Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 1. september 2008 #1 Skrevet 1. september 2008 Hei! Vi bruker da altså temping som prevensjon. Jeg har tidligere brukt det (i et annet forhold), i halvannet år, og det gikk kjempefint. Fikk god kontroll på det meste. Så brukte jeg hormonell prevensjon en stund, men reagerte sånn på det - og sluttet igjen. Så nå er det over på temping. Dette er min andre syklus etter pilleslutt. Jeg hadde en klar eggløsning første syklus, noe senere enn jeg er vant med fra forrige pillefrie måned. Antok at det er hormonene som ikke er helt på stell ennå. Så kommer da denne måneden, og jeg har da 0,2 graders økning på dag 10. Denne holder seg. Dag 1 - 9; temp på 35,9-36,0. (én dag med 36,1, tatt på annet tidspunkt enn jeg pleier) Dag 10-12; (altså tre dager) temp rundt 36,2 Så sank plutselig tempen igjen! Jeg tenkte at det var en endagstilfelle på dag 13, for da var tempen 35,9 igjen. Men så, i dag, så er den plutselig over 36,3. Jeg tenker nå at jeg kanskje hadde el i går, og ikke på dag 9 slik jeg har gått og trodd. Og vi har holdt på som to kaniner fra dag 12!! Jeg har jo bedyret at "jeg har hatt el", så det har jo min kjære trodd på. Jeg og, for den saks skyld. Nå er jeg altså usikker. Nå begynner jeg å tenke på at jeg ikke var helt i form de dagene, kanskje tempen var i ulage av det.. Dessuten var jeg på en form for alternativ behandling på dag 8, så kroppen kan jo ha reagert på den. Hvordan vet jeg når el faktisk fant sted? Kan jeg ha tatt feil?? I og med at vi bruker temping som prevensjon, skjønner vel de fleste at det ikke er så farlig om vi blir gravide. Det er bare ikke optimalt (men det er det vel aldri). Jeg bare føler meg skikkelig dum nå. Kan SÅ mye om temping og kroppen generelt (pga utdanningen min), og nå kan jeg ha bommet fullstendig! Jeg har jo ALDRI hatt el før dag 14-15 tidligere, men jeg bare antok, med det klare hoppet i temperatur, at det var hormonkluss etter pilleslutt.... Vet ikke helt hvor jeg vil nå... Hva sier jeg til min kjære hvis jeg skulle bli gravid? "Jeg tok feil" - enkelt og greit? hm.........
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 1. september 2008 #2 Skrevet 1. september 2008 Ser at det står "forrige pillefrie måned" - mente forrige pillefrie PERIODE (det halvannet året)
Humleblomst Skrevet 1. september 2008 #3 Skrevet 1. september 2008 Jeg har jo ALDRI hatt el før dag 14-15 tidligere, men jeg bare antok, med det klare hoppet i temperatur, at det var hormonkluss etter pilleslutt.... Og dette fikk deg ikke til å tenke at det kanskje var lurt å bruke ikkehormonell prevensjon i noen måneder, til syklusen din hadde stabilisert seg tilbake igjen? Bruk kondom en periode fremover (det er jo dumt å bli gravid nå, om du faktisk ikke allerede er det), og ta en test når tiden er inne. Vær åpen med kjæresten din om at du har tabbet an, og forklar ham hva som kan ha gått galt. Det er vel en viss sansynlighet for at det vil ta litt tid før han stoler på at syklusen din er stabil igjen etter dette, men det må du bare ta for det det er. Det er uansett bra at dere har snakket om hvor dere står i forhold til om det skulle bli barn, siden dere har valgt denne formen for prevensjon. Håper det ordner seg for deg!
Gjest Anna, trådstarter Skrevet 1. september 2008 #4 Skrevet 1. september 2008 Og dette fikk deg ikke til å tenke at det kanskje var lurt å bruke ikkehormonell prevensjon i noen måneder, til syklusen din hadde stabilisert seg tilbake igjen? Bruk kondom en periode fremover (det er jo dumt å bli gravid nå, om du faktisk ikke allerede er det), og ta en test når tiden er inne. Vær åpen med kjæresten din om at du har tabbet an, og forklar ham hva som kan ha gått galt. Det er vel en viss sansynlighet for at det vil ta litt tid før han stoler på at syklusen din er stabil igjen etter dette, men det må du bare ta for det det er. Det er uansett bra at dere har snakket om hvor dere står i forhold til om det skulle bli barn, siden dere har valgt denne formen for prevensjon. Håper det ordner seg for deg! Jeg vet... Jeg føler meg skikkelig dum. Grunnen til at vi ikke bruker kondom, er at vi liker å ha mye sex, jeg har latexallergi - og de allergivennlige kondomene koster vanvittig mye penger. Som sagt, blir vi gravide, så er det ikke verdens undergang, hadde det vært det, hadde vi jo funnet en annen måte å gjøre det på. Jeg får bare se an om mensen kommer. Gjør den ikke det, får jeg ta en test. Skulle den være positiv, ja så blir jeg mamma før jeg hadde tenkt til det. Eneste grunnen til at vi vil vente, er at han er inne i en hektisk periode på jobben, som kommer til å vedvare en god stund. Så det blir i så fall et ensomt svangerskap for min del. Men det overlever jeg. Så krisen er ikke om jeg blir gravid eller ikke. Jeg bare fatter ikke at jeg klarte å se så svart-hvitt på det! Det er jo helt på trynet. Men gjort er gjort. Liker ikke tanken på å si til ham at jeg har driti på draget, men han elsker meg jo, så går nok greit.. he he... Huff.
Humleblomst Skrevet 2. september 2008 #5 Skrevet 2. september 2008 Ja, de latexfrie kondomene er jo ikke akkurat billige. De burde vært solgt på blå resept. :gjeiper: Men det er gjerne lurt å sette ned tempoet litt en stund hvis dere helst vil unngå en graviditet da, til hormonene har stabilisert seg. Så får dere heller ta det igjen om noen måneder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå