Gå til innhold

Helt grønn når det gjelder matlaging..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde aldri interesse for å lære å lage diverse mat da jeg var yngre, det angrer jeg på nå...

Lager pizza fra scratch, omelett, salater, kjøper lasagnepakker, suppepakker og sauspakker fra toro som bare trenger tilsatt vann eller melk, fryst løvstek og chips, laks fra fjordland, brokkoliblanding fra frysedisken som jeg putter pølse i og strør ost over før det puttes i ovnen, fryst wokblanding bl.a.

Spiser mye ris og noe pasta.

Nå vil jeg prøve å lære å lage enkle retter fra bunnen og å tilsette ting og droppe ting fra ferdigpakkene mine.

Lasagne f.eks.. Noen tilsetter asparges og gulrøtter. Skjæres bare gulrøttene til lange strimler og fordeles i lasagnen? Og hvordan gjør man det med asparges? Kan hele den spises..?

Hva kan man kjøpe inn og woke selv?

Kjøper av og til nygrillet kylling i butikken, koker ris, og lager enten salat eller saus til. Vil gjerne spise mer kylling, både hel og filet, finnes det enkle tilberedingsmåter?

Så nettopp på tv at noen la laksefileter i aluminiumsfolie og lot de stå i ovnen på 200 grader i 10 min. Er det så enkelt..? Hvilken rille skal den stå på? Så veldig godt ut!

Har nesten lyst til å melde meg på matlagingskurs, ikke for gammeldags med kjøttkaker, fårikål osv, og ikke for fancy og rart heller... Enkel, sunn, billig hverdagskost. Finnes det noen kurs som er bra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du kan ha nesten alt i wok'en! :) Jeg bruker kastanjer, salat, div grønsaker, div kjøtt til og med frukt iblant. Man slår sjeldent feil. Pleier også å hive litt mager kesam i, og rester fra feks pastasaus.

Jeg liker å steke kyllingfileter i stekepanne til alt det røde er stekt vekk, derette legger jeg dem i en form med litt vann i, inn i steikeovnen (i midten). Der er de i 20min på 180 grader. Eller legg de i aluminiumsfoile med melon og melonsaft som marinade. (honningmelon) og gjerne putt litt paprika mais etc oppi og.

Laksen liker jeg å ha i 20 på 180 grader, men tror det funker bra med det de gjorde på downsize me og :ler: Jeg setter den i midten. Inni aluminiumspakken pleier jeg å legge 50/50 blanding med sennep og honning som marinade. Veldig godt! Anbefaler foresten provence krydder på laks.

Noen tips fra mitt kjøkken ;)

Endret av pittie
Skrevet

Skjær gulrøttene slik du liker dem i lasagnen (strimler,skiver,terninger). Brokkoli er også godt i lasagne foresten. Og alt på aspargesen er spiselig :)

Skrevet

Jeg elsker foliebakt fisk=)

Ta en fiskefilet, sleng på favorittgrønnsaker (purre, fennikel, gulrøtter....) legg det på folie, ta litt olivenolje over og salt og pepper. Jeg bruker ofte la det stå ca 20-30 minutter. Men fisk er vanskelig å gi en fasitoppskrift på. Ta ut pakken etter en stund, åpne forsiktig og bruk en kniv til å se om fisken er gjennomstekt. Er den ikke det, så pakk sammen igjen og legg den tilbake. Har du gjort det noen ganger har du mye bedre feeling med når det er klart.

Skrevet

Jeg ville kjøpt en nybegynner-kokebok... :) Og da en med litt tips og triks angående tilberedning av ulike grønnsaker, for eksempel.

Skrevet
Jeg ville kjøpt en nybegynner-kokebok... :) Og da en med litt tips og triks angående tilberedning av ulike grønnsaker, for eksempel.

Enig. :)

Dessuten: Jamie Oliver har stort sett oppskrifter på sunn og god mat, som også er forholdsvis enkel å tilberede. Hvorfor ikke kjøpe et par bøker av ham? Eller eventuelt benytte nettsidene hans og for eksempel prøve én eller to nye oppskrifter hver uke?

Gjest Magica de Spell
Skrevet
Dessuten: Jamie Oliver har stort sett oppskrifter på sunn og god mat, som også er forholdsvis enkel å tilberede. Hvorfor ikke kjøpe et par bøker av ham? Eller eventuelt benytte nettsidene hans og for eksempel prøve én eller to nye oppskrifter hver uke?

Jeg synes Jamie hver dag er en strålende kokebok for raske og enkle middager. Har et eget kapittel som heter "5 minutes wonders" (eller noe sånt) der rettene er ekstra enkle og kjappe. Synes innimellom han benytter for mye olje etter min smak i oppskriftene, men det tilpasser man jo bare.

Skrevet

Det du bør lære deg er hvertfall å lage hvit saus og brun saus slik at du slipper å bruke ekstra penger på det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...