Gå til innhold

hva gjør deres dagmamma


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Lurer på hva det er vanligt at en dagmamma gjør?

hva kan jeg forvente av pedagogiska inslag når min sønn begynner hos dagmamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på barnas alder men jeg synes ikke at du skal kreve for mye pedagogikk! Dt får barna nok av senere. I barnehagene er det nesten litt for mye av det gode.

Synes at barne skal få tid til å leke, synge og kose seg jeg! Om det er noe spesielt du vil at barnet ditt skal lære kan du jo bare si i fra til dagammaen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!

Vi har en dagmamma i 50 årene til vår sønn på 2,4år.Hun har flere barn der. De er ute hver dag hvis det er vær til det. OG DA ER DE UTE FRA CA. KL. 100 til kl. 1500.Og da er det fri leik hele tiden.Dette gjelder hele vinteren også.De er på en leikeplass med 1 eller 2 andre dagmammaer.Og sønnen vår stortrivest der.Jeg er veldig glad det er ikke er så veldig organisert der.Jeg tror barna er små har de godt å leike fri leik hele tiden.De blir ikke lest eller synget for , men mange andre barn og leike med.

Dette gjør vi masse av hjemme.

Det har visst hendt av og til at de har sett på viedeo hvis det har vært innevær.Men det vet jeg jeg ikke er ofte.

Vi er så fornøyde med henne hvis jeg skal begynne til høsten vil vi ha inn lillebror der også.Barnehage får vente til de blir litt større.hoppe.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er tegning og maling blitt pedagogikk?????

Skulle ønske folk hadde litt mer "snøring" før de uttalte seg!

Hilsen pedagogen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes godt at tegning kan være pedagogikk jeg! Men man må jo tilsette litt andre aktiviteter og se an barnas alder og interesser.

Har selv lang erfaring fra barnehage og annet arbeid med barn. En av grunnene til at jeg ga opp dette var PEDAGOGIKK! Alt skulle være så forbasket pedagogisk at vi knapt rakk å leke!

Selv mener jeg at små barn bør få leke og bli sosiale. Det er greit at man skal være litt forsiktig med hva man sier og gjør når man er i nærheten av barn, men de har ikke vondt av å leke fritt med seg selv og andre.

De fleste barn som er hos dagmamma er vel ganske små og trenger vel ikke å lære så himløa mye heller. Jeg synes at det er mye viktigere at de føler trygghet og glede og kan utvikle seg!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang pedagogikk...

Jeg er førskolelærerstudent og har jobbet i barnehage. Min erfaring er at pedagogikk ER (bl.a) leik og samspill. Leik er barnets måte å lære om livet. F.eks barn som ikke kan leke, kan få store problemer med å takle omgivelsene/sosiale sammenhenger senere.

Det kan jo være store forskjeller fra bhg til bhg, men dagene skal jo være lagt opp til mest mulig leik...?Har iallefall ikke opplevd noe annet utifra innblikk i 4 forskjellige barnehager.

Sier ikke at dagmammer ikke er bra for barnet altså. Men jeg bare funderte litt hva dere mener er FOR mye pedagogikk???

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at FOR mye pedagogikk er at barna ikke får leke fordi de voksne har andre planer (om å gjøre pedagogiske ting). Jeg opplevde flere ganger at førskolelærere/avdelingsledere avbrøt leken etter kort tid (mens barna lekte "godt"). Da skulle vi nemlig sitte ved bordet og lære om dager og årstider og sånt. Disse barna var i aldreren 1-3 år og de fleste var ikke interessert i å sitte stille i en halvtime for å høre på en voksen som snakket. Likevel skulle dette gjennomføres HVER dag!

Dette er kanskje ikke "standard" men det var sånn der jeg jobbet. Alt var så planlagt at det var motbydelig. Timeplanen var selvsagt satt opp i dagsplaner, ukesplaner og halvårsplaner og dette kunne ikke forandres.

Jeg er enig i at barn skal lære, men helst gjennom naturlig lek. Når de er 4-5 år kan kanskje det "pedagogiske" trappes betydelig opp.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig med deg, Lea - alt skal liksom være så pedagogisk nå for tiden. Når jeg tenker tilbake hvordan jeg selv hadde det som barn - herremin, det er jo himmelsvis forskjell til hvordan barn har det idag. De fleste "skal" liksom gå i barnehagen - og hva er resultatet ? Jo, barna eier ikke fantasi til å finne på saker og ting selv - de spør hele tiden "Hva skal vi gjøre nå ?" Da vi var små, da lekte vi ute hele dagene - det var såvidt vi hadde tid til å gå hjem å spise. Og selvom vi hverken gikk i barnehage eller førskole, så klarte vi oss kjempefint på skolen - på den tiden var det til og med rolig i timene, vi respekterte lærerne våre og gjorde som de sa.

Mange ganger så lurer jeg på hvordan dette skal ende. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dagmamma til barn fra 2år og opp til skolealder.De barna jeg passer forlanger at de får være ute så mye av dagen som mulig.Har ikke noe fast opplegg for dagen,for ad føler jeg at det ikke blir så enkelt å kunne ta noe på sparke.Er det ikke mulig å være ute en dag tar vi å koser oss med det vi har inne,tegning,maling,puslespill og av og til en tegnefilm.Men mest parten av de dagene går også med til frilekk.Til jul og påske setter vi oss å lager ting,men det meste av tiden blir brukt ute.Jeg har inntrykk av at foreldrene også er fornøyd med dette. Til syvende og sist er det barna som får bestemme hva de hhar lyst til.Det er på deres og foreldrenes primisser jeg har barna.Det er først og fremst barna det geller,har ikke de det brad å trives går det utover oss alle.Min mening er at du ikke skal vente så mye ped.oppleg av dagmamma,det kan du ta heime.Det er til sist du som er mamma og skal forme og oppdra dit barn.Men snakk med dagmammaen om vordan du ønsker at dit barn skal ha det.En god dialåg med foreldrene betyr alt for dagmammaen vil jeg tro.Ialle fald gjør det det for meg.Så ønsker jeg du får det brad både med en eventuel dagm.og barnet.Lykke til.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2002-04-12 23:21, anonym wrote:

Er tegning og maling blitt pedagogikk?????

Skulle ønske folk hadde litt mer "snøring" før de uttalte seg!

Hilsen pedagogen

Dersom du har så utrolig "snøring", og hever deg sånn over andre, synes jeg det er direkte feigt av deg å være anonym.

"Ped.boka" mi starter med ordene: "Vanligvis studerer en pedagogikk for å bli en bedre oppdrager, eventuelt en bedre lærer." Hvorfor studerte du ped. egentlig? Kan umulig ha vært av disse grunnene iallefall, eller rettere sagt, jeg håper du ikke jobber i barnehage eller i skolen, for dersom du er et forbilde for barn...

Det er stygt av meg å gå til personangrep, men det får være grenser!

Men hva med læring gjennom lek? Det er kanskje ikke pedagogisk riktig det da??!

PS Jeg er ikke pedagog DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...