Gå til innhold

Gamle skap/reoler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har overtatt en del slike moduler som skal stables oppå hverandre, og så langt er alt bra, men nå når jeg har fått dem inn i hus og opp på veggen, så kjenner jeg en gammel eim av "stått lenge i kjeller hos noen", og det lukter tungt og klamt...ikke godt i det hele tatt. Tenker at de bøkene og strikkegarnet jeg hadde ment å putte i skapene, vil bli stinkende etter noen tid.

Jeg søker godt råd for å bli kvitt kjellerlukten og få frem godduft om det er mulig. De er i massivt heltre og skulle ha duftet furu eller noe... Kjærringråd mottas med takk og utprøvede bombesikre råd ønskes velkommen med åpne armer. Her må noe gjøres og det litt kjapt. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vaske med skikkelig masse grønnsåpe?

Skylle med eddikvann først og deretter sette dem inn med grønnsåpe?

Skrevet

Det rådet funket ikke for meg =(

Fikk et gammelt medisinskap, og fikk tips om nettopp det med å vaske det grundig med grönnsåpe etc, det lukter like ille enda desverre.

Har lagt inn noen lavendelposer jeg da, og det har hjulpet litt, men jeg står fortsatt å klör meg i hodet om hva jeg skal gjöre for å fjerne lukta helt

Skrevet

Suzy: er dette et utprøvd råd fra deg?

Prøver gjerne jeg, men vil helst ha et knallgodt råd som er funksjonelt på første forsøket. Lavendelposer er kanskje også en ting jeg kan prøve, etter å ha prøvd vasking først. Takk, så langt. :)

Skrevet

Og vask med eddik eller sett inn skåler med eddik.

Er modulene i heltre???

Vask med en blanding av salmiakk og grønnsåpe(?)

Skrevet

Eh...skjønner du ikke betegnelsen "heltre" her? Da mener jeg at alle plankene de er satt sammen av, er massivt tre, ikke noe juks og tynne plater. Tungt helt tre. ;-)

Skrevet

Strø bakepulver over alt som lukter, la stå (minst over natta, gjerne lenger), støvsug opp bakepulveret. Billig, enkelt, effektivt.

Skrevet

Duverden - er det sant?!? Dette skal prøves først. Takk for tips. :)

*er det utprøvd forresten?*

Skrevet
Duverden - er det sant?!? Dette skal prøves først. Takk for tips. :)

*er det utprøvd forresten?*

Jeg har ikke prøvd det på hyller, men bruker bakepulver på alt som lukter og er fortsatt sjokkert over hvor effektivt det er. Siden det er billig, krever lite innsats og neppe har noen skadelige bivirkninger, synes jeg alltid det er verdt å prøve og så langt har det virket hver gang.

Skrevet
Eh...skjønner du ikke betegnelsen "heltre" her? Da mener jeg at alle plankene de er satt sammen av, er massivt tre, ikke noe juks og tynne plater. Tungt helt tre. ;-)

Sorry, kan ikke lese=) Var innom tråden ett par ganger før jeg svarte, så da leste jeg ikke godt nok! Ikke vær så sint, hehe.

Skrevet
Suzy: er dette et utprøvd råd fra deg?

Nei -dvs delvis - eddik tar lukt (det har jeg prøvd med bl.a klær som lukter surt) og grønnsåpe tilfører god lukt - så derfor foreslo jeg det.

Skrevet
Sorry, kan ikke lese=) Var innom tråden ett par ganger før jeg svarte, så da leste jeg ikke godt nok! Ikke vær så sint, hehe.
Sint? Jeg?? Er vel ikke sint jeg vel, hehe...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...