Kira27 Skrevet 4. juni 2003 #1 Skrevet 4. juni 2003 Hei! Hadde tenkt å gjøre det litt koseligere på terrassen vår, og lurte på om dere hadde noen gode tips på pene blomster som kan trives i en blomsterkasse som skal henges opp på rekkverket. Fint om dette er planter som ikke trenger for mye stell og vanning, og som gjerne henger litt utenfor "kassekanten".
Gjest gjesta Skrevet 4. juni 2003 #2 Skrevet 4. juni 2003 Alle planter trenger vel vann, men (henge)lobelia er en takknemlig plante som ikke trenger noe stell utover vann. Den er flott både når den blomstrer og før den blomstrer. Ellers finnes det jo utrolig mye å velge mellom, en ting som også er flott er å plante krypfredløs i altankassene. Henger som et teppe nedover, med masse gule blomster. Krypfredløs er en staude, den kommer igjen år etter år, og er som navnet indikerer lett å få til. Veldig flott hvis du kombinerer med f.eks gule mini stemor.
Octavia Skrevet 4. juni 2003 #3 Skrevet 4. juni 2003 Blomkarse, blomkarse, blomkarse. Frodige og fargerike
Gjest Anonymous Skrevet 5. juni 2003 #4 Skrevet 5. juni 2003 Surfina (hengepetunia) henger utover. Den flotteste er den som er knallrosa. Gule margeritter henger ikke, men de er nok min favoritt. Ellers er blomkarse enkelt og greit. Jeg har selv sådd det i min balkongkasse. Moro å se at det spirer.
Redhead Skrevet 5. juni 2003 #5 Skrevet 5. juni 2003 Ellers finnes det jo utrolig mye å velge mellom, en ting som også er flott er å plante krypfredløs i altankassene. Henger som et teppe nedover, med masse gule blomster. Krypfredløs er en staude, den kommer igjen år etter år, og er som navnet indikerer lett å få til. Veldig flott hvis du kombinerer med f.eks gule mini stemor. Dette høres flott ut, men hvordan overvintrer stauder som man planter i altankasser??
Gjest gjesta Skrevet 5. juni 2003 #6 Skrevet 5. juni 2003 Jeg har krypfredløs i hagen min, på friland, ikke i kasse. Jeg har sett mange som har den i kasser og urner, og jeg har tenkt å plante selv i en stor sinkbalje jeg har. Krypfredløs på friland kan fort ta litt overhånd, så voksevillig er den nemlig. (jeg har både mose, løvetann OG krypfredløs i plenen min....) Ang. overvintring: Jeg tror nok de kan stå ute hele vinteren, hvis krukken eller kassen er frostsikker og har drenering. (røtter som råtner er nok et større problem en røtter som fryser. ) Uansett tror jeg det vil være lurt å skifte jord i kassen hver vår. Krypfredløs er veldig flott i altankasser, de virkelig henger nedover og gjør mye av seg. Dette kan sikkert noen andre svare bedre på her inne?
Redhead Skrevet 5. juni 2003 #7 Skrevet 5. juni 2003 Tusen takk for svar, Mie ! Får nesten lyst til å prøve det jeg.
Kira27 Skrevet 5. juni 2003 Forfatter #8 Skrevet 5. juni 2003 Tusen takk for alle svarene...gleder meg til å dra innom et hagesenter til helgen og plukke ut planter til kassen :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå