Gå til innhold

sundt eller usundt?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_humla_*
Skrevet

vil dere si hjemmelaget popetstappe og grill pølser fra god mager er en usunn middag? og hva med pizza og hamburger osv som man lager selv hjemme. er det like junk som og kjøpe ute?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer ann på hvordan ting er laget.

Alt er forsåvidt sunt om man bare spiser med måte :P

Skrevet

Hjemmelagd av gode råvarer er bedre enn ferdigkjøpt, ja. Men det finnes jo andre alternativer, også.

Det er forøvrig ingen d i ordet "sunt".

Skrevet
vil dere si hjemmelaget popetstappe og grill pølser fra god mager er en usunn middag? og hva med pizza og hamburger osv som man lager selv hjemme. er det like junk som og kjøpe ute?

Hjemmelaget potetstappe kan være sunt, men det kommer litt an på hva man blander i det, f.eks er det ikke bra med for mye smør, hvis man blander i noen rotgrønnsaker og sper ut med grønnsaksbuljong tror jeg ikke det er så galt. Men det er jo mye karbohydrater og slikt da, hvis man tenker på sånt. Grillpølser blir vel aldri direkte sunt, men god og mager er jo bedre enn vanlig da.

Pizza og hamburger kommer også litt an på hvordan man lager det, lager man pizzadeig og hamburgerbrød selv av grovt mel(eller kjøper), og lager hamburgere av rent kjøtt blir det ganske sunt synes jeg da. Også kan man passe på hva man putter på pizzaen, rent kjøtt, grønnsaker og ikke for mye ost, man kan lage pizzasaus selv osv. Men nå er ikke jeg noen ekspert på dette da, men dette er hva jeg synes ihvertfall. :)

Skrevet

Pølser og potetstappe er ikke særlig næringsrikt, og pølser inneholder mye fett. Jeg klassifiserer dette måltidet som usunt. Pizza er usunt, det er mye fett i ost. Hjemmelaget hamburger kan være sunt, men dropp dressingen.

Skrevet

Hva er det som er sunt og hva er usunt?

Er hele Italia usunne da de spiser mye pasta og pizza? De ser jo ganske sunne ut (ja jeg har värt mye i Italia)

Skrevet

Pølser er noe av det mest usunne man kan spise.

Skrevet

Jeg synes det er bedre å snakke om sunt eller usunt kosthold enn om sunn eller usunn mat. Hvis man har et sunt kosthold får man i seg alle de stoffene kroppen trenger for å fungere optimalt, og man får i seg passe mengder med mat. Matvarer som fløte, smør og svinekoteletter med fettrand er for eksempel ikke usunne, idet de inneholder bl.a. kalsium og fettløselige vitaminer (fløte og smør) og sink, jern, A- og B-vitaminer (svinekjøtt). Det er imidlertid ikke sunt å spise så veldig mye av det, men det betyr ikke at disse matvarene er usunne i seg selv.

En del av ingrediensene man finner i ferdigmat, som f.eks. transfett og ulike typer stivelse og tilsetningsstoffer, er imidlertid usunne og tilfører kroppen lite av verdi. Et sunt kosthold består dermed av mest mulig hjemmelaget mat.

Skrevet

At pizza er usunt fordi det er mye fett i ost er en litt merkelig påstand.

Det er fett i alle meieriprodukter, men meieriprodukter inngår allikevel i kostholdet til de fleste av oss her nord, og er en kilde til viktige næringsstoffer og vitaminer.

Dessuten trenger man jo en del fett.

Skrevet

Og du mener selvsagt "FOR ØVRIG"?

Skrevet
Og du mener selvsagt "FOR ØVRIG"?

skal si du er pirkete på andre mennesker sin grammatikk...

Who cares... det er innholdet man skal bry seg om i et forum, ikke grammatikken...

Gjest Pizza er usunt
Skrevet
Hva er det som er sunt og hva er usunt?

Er hele Italia usunne da de spiser mye pasta og pizza? De ser jo ganske sunne ut (ja jeg har värt mye i Italia)

Italienerne er ikke sunne: http://preventdisease.com/news/articles/it...unhealthy.shtml

At pizza er usunt fordi det er mye fett i ost er en litt merkelig påstand.

Det er fett i alle meieriprodukter, men meieriprodukter inngår allikevel i kostholdet til de fleste av oss her nord, og er en kilde til viktige næringsstoffer og vitaminer.

Dessuten trenger man jo en del fett.

Meieriprodukter med ingen eller minst mulig fett (lettprodukter, skummet melk) er mye sunnere enn alternativet (seterrømme, helmelk osv.) Enkelte meieriprodukter er så fulle av fett (lettost) at det er best å holde seg helt unna.

Umettet fett fra ikke-animalske kilder er å foretrekke.

Skrevet
Jeg synes det er bedre å snakke om sunt eller usunt kosthold enn om sunn eller usunn mat. Hvis man har et sunt kosthold får man i seg alle de stoffene kroppen trenger for å fungere optimalt, og man får i seg passe mengder med mat. Matvarer som fløte, smør og svinekoteletter med fettrand er for eksempel ikke usunne, idet de inneholder bl.a. kalsium og fettløselige vitaminer (fløte og smør) og sink, jern, A- og B-vitaminer (svinekjøtt). Det er imidlertid ikke sunt å spise så veldig mye av det, men det betyr ikke at disse matvarene er usunne i seg selv.

En del av ingrediensene man finner i ferdigmat, som f.eks. transfett og ulike typer stivelse og tilsetningsstoffer, er imidlertid usunne og tilfører kroppen lite av verdi. Et sunt kosthold består dermed av mest mulig hjemmelaget mat.

Godt innlegg.

Jeg spiser stort sett det jeg vil, bare alt med måte.

För hadde jeg et dårlig kosthold og dårlige vaner og gikk også en del opp i vekt.

Etter at jeg begynte å endre på kostholdet, spise mer hjemmelaget mat (men likevel med sauser, pasta, poteter, ris og alt annet som folk syns er fysj-fysj), så går jeg bare mer og mer ned i vekt.

Skrevet

I mitt hode vil et måltid bestående av bare pølser (selv om de er magre/kylling/laksepølser) og poteter være en av ukas usunne middager. Jeg ville da hatt fokus på å lage noe med masse grønnsaker og magert kjøtt/fisk neste dag igjen...

Skrevet

Alt med måte, og sørge for å få i seg nok av de ulike grønnsakssortene, så blir det nok bra. Om halvparten av tallerkenen din er grønnsaker, og den andre halvparten deles på poteter/ris/pasta og kjøtt/fisk, så tror jeg det blir bra.

Grønnsakene bør være friske, ikke frosne eller hermetiske, og aller helst økologiske, da vitamin/mineralinnholdet i ikke-økologisk mat kan være så som så.

Animalsk fett er ikke bare fy-fy, men vi skal ikke ha mest av dette, og vi skal sørge for å få i oss nok av de essensielle fettsyrene. Melk er ikke noe vi trenger, og vi kan godt klare oss uten. Ost er fullt av salt, og ikke særlig sunt.

Gjest Gjest_Lill_*
Skrevet

Spis med måte så går det nåkk bra, tror det kommer mer an på mengden mat en om det er pølse eller fisk.

Og når det gjelder grammatikk politiet her inne så er det vel innholde som er av betydning, mange som sliter med rettskriving, skal ikke de få kunne skrive her da for DU skal rette opp i "stilene" deres?! makan!!

Gjest Gjest_nilla_*
Skrevet
Italienerne er ikke sunne: http://preventdisease.com/news/articles/it...unhealthy.shtml

Meieriprodukter med ingen eller minst mulig fett (lettprodukter, skummet melk) er mye sunnere enn alternativet (seterrømme, helmelk osv.) Enkelte meieriprodukter er så fulle av fett (lettost) at det er best å holde seg helt unna.

Umettet fett fra ikke-animalske kilder er å foretrekke.

Tja...den der 'magert-er-best'-teorien begynner å bli utdatert...

http://www.dagbladet.no/dinside/2008/03/04/528653.html

http://www.forskning.no/artikler/2006/september/1159433064.4

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...icle2291643.ece

http://www.matoghelse.no/artikler/matfakta...malsk-fett.aspx

http://www.matoghelse.no/artikler/matfakta...-sunt!.aspx

les og lær. men om vi Trenger melk, er en annen sak. Men det er ikke pga fettet vi burde unngå det iallfall.

Skrevet

Hvordan kan du komme med en slik påstand? Gele-godterier fulle av sukker og e-stoffer er aldri sunt, uansett.

..men man kan si det slik at hvis yndlingsgodteriet ditt er seigmenn, og du alltid nekter deg selv det, og det gjør deg ulykkelig.. så er det sunnere å spise noen seigmenn på lørdagen enn å bestandig nekte deg det... men jeg vet ikke..

det viktigste er å spise sunt mesteparten av tiden, så kan man heller spise noe usunt en gang iblant. hvis man vil.

Skrevet

Nå sa jeg spise med måte da?

Jeg kan ikke si at seigmen er usunt for deg om du spiser to stk en gang i uka liksom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...