Gjest Gjest Skrevet 1. september 2008 #1 Skrevet 1. september 2008 Jeg bor i en bygård i Oslo, og 90% av beboerne her har festet en "Nei takk til reklame"-lapp på postkassen sin. De siste ukene har det imidlertid blitt levert masse reklame til samtlige - utenfor dørstokken. Tre uker på rad har det blitt sluppet en brosjyre fra Living på alles dørmatter, og i dag kom det også fra Jernia. De kommer ikke sammen med avisene. Hvem kan jeg henvende meg til for å få en slutt på dette? Forbrukerrådet? Det er veldig irriterende å komme hjem så ofte til en dørmatte full av reklame! Særlig når det er de samme som gjør det om og om igjen.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2008 #2 Skrevet 1. september 2008 Jeg ville henvendt meg til firmaene reklamene kommer fra, f.eks. Living og Jernia som du nevner her. Det er ikke poeng i å "plage" en av butikkene, da distribusjon av denne typen reklame sannsynligvis blir styrt av kjedene sentralt. Henvend deg derfor til hovedkontoret i kjeden, og forklar problemet, enten via mail eller telefon. Da kan de igjen ta det opp med det firmaet de bruker til å dele ut reklame. Dersom nok kunder henvender seg og uttrykker sin misnøye er vel sjansen stor for at de gjør noe med problemet - de er jo ikke tjent med å ha misfornøyde/sure kunder?!
LilleBille Skrevet 1. september 2008 #3 Skrevet 1. september 2008 Jeg har slitt med det samme. Når det er "store" bunker så leveres de ofte av feks. Norpost - da går det an å klage det. Alternativt får du sende det i retur - til de som har laget brosjyrene - selv om de vel strengt tatt ikke er de som har overtrådt "Ikke reklamegrensen" - men får de mange nok tilbake - kanskje de tar det opp med distributør.
Marikke Skrevet 1. september 2008 #4 Skrevet 1. september 2008 Da jeg bodde i blokk i Oslo opplevde jeg det samme. Jeg løste problemet med å scanne "reklame nei takk"-klistremerket, blåse det opp på et A4-ark og henge det på døra. Da ble det faktisk mye bedre.
Blåbæret Skrevet 1. september 2008 #5 Skrevet 1. september 2008 Kan man ikke klage til posten? Det er vel de som leverer ut reklamen?
Polly Ester Skrevet 1. september 2008 #6 Skrevet 1. september 2008 Posten leverer ikke reklame på døra til folk, postansatte legger kun reklame i postkasser.
Sol79 Skrevet 1. september 2008 #7 Skrevet 1. september 2008 De som leverer reklame på døra kan ikke vite at du har neitakk-klistermerke på postkassa di. Heng opp lapp på døra også, om det ikke respekteres så ringer du hovedkontoret som noen andre foreslo her. Jeg hadde problemer med at meglerfirmaer ikke aksepterte neitakk-klistermerket på postkassen min, så jeg ringer konsekvent til alle som legger uadressert reklame i postkassen min.
hufsa! Skrevet 1. september 2008 #8 Skrevet 1. september 2008 Heia dere må ringe NORPOST! det er de som ikke respekterer lappene,tror de har provisjon ut av å møe de kan kvitte seg med.jækla irriterende.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2008 #9 Skrevet 1. september 2008 De som leverer reklame på døra kan ikke vite at du har neitakk-klistermerke på postkassa di. Heng opp lapp på døra også, om det ikke respekteres så ringer du hovedkontoret som noen andre foreslo her. Ettersom trådstarter bor i bygård, så er vel alle postkassene samlet nede i gangen. Når personene med reklame kommer inn ser de vel da at nesten alle postkassene har nei-klistremerket på postkassen (eller de hadde sett det hvis de brydde seg om det).
Tropehus Skrevet 1. september 2008 #10 Skrevet 1. september 2008 Dette problemet har jeg også. Løsningen var å snakke hardt og skremme den lille invandrergutten som leverer dritten på matta. Etter det fikk jeg ikke noe helt til det begynte et nytt bud. Da gjorde jeg tilsvarende med han. Så har jeg også hengt opp en "ingen fuckings reklame" lapp på døra. Nå får jeg ingenting - svenska tjearna over gangen får en dose hver dag
Timar Skrevet 1. september 2008 #11 Skrevet 1. september 2008 Hvor får dere tak i "Nei takk - klistremerket"? Vi hadde et, men samboer kasta det, tror han var redd for å gå glipp av ikea-katalogen. Øh, ja..
Polly Ester Skrevet 1. september 2008 #12 Skrevet 1. september 2008 Postkontorene har det, sikkert post-i-butikk også... Det er de runde.
