Gå til innhold

migrene hos ungdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt irritert på sønnen nå. Han har migrene og nekter å dra på skolen. Jeg mener at han i enkelte situasjoner kan få bli hjemme, men ikke hver gang. Da blir det gjerne 2-3 ganger i mnd.

Nei, det er ikke pga skipping av gym, mistrivsel e.l. Han har hatt dette lenge, og jeg tviler ikke på at det er reelt. Det er også familiært.

Men i dag ble det et problem fordi han forsov seg...og jeg merker at når det skjer, så har han "plutselig" migrene. Ble litt sur, og sa at det blir trekk i ukelønna. Dette har nemlig skjedd før. Jeg tilbydde meg å kjøre han, men han nektet.

Huff. Men til spm: dere som plages med migrene, skipper dere jobb eller skole på disse dagene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt holder man seg hjemme hvis man har faktisk migrene, det er jo dritvondt.

Om det er snakk om så ofte må dere få utredning, medisiner og legeerklæring, ellers går det ut over karaktere hans.

Skrevet

Hvis han er så dårlig at han er sengeliggende, så klart. Men orker han å spille data, lese, se film, henge i byen, definitivt ikke.

Skrevet

Har aldri hatt migrene, men har skjønt at det er skikkelig vondt, så jeg mener også at migrene er grunn til å være hjemme.

Men, det kan høres ut som om migrenen denne gangen var et påskudd fordi han hadde forsovet seg. Jeg vet jo ikke, men det høres kjent ut her i heimen. Ikke migrenen, men å "være syk" når man egentlig bare er sliten eller trøtt - da er det enkelt å skylde på vondt i hodet eller magen her.

Jeg pleier alltid i tvilstilfeller å sende ungene på skolen allikevel, og så sier jeg at de får prøve, hvis det ikke gir seg får de heller komme hjem igjen.

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Når jeg har migrene må jeg bli hjemme, uasett hva planen var.

Da ligger jeg i mørket på soverommet hele dagen og sover.

Om han har migrene burde han komme seg til legen, om han ikke alt har vært der.

Og sier som wadjet over her, at klarer han å se på tv, eller spille data og sånn burde han vært på skolen.

Skrevet

Jeg har også migrene. Og når jeg har et anfall, så er jeg i seng, eventuelt sittende apatisk i en lenestol (det kan noen ganger være bedre enn å ligge). Jeg er da helt ubrukelig på jobb og må ha det helt stille rundt meg. Jeg har stor forståelse for at sønnen din vil være hjemme når han har anfall.

Og angående migrene når man forsover seg. Det får jeg også. Hvis jeg sover for lenge utover morgenen, så får jeg et anfall. Det kan jo hende det er noe slikt for ham også. Jeg er veldig avhengig av fast døgnrytme for å unngå anfall.

Som andre her, vil jeg anbefale at dere får ham skikkelig utredet, så dere får litt oversikt over hva som utløser anfallene (kanskje det kan unngås?) og hva slags medisiner som hjelper. Da jeg hadde anfall 2-3 ganger i måneden, ble jeg anbefalt forebyggende medisiner. Jeg vet ikke om det gis til barn, men det går i alle fall an å undersøke.

Vil bare minne om at ikke alle migreneanfall varer lenge, så om han er i grei form/bare litt slapp når du kommer hjem om kvelden, betyr det ikke at han ikke hadde anfall tidligere. For barn kan også anfall være såpass korte at et hvilerom på skolen, der man får ro og kan slappe av til anfallet er over, være et alternativ.

Skrevet

Takk for svar folkens! :)

Joda, han har vært til utredning, men i følge legen hadde han ikke klassisk migrene(?), så han fikk ikke migrenemedisin. Men han har jo det. Det hender at han reagerer på lys og kaster opp også. Kanskje jeg burde pushe på legen mer?

Det er helt klart at han enkelte ganger utnytter situasjonen, som i dag...kanskje - kanskje ikke.

Skrevet

Jeg hadde migrene fra jeg var 16-18. Da fungerer man ganske enkelt ikke, jeg kastet opp, hadde synsforstyrrelser, lammelser i ansikt og svimte av flere ganger. Man kan ikke gå på jobb eller skole. Jeg hadde ikke kommet meg noe sted.

Men hvordan skal man vite når de faker eller ikke? Det finnes jo forskjellige grader av migrene også. Men som sagt over her, dersom han spiller spill o.l. hadde han måtte reist på skolen. Er man syk så holder man senga.

Skrevet

Jeg hørte om noen som koblet ut alt av tv, spillemaskiner, radio osv da barnet var sykt for n'te gang og de hadde mistanke om at barnet egentlig var friskt. Altså ting barnet ikke ville hatt interesse av hvis det var sykt. Resultatet var at barnet, som ikke var sykt, ringte litt utpå dagen og klaget over at h*n kjedet seg og tilsto at h*n var frisk, men hadde lyst på en hjemmedag.

Skrevet
Joda, han har vært til utredning, men i følge legen hadde han ikke klassisk migrene(?), så han fikk ikke migrenemedisin. Men han har jo det. Det hender at han reagerer på lys og kaster opp også. Kanskje jeg burde pushe på legen mer?

Dere burde snakke mer med legen ja, for når man har hodepine som stopper en fra å gå på jobb/skole flere ganger i måneden blir hodepinene kategorisert som kronisk. Noe bør gjøres. Men ikke vent deg et enkelt svar og en rask løsning.

Jeg har slitt med hodepine i årevis, men vet fortsatt ikke helt hvilken type jeg har. Det er ikke alltid så lett å stille diagnose på hodepine. Mange symptomer kan overlappe forskjellige typer hodepine.

