Gjest Gjest_Stian_* Skrevet 1. september 2008 #1 Skrevet 1. september 2008 Hei! Er jeg en tulling som syntes min kone bør skifte venninner ? Jeg og min kone har vert gift i 14 år vi har barn og lever et ganske normalt liv, men det som bekymrer meg er min kones veninner, det har seg slik at min kone er en veldig flott lytter en jente med empati og som er lett og snakke med, hun har stor forståelse og innsikt i forskjellige mentale vanskeligheter menasker kan komme opp i og jeg skjønner at mange velger henne å prate med når en kommer opp i slike vanskeligheter, hennes ingående kunskap om disse utfordringene kommer fra egen erfaring, samt egeninteresse over temaet. Jeg er utolig redd for all denne sykdomsnakket, når noen ringer henne ellr sendet tekstmelding om hun kan stikk oppom så er det alltid sykdomssnakk eller mannfolks snakk, typisk for min kones veninner er at dem er sinlge alenemødre med stor appetitt på menn når barna er hos faren, ikke det at jeg har noe med det å gjøre men dem komuniserer med min kone som om hun også er singel og iiniterer henne med på masse fester ol som i mine øyene er forbeholdt den andelen av kvinner og menn som er på søken etter andre kvinner og menn. dem skjønner ikke hvorfor min kone sier nei til diverse invitasjoner, og da sier til henne at hun er ditt og datt og at jeg kan nå ha ungene og at hun må slå seg litt løs, jeg registrerer at hun er blitt litt løsere i snippen dem siste årene, men hun har ikke gjort noe gale etter det jeg vet. Når min kone samtaler med sine veninner (ikke utleverer meg) vet jeg at dem syntes at hun er alt for tolerang når det gjelder meg, hun godtar alt og jeg ditt og jeg datt, dem sier ofte at dem aldri hadde kunnet levd under hennes forhold uten at dem vet eller skjønner hvorledes vi organiserer vårt liv,jeg elsker henne og hun elsker meg det kjenner jeg og det viser vi at vi gjør. Men det jeg vet er at mange av hens veninner egentlig ønsker seg et stabilt forhold med en mann men den klarer ikke leve slik eller det er så mye feil på dem mennene det treffer, at dem duger til litt helgekos men ikke mere. Men det som bekymrer meg er at jeg syntes dem har så veldig dårlig innflyteele på henne, jeg er redd for at dem skal påvirke henne til å fatte noen valg som for oss til å få det vanskelig, er redd for at hun skal rote seg opp i noe på disse festene som hun blir invitert til, jeg har nevnt til henne at jeg kan være med hvis hun vil men da blir disse veninnene sure å spør hva i alle dager gjør han her. mye på meg her men skjønner noen av dere min redsell eller er jeg en tulling som henger meg opp i fille saker?
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2008 #2 Skrevet 1. september 2008 Nei, jeg synes ikke du er en tulling. Det virker som om du er usikker og kanskje redd for å miste kona di fordi du er veldig glad i henne og vil leve livet med henne. Gi henne den krediten at hun selv er istand til å velge hvem som skal være hennes venninner, men snakk gjerne med henne om det du har skrevet her. Si du ikke vil kontrollere henne, men at du har det litt vondt pga dette og lurer på hva du skal gjøre.
Gjest *Mim* Skrevet 1. september 2008 #3 Skrevet 1. september 2008 Vanskelig å si. Så lenge kona di ikke har gjort noe "galt" synes jeg du bør holde deg for god til å kritisere vennene hennes. Jeg er ikke 100 % fornøyd med alle vennene til mannen min heller, men det er jo ikke sånn at vi kan bestemme hvike venner voksne folk skal ha. Det var forøvrig veldig vanskelig å lese innlegget ditt. Noen flere punktum og avsnitt hadde hjulpet veldig.
Nabodama Skrevet 1. september 2008 #4 Skrevet 1. september 2008 Synes det er rart at de er så lite inkluderende overfor deg, og kritiserer forholdet deres til henne. Men her har hun også et ansvar, hun må jo selv sette foten ned, og si at hun har et godt forhold, og er fornøyd med det/deg, hvis hun er det. Klart at slike stadige input av negative kommentarer kan gjøre noe med hvordan hun tenker og føler i forhold til deg og forholdet deres. Slike negative input kan gjerne dreie seg om at de innerst inne er litt misunnelige på det hun har, nemlig en god mann og et godt forhold som fungerer fint. Det er jo det de ønsker seg også, sier du. Du må nesten prate med henne om bekymringene dine, prøve å få forståelse for dette, og i fellesskap prøve å finne løsninger.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2008 #5 Skrevet 1. september 2008 Jeg tror at jo mer du fokuserer på dette "problemet", jo større vil det bli. Gi kona di full tillit og stol på at hun tar de rette valgene. Gi henne frihet til å pleie omgang med de vennene hun vil, men ikke engasjer deg i hennes venner. Fokuser heller på deres liv sammen, og konsentrer deg om egne hobbier og interesser så lenge hun prater med eller treffer venner. Da vil nok disse venninnene kun bli til ubetydelige "statister" i ditt liv som du ikke bryr deg noe med. Hvis du gjør det motsatte, forteller din kone hvor mye du misliker vennene hennes og at du ikke liker kontakten hun har med dem, tror jeg du vil oppnå det motsatte av det du ønsker. Da vil din kone lett få følelsen av å bli kontrollert og holdt tilbake, noe som kanskje vil drive henne til å ha enda mer kontakt med disse venninnene.
Gjest Gjest_stian_* Skrevet 1. september 2008 #6 Skrevet 1. september 2008 Vanskelig å si. Så lenge kona di ikke har gjort noe "galt" synes jeg du bør holde deg for god til å kritisere vennene hennes. Jeg er ikke 100 % fornøyd med alle vennene til mannen min heller, men det er jo ikke sånn at vi kan bestemme hvike venner voksne folk skal ha. Det var forøvrig veldig vanskelig å lese innlegget ditt. Noen flere punktum og avsnitt hadde hjulpet veldig. Ja skjønner det med skrive metoden :-) Jeg var selvsakt redd for den siste tilbakemeldingen fordi det kan virke slik at jeg vil kontrolere hennes veninner men det er ikke det som er motivet med men jeg syntes dem har dårlig inflytelse på henne, og det er nok slik at mange menn og kvinner tenker nok mange ganger på at noen kan ha dårlig inflytele på partneren sin. Det kan selvsakt knyttes opp til at man tenker sjalusi og at man skal virke kontrolerende, men for meg så er det ikke på en slik måte jeg tenker, jeg tenker mange ganger at hun blir "sliten" av disse og det sier hun også selv at hun blir, hun forteller meg ofte ting som dem snakker om uten å utlevere dem og jeg sier til henne min mening, men hun sier at jeg ikke må tenke slikt for hun blir ikke påviket i den retning hun vt jeg tenker, men alikavell så fortjener hun veninner som ikke prøver og påvirke henne som vil sette henne i den samme situasjonen som dem sitter i. men for all del jeg var forbered på en sli tilbakemelding som ovennevnte kom med.
Gjest Gjest_stian_* Skrevet 1. september 2008 #7 Skrevet 1. september 2008 Synes det er rart at de er så lite inkluderende overfor deg, og kritiserer forholdet deres til henne. Men her har hun også et ansvar, hun må jo selv sette foten ned, og si at hun har et godt forhold, og er fornøyd med det/deg, hvis hun er det. Klart at slike stadige input av negative kommentarer kan gjøre noe med hvordan hun tenker og føler i forhold til deg og forholdet deres. Slike negative input kan gjerne dreie seg om at de innerst inne er litt misunnelige på det hun har, nemlig en god mann og et godt forhold som fungerer fint. Det er jo det de ønsker seg også, sier du. Du må nesten prate med henne om bekymringene dine, prøve å få forståelse for dette, og i fellesskap prøve å finne løsninger. Hei og takk for litt forståelse :-) jeg har mange ganger tenkt tanken på hvorfor er dem så lite inkluderende når det gjelder meg, er det slik at dem ikke liker meg ?? ikke vet jeg men jeg har aldri gjort dem noe som skulle tilsi det, heller tvert i mot, trnger dem hjelp og min kone spør meg om jeg kaan jelpe dem så stiller jeg alltid opp, men ikke for deres skyld men fordi det er min kone som spør meg. Jeg stoler masse på min kone og jeg tror vi begge er en stor resurs for hverandre, men jeg kjenner inni meg nårhun snakker med dem at det iriterer meg ikke fordi at jeg vil hun skal snkke med meg men veninnene snakker til min kone som om hun var singel, om hvem mann dem har vert til sengs med denne helgen og om hvordan han var osv og så skifter dem tema om deprresjon og hvor hvondt dem har osv. jeg vil ikke at dere skal oppfatte meg som om jeg vil ta bort disse veninnene fra min kone for jeg ville aldri gjort tiltak mot henne som ville opplevdes som vondt for min kone, men jeg ser litt galskap i disse jentene.
Possibly Skrevet 1. september 2008 #8 Skrevet 1. september 2008 Synes det er rart at de er så lite inkluderende overfor deg, og kritiserer forholdet deres til henne. Men her har hun også et ansvar, hun må jo selv sette foten ned, og si at hun har et godt forhold, og er fornøyd med det/deg, hvis hun er det. Klart at slike stadige input av negative kommentarer kan gjøre noe med hvordan hun tenker og føler i forhold til deg og forholdet deres. Slike negative input kan gjerne dreie seg om at de innerst inne er litt misunnelige på det hun har, nemlig en god mann og et godt forhold som fungerer fint. Det er jo det de ønsker seg også, sier du. Du må nesten prate med henne om bekymringene dine, prøve å få forståelse for dette, og i fellesskap prøve å finne løsninger. *signerer denne*
FangeLiv Skrevet 1. september 2008 #9 Skrevet 1. september 2008 En ting er at kvinner letter på frustrasjoner de har mht mannen sin til sine nærmeste venninner, og så kan disse gi nyanserte råd. Men det høres helt unormalt ut at venninnene driver og kritiserer forholdet deres helt umotivert fra din kones side. De fleste damer jeg kjenner vokter seg vel for å kritisere en venninnes ektemann, for det kan være utrolig sårende og bli en kilde til splittelse (enten med mannen eller med venninnen). Så at disse gjør det så åpenlyst?? Ja, du bør absolutt ta en prat med kona synes jeg. Sånne venner kan da ikke være helt sunne å ha.
Bellatrix Skrevet 1. september 2008 #10 Skrevet 1. september 2008 Du kan ikke nkete henne å ha sånne venninner, men du kan absolutt si hva du synes.
Humleblomst Skrevet 1. september 2008 #11 Skrevet 1. september 2008 Det kan virke som om din kone synes det er vanskelig å sette grenser for seg selv og å hevde seg når venninne har sterke meninger (f.eks. om "menn generelt", utifra det du skriver). Og er du enig med meg kan du jo snakke med henne om det. Men pass deg for å gi henne dårlig samvittighet fordi hun ikke vil/klarer å kutte ut venninnene, selv om de kanskje ikke alltid behandler henne så veldig bra. For hun har sikkert vanskeligheter nok med å sjonglere alt dette om hun ikke skal ha dårlig samvittighet overfor deg i tillegg. Og om hun velger å holde dem på avstand må det være hennes valg, hvis ikke vil det gå ut over forholdet deres. Ta vare på forholdet deres, snakk mye sammen, vis henne forståelse. Er det noe du kan prøve å endre på med deg selv/dine reaksjoner/det du gjør som kan gjøre at dagene blir lettere for henne, kan det også være til nytte. Det eneste du har makt til å endre på i denne situasjonen er egentlig deg selv. Og du vet vel selv om det er noe du kan gjøre, du skal såklart ikke gå på kant med deg selv for dette. Men du bør ikke gripe inn og prøve å kontrollere det hun gjør så lenge det ikke går direkte ut over deg, for det vil bare skape avstand mellom dere. Et menneske bør få beholde sin selvstendighet i et ekteskap. Men om hun trives med deg og dere har et forhold som er bygget på ærlighet og gjensidig respekt, burde det ikke være noen grunn til at du skal bekymre deg for at hun skal bli påvirket til å gå fra deg. Og det kan være bra både for henne og for deg at hun går på fester og har det gøy innimellom (innenfor rimelighetens grenser såklart), så lenge hun trives med det. Og det kan jo være at disse venninnene ikke bare er slitsomme, men også gir henne noe positivt som hun ikke har klart å uttrykke helt tydelig for deg.
Gjest Gjest_Meg_* Skrevet 1. september 2008 #12 Skrevet 1. september 2008 Jeg syns det rart at hun på en måte ikke stiller opp for deg mer, når det er "umotivert" kritikk. Jeg hadde blitt lei meg om samboeren min hadde latt vennene hans baksnakke meg slik. Og jeg hadde ikke latt mine venner baksnakke han "umotivert" heller. Skal ikke henge meg helt opp i det, men ble litt paff av de tingene og det unødvendige tullet der. Men tror at den eneste tingen du kan gjøre, sett bort i fra kjempe mange gode råd over meg her, er å snakke med henne. Vis henne hva du har skrevet her, la henne lese det. Snakk sammen om det. Ser ikke noen grunn til at hun, som er så flink å fårstå andre, ikke skal kunne lese dette og kanskje fårstå! Hilsen meg:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå