Gå til innhold

bordercollie

Gjest lillelinn

Anbefalte innlegg

Gjest lillelinn
Skrevet

ei tispe til men hann?

jeg vil så gjrne ha et avkom av han, siden han har en sjelden farge og bra gemytt, men jeg er ikke inni noe border collie miljø !

heller ikke medlem av noen hundeklubb osv.

noen her som har erfaring med noen bra nettsteder osv for border collie eiere ?

Videoannonse
Annonse
Gjest lillelinn
Skrevet

takk for svar . skall inn å se nå :D

Gjest lillelinn
Skrevet

problemet er at han har ikke stamtavle. hans foreldre er ikke gjeterhund kåret, så jeg må nok finne noen "utenom" oppdretterene.

Skrevet

Da syns jeg faktisk ikke at man skal avle på ham for å väre ärlig.

Om alle fikk avlet på hundene sine fordi de er så söte, så hadde det blitt mye rart til slutt, av utseende og sykdommer.

Gjest lillelinn
Skrevet

border collier har ikke tavler om ikke begge foreldrene er gjeter hund premierte. tror faktisk det er fler border collier uten tavle enn med for å være helt ærlig. han har vet att og vet att på begge hans foreldre, border collier blir ikke reg som andre utstillings hunder ,

jeg kan bevise at han er 100% frisk, har også planer om å ta han igjnnom en psyk test før han evt hadde blitt brukt i avl.

det samme hadde jeg krevd av tispen.

han hadde helt sikkert klart å gjete og blitt premiert for dette , om det hadde vært noe miljø for det der jeg bor . men det er det desverre ikke, og uansett om en collie er premiert, og derfor har papirene i orden, hvem sier at hans eller hennes foreldre ikke har feil og skavanker både her og der?

Skrevet

det er jo ikke sikkert at de som har en border collie tispe, som ikke driver med oppdrett ikke vil ha kull på tispa da...

det er jo en vesentlig del...

jeg ville ikke avlet på en hund uten stamtavle

Skrevet

I praksis vil de da bli på lik linke som blandingshunder, de kan ikke registreres og deres avkom igjen vil heller ikke ha muligheten til å registreres.

Det er en grunn til at border collier har krav om sløyfe på utstilling og gjeterhundpremiering. Nettopp for å bevare rasens gjeterhundegenskaper og også et rasetypisk utseende. Det finnes mange snille BC'er i Norge, syns du man da skal avle på alle sammen uten å hverke gjete med dem eller stille dem ut?

Det er helt ok at DU ønsker èn valp. Men hva med de 4-8 andre valpene i kullet? Sette et helt kull til verden fordi du ønsker deg en valp?

Skrevet
border collier har ikke tavler om ikke begge foreldrene er gjeter hund premierte. tror faktisk det er fler border collier uten tavle enn med for å være helt ærlig. han har vet att og vet att på begge hans foreldre, border collier blir ikke reg som andre utstillings hunder ,

jeg kan bevise at han er 100% frisk, har også planer om å ta han igjnnom en psyk test før han evt hadde blitt brukt i avl.

det samme hadde jeg krevd av tispen.

han hadde helt sikkert klart å gjete og blitt premiert for dette , om det hadde vært noe miljø for det der jeg bor . men det er det desverre ikke, og uansett om en collie er premiert, og derfor har papirene i orden, hvem sier at hans eller hennes foreldre ikke har feil og skavanker både her og der?

Du får desverre ikke tatt ham gjennom en mentaltest (regner med det er det du mener med psykisk test?) siden han ikke er registrert. Kun hunder registrerte i NKK får delta.

Litt på vaggende grunn nå.. men må ikke hunden være registrerte for å få konkurrere på gjeterhundprøver? BC har stamtavler (regget i NKK) selv om de ikke blir gjetet med, forskjellen er at de ikke kan stilles på utstilling om de ikke har mer enn 90poeng på to gjeterhundprøver med ett års mellomrom. BC blir registrert på samme måte som alle andre hunder, forskjellen er bare at det ikke er så lett å få seg en utstillingshund;)

Jeg er i mot avl på uregistrerte hunder (ett unntak er dog huskyer til konkurranse, men de har ofte mer krav å komme igjennom enn en gjennomsnittlig avlshund), det finnes fler enn nok gode individer som er godkjente/registrerte.

Gjest lillelinn
Skrevet

får tatt mental test uansett. skal se om jeg kan prøve å finne navn og nummer i morgen.

han er reg osv, men får ikke de papirene mange store oppdrettere er ute etter, men flertallet mener tydeligvis at han derfor ikke r noen verdig hund, og det er jo helt ok..

det er mye styr for å få alle papirene i orden på bc... om ikke da hele slekta er i tipp topp papir shape.

men så finnes det mange som har hund for det sosiale, og ikke for å kunne vise frem papirer og pokaler

Skrevet

Det er et så gjennomgående trekk for mange som har planer om å avle og får litt motgang at motdebattantene tydeligvis mener at "hunden er mindre verdt"? Personlig har jeg aldri ment noe i nærheten av det, så beklager om jeg har formulert meg på en sånn måte.

Akkurat som jeg sa i den andre avlsdebattten her inne, jeg har ingenting imot hverken blandinger eller renrasa hunder uten papirer. Det er selve avlen jeg reagerer på. Hvorfor fortsette å produsere hunder uten papirer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...