Gå til innhold

Fin middag for 3 personer til under 100 kroner?

Anbefalte innlegg

Gjest skalhamiddagbesøk
Skrevet

Jeg skal ha 2 personer på middagsbesøk. Jeg har veldig lite penger for tiden og har derfor ikke råd til å bruke mer enn 100 kroner.

Er det mulig, og har du forslag? :)

Har lite basisvarer, sett bortifra mel, sukker, salt og slike ting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grøt, pannekaker, fiskekaker, kjøttkaker osv er ganske billig, men kanskje ikke helt supert vis det skal være en penere middag?

Tror faktisk jeg hadde gått for kjøttkaker. Kjøp kjøttdeig (40kr) og potet (20kr), en pakke melk (10kr), brunsaus lager du jo av vann og mel og olje/margarin. Da har du noen kr til overs til litt tilbehør eller andre basisvarer du trenger :)

Gjest Dallandra
Skrevet

Pasta carbonara. Pasta, egg, fløte, bacon, pepper, litt hvitost på toppen.

Skrevet

Hva med Kyllingtaco i pitabrød?

Nå er ikke jeg helt stø på priser men dette er hva jeg tror det koster da :)

Paprika 8

Strimlet kylling 50 ?

Pitabrød 15

Tacokrydder 10

Rømme 15

Sum: 98

Du steker først paprika i en panne en kort stund og legger dem så til side.

Så steker du kylling til den er sånn nesten ferdigstekt. Ha i paprikaen igjen, og strø over tacokrydder. Deretter blander du i litt over en halv boks rømme og lar den purte til det har tykna og ser bra ut. Server med pitabrød til og kanskje en salat hvis du klarer å skrape sammen det :) Jeg bruker vanligvis 2 paprikaer, men det funker sikkert med en også.

Lykke til, hva enn du velger :)

Gjest Pupsilure
Skrevet

Eller :

Laksefilet fra first price 35 kr

Poteter 20 kr ?

Broccoli 13 kr?

Gulrot 20 kr?

Parisienne fiskesaus 12 kr (min favoritt, veldig god :) )

= 95 kr.

Er ikke helt stødig på prisene, men laksefileten kjøper jeg ofte, og vet hva koster :)

Skrevet (endret)

Lasagne? Frossen kjøttdeig ca 30, lasagnepakken 30. 6 Rundstykker 12 kr ("løsvekt"). Ost og så litt salat om du har mer igjen.

Lasagnen kan jo byttes ut med en gryterettpose også.

Endret av liv
Gjest Eurydike
Skrevet

Jeg tror jeg ville gått for mest mulig vegetarisk mat, jeg - grønnsaker er tross alt billigere enn kjøtt og fisk.

- En purésuppe til forrett, feks av norsk blomkål, som er veldig god nå, og billig (jeg kjøpte et stort flott blomkål til en tier forleden dag - det blir mye god suppe av det). Eller henholdsvis gulrøtter, sellerirot, gresskar, frosne erter... Hvitløk å smaksette med vil passe i alle tilfeller, pluss buljongterning, og gjerne en skvett fløte eller litt crème fraîche hvis du kan skvise det inn i budsjettet.

- Spaghetti med hermetisk tomat, chili, hvitløk, ruccola, kalamataoliven (fra glass, verdt det fordi de smaker noe, i motsetning til de aller billigste uten stein) og chèvre (den røde fra Tine) eller feta (skikkelig gresk feta fra innvandrerbutikk er ofte god og billig). Enda billigere: Lag samme tomatsaus (herm. tomat, et par chili, 2-3 fedd hvitløk), ha en skivet squash i sausen og chèvre/feta på toppen.

- Ovnsbakt frukt, feks plommer (fire til hver er nok, kjøp i løs vekt), med saften av en appelsin over og litt sukker. Server lune med pisket krem eller crème fraîche (fra kartongen/pakken du bruker av i suppen).

Skrevet

Fiskesuppe!!!

Kjøp frossen fiskefilet, eller fisk selv. All fisk kan brukes, men ekstra lekkert blir det med laks eller kveite. Torsk går også fint. Man trenger ikke så mye fisk. Kan godt blande torsk og laks feks.

Surr løk i ei panne. Gjerne litt hvitløk også. Hell på vann. Bruk hønse eller fiskebuljong etter anvisning. Lag jevning av mel og vann. En kartong matfløte. Strimlet gulrot, evnt også kålrot, litt grønt (dill, persille, purreløk e.l.) Ha i fiskebitene til slutt. Det er nok med omkring 150-200 gr. pr. prs. Det er godt med fiskekrydder i suppen, eller en god balsamico, du kan også bruke en skviset sitron, eller pynte med sitron.

Til slutt kan du servere hjemmebakt brød eller grove rundstykker.

Dette er faktisk luksusmat, og utrolig lett å lage. Det er krydderet og fløten som gjør susen, i tillegg til god fisk så klart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...