min (til osten er smeltet)

12) La retten hvile i 5-10 minutter før servering

Serveringstips:

- Hvitløksbaguetter

God fornøyelse :popcorn:

Jeg synes det er hyggelig å invitere folk hjem, men det er ikke ofte jeg serverer middag da jeg ikke er spesiellt flink på kjøkkenet.

Har DU et tips til meg på en middagsrett til 4 voksne med barn som ikke kan slå feil og som ikke tar en evighet å lage.

(er stort sett et vennepar om gangen vi inviterer og de fleste har barn i alderen 1-10 år)

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Ovnstekt laksefilet.

Legg laksefileten i en ildfast form. Litt salt og masse sitronpepper. Stek i ovnen.

Umulig å gjøre feil.

Endret av Miley
Skrevet

Steinbit evt annen hvit fisk på en seng av grønnsaker du liker, krydre filetene og hell over matfløte og creme fraiche. Stek i ovnen i 20-30 min på 220 grader. Server kokte poteter til.

Skrevet

Cottage pie, http://www.nrk.no/mat/4228792.html

Jeg mener man ikke trenger å ha melk og egg i potetmosen, men den blir kanskje bedre da (sist jeg lagde hadde jeg i egg, men ikke melk, tror jeg), man kan selvsagt også droppe oliven eller ha i andre ting som ulike urter, soltørket tomat etc. Veldig godt og enkelt, minner om pastaretter med kjøttdeig (hva er forresten blandet kjøttdeig? Det beste er å bruke karbonadedeig) og tomatsaus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...