Sol79 Skrevet 1. september 2008 #13 Skrevet 1. september 2008 Ettersom trådstarter bor i bygård, så er vel alle postkassene samlet nede i gangen. Når personene med reklame kommer inn ser de vel da at nesten alle postkassene har nei-klistremerket på postkassen (eller de hadde sett det hvis de brydde seg om det). Tror du at ungdommer som leverer reklame for Norpost o.l. sjekker postkassene før de går inn i oppgangene?? Neppe. Klistermerkene kan forøvrig bestilles her http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=1264
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2008 #14 Skrevet 2. september 2008 Tror du at ungdommer som leverer reklame for Norpost o.l. sjekker postkassene før de går inn i oppgangene?? Neppe. Klistermerkene kan forøvrig bestilles her http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=1264 Nei, de gjør tydeligvis ikke det, men poenget mitt er at det BURDE de ha gjort. Hadde de sett på postkassene, så hadde de også sett hvem som ikke ville ha reklame. Du sa at de ikke kunne vite det. De hadde altså lett funnet det ut ved å ta en titt på postkassene i det de gikk forbi.
Brunhilde Skrevet 2. september 2008 #15 Skrevet 2. september 2008 Nei, de gjør tydeligvis ikke det, men poenget mitt er at det BURDE de ha gjort. Hadde de sett på postkassene, så hadde de også sett hvem som ikke ville ha reklame. Du sa at de ikke kunne vite det. De hadde altså lett funnet det ut ved å ta en titt på postkassene i det de gikk forbi. Og hvis det da er 32 eller enda flere leiligheter i gården, så skal de huske det også? Det beste er vel å holde inngangsdøren låst, da får de ikke levert til noen.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2008 #16 Skrevet 2. september 2008 Og hvis det da er 32 eller enda flere leiligheter i gården, så skal de huske det også? Det beste er vel å holde inngangsdøren låst, da får de ikke levert til noen. Som Brunhilde skriver er det urealistsk å forvente at et reklame-/avisbud skal huske hvilke navn som har "Nei takk" lapp på postkassa, og i gården der jeg bor er det faktisk en del som ikke har navnskilt på inngangsdøra. Hos oss er døren til oppgangen låst, men avis- og postbudet har nøkkel og kommer inn i oppgangen. Reklamebudene til Norpost kommer derimot ikke inn, med mindre de ringer på og noen er dumme nok til å slippe dem inn. For en tid tilbake hadde vi problemer med at reklamebudene bare telte antall ringeklokker og la igjen en bunke med reklame utenfor inngangsdøra, eller under postkassene de gangene h*n kom inn - til tross for at det er "Nei takk" lapper på 80% av postkassene lå det reklame til alle der. Heldigvis er vaktmesteren i gården litt "Narvestad-light" og han tok tak i vedkommende og ga klar beskjed om at sånn vil vi ikke ha det her hos oss. I tillegg sendte styret i borettslaget klage til alle firmaene som sendte ut reklamen (f.eks. Kiwi, Jernia etc.) på måten de distribuerte DMene sine på, og dette hadde nok også en effekt. Samboeren min sitter i styret, så jeg kan høre med ham om han kan skaffe meg en kopi av brevet de sendte om det er ønskelig.
Zzyzx Skrevet 2. september 2008 #17 Skrevet 2. september 2008 (endret) Lapp på døra hjelper iallfall ikke her. Det står klistret opp et digert ark med store. røde bokstaver. Nytter det? Neida. Her er det spesielt Aftenposten som gir blanke i den. Nede i ganga er alle postkassene. Postkassene har ikke sånn brevsprekk som hvem som helst kan legge ting oppi, hvilket resulterer i at enkelte eiendomsmeglere sniker seg inn i oppgangen og stikker brosjyrehelvetet sitt inn i alle mulige sprekker i postkassene. I tillegg til å tapetsere korketavla med "nabovarsler" og på toppen av det hele klistre opp en liten plastbeholder med visittkort oppi på utsiden av døra. Vi har et lite leskur til søppelcontainere, selv der henger de opp disse små boksene med visittkort. Jeg skjønner at det er dårlige tider for eiendomsmeglere, men det der er bare horribelt. Det er lokale meglere, så jeg samler sammen alt og dumper det på kontoret til den aktuelle megleren med klar beskjed om hva jeg synes om forsøpling, samt det faktum at man tar seg inn i en bygning man ikke har noe som helst å gjøre i. Problemet har avtatt. Endret 2. september 2008 av Agathe
Kara W Skrevet 2. september 2008 #18 Skrevet 2. september 2008 Da jeg bodde i studentblokk så var det ikke lov å legge reklame i hverken postkasser eller utenfor dørene. Derimot sto det et bord i gangen ved postkassene hvor de kunne legge fra seg reklamen. Så kunne man selv titte igjennom og se om det var noe man ville ha. Og som student er man jo gjerne interisert i få med seg tilbudene Dette fungerte veldig bra, syntes jeg. Skjønner at dette ikke er noe for små blokker og slikt, men i en så stor blokk, men en hel administrasjon til å passe på, fungerte det veldig fint.
Sol79 Skrevet 2. september 2008 #19 Skrevet 2. september 2008 Nei, de gjør tydeligvis ikke det, men poenget mitt er at det BURDE de ha gjort. Hadde de sett på postkassene, så hadde de også sett hvem som ikke ville ha reklame. Du sa at de ikke kunne vite det. De hadde altså lett funnet det ut ved å ta en titt på postkassene i det de gikk forbi. I oppgangen min er det 72 postkasser. Hadde du husket 72 navn med og uten klistermerker?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå