Mirella Skrevet 4. juni 2003 #1 Skrevet 4. juni 2003 Jeg trenger litt hjelp her!! Vi skal utvide verandaen vår, og lurer nå på hvilke regler som faktisk gjelder med hensyn til nabo-grense osv. Hvor nært inntil nabo-grensa kan man strekke verandaen...? Kan det stemme at det er inntil 1m, pluss at du da må ha tillatelse fra naboen; eller kan man bygge den så nært uten tillatelse....??
Gjest Vega Skrevet 4. juni 2003 #2 Skrevet 4. juni 2003 Tror du må ha tillatelse. Naboen jeg hadde før, bygget veranda, og hun måtte ha tillatelse fra huseieren tredve meter unna...
Gjest Lea Skrevet 4. juni 2003 #3 Skrevet 4. juni 2003 Det kommer an på om verandaen sitter fast i huset eller ikke. Vi fikk beskjed om at vi kunne bygge terrasse uten å søke dersom den ikke var festet til veggen. Men dette er kanskje snakk om en veranda i høyden? I såfall må du nok søke om byggetillatelse. Unntaket er om verandaen er mindre enn 1 meter dyp (tror jeg at det var). Hvis den er overbygget må du også søke. Sjekk med Plan og bygningsetaten. Dette kan variere fra kommune til kommune også.
Liza Skrevet 5. juni 2003 #4 Skrevet 5. juni 2003 vi skal bygge hus nå, og har fått beskjed om at veranda kan bygges fram til en meter fra tomtegrense. sånn jeg forsto det var det uten nabovarsel eller noe sånt.
Gjest Lea Skrevet 5. juni 2003 #5 Skrevet 5. juni 2003 Jeg vill enok fortsatt sjekket med Plan og bygningsetaten. Vi hadde en nabo på besøk for noen uker siden, med nabovarsel. De skulle bare bygge en platting utenfor døra, men måtte søke ettersom denne hadde tak og derfor måtte festes til selve huset. Hvis de hadde bygget denne plattingen uten å feste den i huset, så hadd de sluppet å søke. Dette er slik jeg har forstått det i alle fall. Jeg regner med at en veranda i 2. etasje på et hus regnes som fasadeendring og krever godkjennelse og nabovarsel.
Liza Skrevet 6. juni 2003 #6 Skrevet 6. juni 2003 ja, det var noe med tak! om det skulle bygges tak på den, regnes den om noe annet, og skal stå fire meter fra tomtegrense, eller nabovarsel/byggetillatelse, et el anna.. en vanlig veranda uten overbygg behøvde heller ikke skrives inn på tegningene -tror jeg- men vi gjorde det allikevel.
Kira27 Skrevet 8. juni 2003 #7 Skrevet 8. juni 2003 Det tryggeste er nok å høre med byggeseksjonen i kommunen...da det finnes en haug med regler å forholde seg til. Nabovarsel er også et must...det kan fort bli trøbbel ellers Har forstått det slik på kommunen at man kan lage seg platting uten byggetillatelse hvis den ikke er hevet mer enn 1/2 meter ifra bakken. Men for all del, jeg repiterer: Gi nabovarsel !! (det finnes mange rare mennesker rundt omkring, og noen av disse har det som livsstil å legge seg opp i hva andre gjør med sine hus/eiendommer...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå