Gå til innhold

Dysleksi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan er det å ha dysleksi? Hvordan fungerer det? Jeg kan ikke noe om det.

Men er det ikke sånn at de som har det stokker om på ordene når de leser? Vil de også ha problemer med å skrive?

Men hvis de har det, jeg lurer litt på en del ord, for eksempel "bord", hvorfor skulle de ha problemer med å skrive det? For går det ikke an å lære seg hvordan en del ord skrives utennatt, pugge det?

Noen som har dysleksi her eller kjenner noen som kan fortelle litt om det?

Kanskje jeg går litt rett på og kan høres frekk ut, men mener ikke det. Mener ikke å tråkke på noen. Er bare nysgjerrig på hvordan det fungerer å ha dysleksi.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er to hovedkjennetegn ved dysleksi: (1) Store vansker med å lese ord og (2) store og ofte vedvarende vansker i rettskrivingen.

Årsakene til dysleksi er primært forbundet med en svikt i det fonologiske systemet. Fremdeles er det mange uklarheter med hensyn til dysleksiens natur. Vi vet likevel at disse lese- og skrivevanskene ikke skyldes svak evnemessig utrustning. Heller ikke kommer dysleksi av sansemessige defekter, mangelfull undervisning, emosjonelle problemer eller understimulering på det språkligkulturelle området.

Det fonologiske svikten som antas å ligge bak dysleksiproblemet, kan trolig føres tilbake til en feilutvikling i det sentrale nervesystemet, som igjen blir bestemt av en komplisert interaksjon mellom arv og miljø alt på fosterstadiet.

Det er den tekniske siden ved leseprosessen som svikter hos dyslektikere. De har normal ferdighet i å forstå lest tekst. Men siden god leseforståelse avhenger av god teknisk leseferdighet, finner man ofte at dyslektikere også får sekundære problemer med leseforståelsen.

Lesevanskene gir seg utslag på ulike måter, for eksempel i vansker med å skille lydlike og formlike bokstaver fra hverandre, vansker med å binde lyder sammen til ord, vansker med å dele inn ord i hensiktsmessige ortografiske segmenter og vansker med å gjenkjenne ord som helheter.

I rettskrivingen finner man ofte feiltyper som utelatelser og tillegg av bokstaver, omkastinger av bokstavenes rekkefølge i ordet, sammenslåing av to ord til ett ord eller oppdeling av ett ord i flere "ord", og lydrett skrivemåte, det vil si at ordet skrives slik det uttales. De vansker og de feil som dyslektikere viser i både lesing og rettskriving, forekommer også hos normale elever som ikke er kommet så langt i sin utvikling. Det betyr altså at dyslektikernes kvalitative feilmønster ikke behøver å være spesielle signaler om dysleksi.

Skrevet

Det var ikke så mye å legge til etter den grundige beskkrivelsen over.

Rent erfaringsmessig kan jeg selv si at det i stor grad handler om at ting tar veldig lang tid. Det som faller helt naturilg for andre må vi stave oss gjennom sakte for å klare å forstå.

Når det kommer til rettskrivingen har jeg ikke noe svar på hvrofor det er så vanskelig å lære seg hvordan det skrives. men man kan jo tenke seg hvor frustrerende dte må være å hver gang man skal skrive et ord måtte sitte å leite i hjernen for å finne den rette skrivemåten som man har pugget seg frem til. For andre faller dette naturlig, men dere har jo alle sikkert ord som er vankelige å skrive som dere av og til stusser på. For oss er utrolig mange ord på den måten, derfor går det treitgt og i surr mange ganger. Dette er beskrivelsen av hvordan det er for en veldig høyt fungerende dyslektiker. Jeg kan som sagt ikke si hvorfor det ikke bare går ann å pugge, men det har også noe med hukommelsessystemene i hjernen å gjøre som gjør det vanskelig å holde på all informasjonen samtidig når man skla skrive. Arbeidshukommelsen overbelaste. Det kan kanskje ttenkes som å skulle lære et annet språk, hvor det kan være ganske vanskelig å lære seg alle de forskjellige lydene i fransk feks hvor eau uttales å etc. Tenker man seg en nybegynner fase i språklæringen hvor man skal huske reglene, deretter ordene og så skal man huske hva det er man faktisk skal skrive også innholdsmessig. Dette blir fort en overbelastning i arbeidshukomelsen slik at man lett jør mange feil, og så gjør man mange feil fordi man ikke kan det skikkelig heller. Det tar tid å pugge alle reglene og lære det skikkelig. Jeg opplever at jeg er litt hengende fast i det stadiet h ele tiden når det kommer til norsk.

Jeg håper dette var med på å forklare litt. Det er ikke så lett å forklare i og med at jeg alltid hra vært på denne mtåen og ikke egentlig vet hvordan det er å ikke være slik. Jeg vil igjen påpeke at jeg er en veldig høytfungerende dyslektiker og at situasjonen er langt verre og vanskeligere for de fleste andre dyslektikere.

Skrevet

kan ikke forklare dette på en bedre måte selv. Det er den beste måten jeg har lest meg til.

har det selv, sliter endel, men det går.

det er det fineste jeg vet ,er at jeg har word på maskina :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...