Gå til innhold

Delt foreldrerett?

Anbefalte innlegg

Gjest Alenemor24
Skrevet

Hei! Jeg er en alenemor på 24 år som lurer på noe..Hvis man inngår delt foreldrerett..hva er reglene der? Jeg har omsorgen for barnet vårt,og vi har ingen skriftlige avtaler på noe. Hva har han da krav på og hva slags regler er det som gjelder da?

Håper på svar!

Hilsen en ganske fortvilet mor

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei! Jeg er en alenemor på 24 år som lurer på noe..Hvis man inngår delt foreldrerett..hva er reglene der? Jeg har omsorgen for barnet vårt,og vi har ingen skriftlige avtaler på noe. Hva har han da krav på og hva slags regler er det som gjelder da?

Håper på svar!

Hilsen en ganske fortvilet mor

Jeg antar at du med "delt foreldrerett" mener det som juridisk sett benevnes som "delt foreldreansvar".

Delt foreldreansvar får alle som er gift. Nå får også alle som er samboere det. Og i de aller fleste tilfeller får far det om han søker selv om han aldri har bodd sammen med barnets mor.

Hva det medfører:

Han KAN nekte deg å la barnet vokse opp innenfor det flertallet ser på som ekstreme religiøse organisasjoner.

Han KAN nekte barnet å flytte til utlandet om du ikke kan bevise at det er barnets beste å bo i Madrid eller andre byer.

Han KAN nekte deg å skifte navn på barnet om du f.eks velger å gifte deg og vil at barnet skal bytte navn til din nye kjærestes etternavn.

Det er større sansynlighet at far overtar omsorgen om du dør enn at din eventuelle nye kjæreste får omsorgen.

Han KAN nekte deg å gjennomføre medisinske inngrep på barmet som regnes som farlig eller ikke gir dokumentert effekt utifra den faren inngrepet medfører.

Men ingenting er endelig. Du kan fortsatt få rettens godkjennelse til å gjennomføre alle disse tingene.

Kan du si hva du er fortvilet for ? Far får f.eks. ikke mer samvær eller mindre bidrag.

Skrevet

Hvis du med delt omsorg mener 50/50, skal den med høyest inntekt betale bidrag til den med minst, og man må bli enige om hvem som har barnet folkeregistrert hos seg, og i så fall bestemmer ting som barnehage/skole o.l. (og får den fordelaktige skatteklassen)

Om du har hovedomsorgen skal pappan betale bidrag. Fordeling av tiden, og bidraget, kan dere avtale privat, ellers finnes det satser for bidrag (tror NAV kan hjelpe deg der). Dere kan ikke inngå privat avtale som innebærer at far betaler mindre enn det satsene sier.

Far har krav på samvær med barnet (eller burde jeg si; barnet har krav på samvær med far), om det selvfølgelig ikke finnes noen spesifikk grunn til at far er uskikket. Det beste er selvfølgelig om dere klarer å komme til enighet om dette privat, alternativet er svært slitsomt for alle tre parter...

Om far skulle søke om å få hovedomsorgen for barnet stiller han i utgangspunktet på lik linje som mor, da mor ikke automatisk gis hovedomsorgen. Men om far ikke har hatt kontakt med barnet før han søker, stiller mor sterkere.

Håper dette var svar på noe av det du lurte på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...