Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje dette har vært mange ganger før? Er ganske ny her.

Men hva slags bok burde man kjøpe, og hvorfor burde man lese den?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

* I morgen var jeg alltid en løve av Arnhild Lauveng. Selvbiografisk bok om ei som blir frisk fra schizofreni. Får et godt innblikk i hennes liv. Skulle vært flere slike bøker. Arnhild jobber i dag som psykolog.

* Veronika vil dø av Paulo Coelho. Første Coelho boka jeg leste, la ikke merke til at det var en så kjent forfatter. Handler om det som boka heter - ei jente som vil dø.

* Et glass melk takk av Herbjørg Wassmo. Om trafficking og handel med mennesker. Jeg synes boka var ganske sterk. Noen skildringer var kanskje litt for detaljerte.

Det er tre bøker som har gjort sterkt inntrykk på meg. Bøker jeg synes er så gode at når jeg leste dem, så ville jeg ikke bli ferdig med dem.

Skrevet

Guns, germs and steel - a short history about everybody for the last 13 000 years, Jared Diamond

Tittelen sier vel alt - les den for å forstå mer av hvorfor verden er som den er

Skrevet (endret)

The Remains of the Day av Kazuo Ishiguro. En nydelig bok om hva egentlig er viktig i livet, slik jeg ser det. En bok som virkelig fikk meg til å tenke og reflektere over mitt eget liv. Den er trist, sann, men også en vakker bok.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Fikk lyst til å lese mange av de. Har skrevet opp;) Har så lyst til å lese en skikkelig god bok nå. Nettopp ferdig med Kabul skjønnhetsskole av Deborah Rodriguez, fin bok- men klarte å legge den bort uten å ønske at den ikke var ferdig.

Paulo coelho: Zahir og Alkymisten. (Helt fantastiske. Ville ikke legge dem fra meg, og har lest dem to ganger. )

Khalid husseini: Tusen strålende soler og Drageløperen. (Får et levende innblikk i en helt annen kultur på godt og vondt)

Skrevet

Slenger meg på denne, trenger tips om en god bok! :lese:

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Vil anbefale den jeg leser nå, nemlig "Dark Fire". Spennende bok om intriger rundt Henrik den 8, som ikke i så stor grad omhandler hans mange koner ;) Velskrevet, og med ett plot jeg enda ikke helt har greid å finne ut av.

Skrevet

Jeg har flere jeg mer enn gjerne anbefaler:

"Innhaugfolket" av Anne Karin Elstad

"The other Boleyn girl" av Philippa Gregory

Jo Nesbøs bøker om Harry Hole

Unni Lindells bøker om Cato Isaksen

"Finnskogtrilogien" av Åsta Holth

Skrevet

Jeg er veldig glad i bøkene av Isabel Allende, og hvis du liker krim så anbefaler jeg bøkene til Henning Mankell.

Skrevet

Tokyo, av Mo Hayder.

Bestialitetens historie, av Jens Bjørneboe

Tillit i tusen biter, av Helena Von Zweibergk

Alfabethuset, av Jussi Adler Olsen

Triologien av Stiegg Larsson

Skrevet

Jeg er uenig med stort sett alle her, og moralen blir dermed at det ikke går an å få et kjapt og brukbart svar på dette spørsmålet! Litteratur er jo høyst personlig! Selv har jeg hatt mye hjelp i å surfe rundt på Amazon, av alle ting. De har fantastiske liste- og anbefalingsfunksjoner, man kan til og med bla i svært mange av bøkene de har!

Skrevet
Khaled husseini: Tusen strålende soler og Drageløperen. (Får et levende innblikk i en helt annen kultur på godt og vondt)

Jeg synes disse var veldig oppskrytt. Er de gode, eller er de "gode" fordi de handler om det de gjør og Afghanistan? Jeg tror det siste.

En god bok er en jeg ikke husker tittelen på; handler om et bibliotek i Barcelona, av Carlos Ruiz Zafon tror jeg?

Henning Mankell er god på krim.

Men er du ute etter bøker som "alle" har lest, og som man "skal" lese er jo de to over her av Khaled Husseini riktige. Blant annet.

Skrevet

De som beveger verden/ Atlas Shrugged av Ayn Rand.

Hvorfor? Fordi ingen kan unngå å bli dypt berørt av boken. Den bidrar til å bedre forstå verden, de store sammenhengene og langt på vei meningen med livet.

Gjest Gjest_Agnete_*
Skrevet

Her er noen bøker jeg har lest og som jeg vil anbefale!

Drageløperen var veldig bra. Spennende historie, klarte ikke å legge den fra meg! Leser nå tusen strålende soler. Hadde høye forventninger til den, men den er ikke like god som drageløperen.

Ellers synes jeg Timene av Michael Cunningham er bra.

Pike med perleøredobb av Tracy Chavelier er også bra.

Engelen på det sjuende trinn anbefales. Om en familie i irland på begynnelsen av 1900-tallet, fattige kår, alkoholisert far.. Basert på en sann historie til forfatteren.

Bienes hemmelige liv av Sue Monk Kidd.

Der Gud gråter av Siba Shakib. Trist, men veldig sterk historie om en kvinne som er flyktning i sitt eget lang, Afghanistan. Anbefaler alle å lese denne!

God lesing!

Skrevet
De som beveger verden/ Atlas Shrugged av Ayn Rand.

Hvorfor? Fordi ingen kan unngå å bli dypt berørt av boken. Den bidrar til å bedre forstå verden, de store sammenhengene og langt på vei meningen med livet.

:fnise:

Hvis man heter Siv Jensen, så!

Skrevet (endret)
handler om et bibliotek i Barcelona, av Carlos Ruiz Zafon tror jeg?

Boka heter Vindenes Skygge. Og helt enig- den er virkelig verdt å lese.

De jeg umiddelbart ville anbefalt:

Forbrytelse og straff av Fjodor Dostovjeskij (Har ikke ord- en av de aller aller største mektigste bøkene jeg har lest. En tungvekter- men "obligatorisk)

Den gamle mannen og havet av Ernest Hemmingway (den vakreste boken jeg noen sinne har lest. En veldig enkel og liten (100 sider) historie men så uendelig vakker!)

Kvinnen som kledde seg naken for sin elskede av Jan Wiese (En kjærlighetssistorie uten sidestykke)

Bielski-brødrene av Peter Duffy (Inntrykke jeg satt med etter å ha lest den: hvorfor kjente jeg ikke til denne partisangruppen fra før? De burde vært skrevet inn i 2.verdenskrigs-historien!)

Gudfaren av Mario Puzo (?) (Ah- mafioso, krim, kjærlighet, familie! Om det så er mulig, med tanke på hvor bra filmene er- boka er enda bedre!)

Ellers vil jeg på det varmeste anbefale listene til Bokklubben

Verdensbiblioteket

og Mestermøter

Her er det mye fantastisk litteratur å boltre seg i!

Ha en fantastisk bokhøst!

Edit; kom på at du også spurte om hvorfor- måtte legge til det.

Endret av Reveal

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...