En stund mente legen jeg hadde migrene, men da migrenemedisinene ikke hjalp så mente han det var spenningshodepine. (Kan ha en del lignende symptomer, som kvalme, lysskyhet osv)

Nå går jeg til en naprapat som utfra undersøkelser i nakke-/skuldreregionen mener at jeg ikke har typisk spenningshodepine. Men derimot skal jeg blant annet slutte å spise hvetemel for å sjekke om det kan være årsaken til hodepinen. Det er mye som kan gi hodepine som de fleste av oss ikke aner noe om. Jeg har slitt så lenge med hodepinen at jeg er villig til å prøve det meste. Jeg er nesten på det stadiet at dersom noen sier at det hjelper å gå med grønne sokker så prøver jeg det også! ;)

Vær forberedt på at det kan være en lang vei å gå, men desto større grunn til å starte på veien straks.

Skrevet

jeg sliter også veldig med hodepine, og ingen vet helt sikkert hva det skyldes, har tatt MR også...

og jeg har hodepine 3 ganger i uka i gjennomsnitt, men har ingen konkrete symptomer på migrene, noen ganger hjelper det å ligge inne i mørkt rom, og andre ganger blir jeg kvalm...

Skrevet

migrene er kjempe vondt. Men har sønnen din fått konstantert migrene? eller er diagnosen stilt selv. Selv om du sier at det ikke har med mistrivsel og gjøre så kan det jo faktisk hende at det er en viss situasjon på skolen som får denne migrenen til og smyge seg frem, (stress hodepine) Håper du finner ut av det! Lykke til :)

Skrevet
migrene er kjempe vondt. Men har sønnen din fått konstantert migrene? eller er diagnosen stilt selv. Selv om du sier at det ikke har med mistrivsel og gjøre så kan det jo faktisk hende at det er en viss situasjon på skolen som får denne migrenen til og smyge seg frem, (stress hodepine) Håper du finner ut av det! Lykke til :)

Leste ikke hele tråden, så var litt kjapp ute med og spørre om sønnen din hadde fått konstantert migrene :sjenert:

Skrevet

HVIS han virkelig har migrene, så synes jeg det er en selvfølge at han skal slippe skolen. Dersom han bruker det som en unnskyldning må du jo prøve å gjennomskue det, og da må han jo selvfølgelig på skolen.

Jeg har hatt migrene siden jeg var barn, den gangen het det seg ikke at barn hadde migrene, så jeg fikk ikke noe medisiner. Dersom jeg presset meg ble anfallet bare 100 ganger værre, og jeg kunne ligge i timesvis på et helt mørkt rom uten at det gikk over. Tilslutt måtte det komme en lege fra legevakten og gi meg smertestillende i sprøyte.

Sønnen min på 9 har også fått migrene. Men når han har det er han såpass dårlig at han klarer ikke å spille syk om han ikke har anfall på ordentlig.

Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina
Skrevet

Migrene er jo også en av de (veldig få) tingene som gir gyldig fravær på vgs, så jeg ville definitivt latt han bli hjemme. Tror ikke jeg ville forsøkt å "ta" han på å fake det heller. Når man er syk er det skikkelig irriterende at mammaer tviler på deg! :/

Skrevet

Migrene er fraværsgrunn helt klart!

Du ser vel forskjell på barnet ditt om han spiller på det eller om han virkelig har det?

Jeg går på betablokker for migrene og er kvitt migrenen.Da jeg virkelig var ekstremt plaget av det var jeg ikke menneske!

Gå til en evt. nevrolog for å få dette ordentlig utredet!

Gjest nextlife
Skrevet

Barn og unge har ofte litt annerledes migrene enn voksne, med andre symptomer, kortere anfall o.l.

Da vår pike fikk hyppig, kraftig hodepine forklarte fastlegen at standard prosedyre ved mistanke om migrene hos barn/unge var å sende de i MR/CT, EEG og til nevrolog.

Hun var da gjennom MR og EEG for å utelukke andre sykdommer, så til barnenevrolog for diagnostisering og behandlingsopplegg for migrenen.

Vi opplever at hun ofte har skikkelig hangover en dag eller to etter et anfall, og lar henne være hjemme for å hente seg inn igjen.

Skrevet

Det finnes mange former for migrene - ingen kan si at "sånn er det å ha migrene" - man kan kun si "sånn er det FOR MEG å ha migrene".

Bare for å ha sagt det først.

Vi er tre i vår husholdning som har ulike former for migrene og neon ganger må vi bli hjemme fra jobb/barnehage - andre ganger går det greit å dra avgårde.

Vi tar ikke medisin alle sammen/hver gang heller.

Hvis du bor i Oslo, anbefaler jeg Migreneklinikken eller Oslo barne- og lungemedisinske senter. Der er det folk som kan migrene i alle varianter og kan anerkjenne, medisinere og tipse.

Med en fjortis som du mistenker kan lure seg unna, så ville jeg nok gått den veien og ikke bare til fastlegen, de kan ikke alt.

Men også en luren fjortis kan faktisk få plutselig migrene.

Min mann får migrene hvis vi diskuterer litt mye om gressklipping fx- lite kan trigge et anfall.

Skrevet
Min mann får migrene hvis vi diskuterer litt mye om gressklipping fx- lite kan trigge et anfall.

:fnise:

Sorry... :sjenert: ...var bare litt komisk.

Nei, det er ingen tvil om at han har migrene, eller kraftig hodepine.

Men det var greit å høre at så mange mener at det er fraværsgrunn. Han får jo bli hjemme også. Men som i situasjoner som jeg beskrev, så blir jeg litt mistenksom. Og han blir lei seg selvfølgelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...