Gå til innhold

Hund alene imens jeg er på nattevakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå hunden med meg når jeg skal på jobb, og jobber 10 netter i måneden. Jeg har flyttet, og bor nå et godt stykke borte fra jobben. Tar meg ca 2 timer en vei med , spasering, venting på tog osv.

Pga av vanskelig økonomisk situasjon må jeg snart gå opp i stillingsprosent, og har funnet en "perfekt" stilling som nattevakt mye nærmere der jeg bor. Og der er det ikke lov til å ha hund med seg på jobb. Det kommer til og ta meg ca en halvtime og komme meg til jobb da. Nattevakt er som regel fra kl 22 til 0730.

Hunden min er med meg 24/7, vi går 3-6 turer hver dag i tillegg til trening, lek og mental stimuli. Hun tar som oftest "kvelden" i 9 tiden og våkner i 9 tiden igjen på morgenen.

Hun er vant til og være hjemme alene, men det er ytterst sjelden jeg gjør det og da er jeg borte ikke mer enn 5-6 timer.

Blir det annerledes på natten, siden de sover uansett da? Har tenkt på dette lenge, og får vond klump i magen hver gang jeg vurderer det, men er nødt til og få meg mer stillingsprosent før alt går i grus pga vanskelig situasjon økonomisk.. :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke verre enn at hunden er alene på dagen. Tror ikke den vil tenke så mye over at det er natta ute. Skru på litt lys om hun er mørkeredd :)

10 og en halv time er ganske lenge da. Men det bør vel gå, hunden er vel voksen og de sover uansett mange timer.

Skrevet

Hvis hun uansett pleier å sove på den tiden burde det vel gå greit.

Skrevet

Takk for svar :)

Når hun er alene hjemme, pleier jeg ha på en radio på lavt volum. Har tenkt og la lyset stå på både på gang og kjøkken, da er det lys i hele huset så og si, men mørkere på soverommet der hun pleier sove. Bor i et lite hus på 30 kvadrat. Har også god varmeovn, slik at det alltid er jevn temperatur i huset.

Har tenkt mye på og skaffe pass til henne også, men desverre er det ikke så folksomt der jeg bor.. Jeg har en kjæreste som kan hjelpe meg, men han bor et stykke unna, så han kan ikke passe henne hver nattevakt jeg kommer til å gå.

Skrevet

La hunden väre hjemme alene om natten du =)

Den kommer garantert bare til å sove hele tiden uansett, om hun ikke lider av separasjonsangst da.

Så lenge hun får en tur för du drar og når du kommer hjem, så ser jeg ikke problemet =)

Skrevet
La hunden väre hjemme alene om natten du =)

Den kommer garantert bare til å sove hele tiden uansett, om hun ikke lider av separasjonsangst da.

Så lenge hun får en tur för du drar og når du kommer hjem, så ser jeg ikke problemet =)

Takk for svar Portis :) Hun kommer nok til å sove mesteparten av tiden ja, hun tar ellers kvelden veldig tidlig og sover til langt utpå morgenen :) Blir gode turer dag og kveld når jeg skal på nattevakt, og på morgenen når jeg kommer hjem. Seperasjonsangst har hun ikke heldivis, hun er veldig trygg når hun er alene. Har hatt webkamera på et par ganger, bare for å sjekke, og hun har ikke gitt en enste lyd. I tillegg har jeg gitt beskjed til tidligere naboer at de skulle ringe til meg hvis hun pep/bjeffet men hun ga ikke en lyd ifra seg.

Jeg er nok litt hønemor og hysterisk, men hater tanken på at hun skal være alene hjemme så lenge... Men jeg er nødt, ellers vil jeg jo ikke ha råd til å ha henne til slutt :tristbla:

Skrevet

Hunder klarer seg nok bedre enn man tror, spesiellt i dagens samfunn for vi gir hundene våres altfor mye menneskelige egenskaper

Hadde du värt borte fra morgen til kveld, så ville jeg nok sagt noe helt annet. Men dette er om natten, og fra 22 til 7.30 er ikke så lenge.

Husk at en hund har det ikke nödvendigvis noe bedre om eieren er hjemme hele tiden, men ikke gjör noe med hunden.

Det er nemlig hva du gjör den tiden du er med hunden som er viktig. At hunden får brukt seg mentalt og fysisk.

Skrevet
Hunder klarer seg nok bedre enn man tror, spesiellt i dagens samfunn for vi gir hundene våres altfor mye menneskelige egenskaper

Hadde du värt borte fra morgen til kveld, så ville jeg nok sagt noe helt annet. Men dette er om natten, og fra 22 til 7.30 er ikke så lenge.

Husk at en hund har det ikke nödvendigvis noe bedre om eieren er hjemme hele tiden, men ikke gjör noe med hunden.

Det er nemlig hva du gjör den tiden du er med hunden som er viktig. At hunden får brukt seg mentalt og fysisk.

Det er nok sant at vi gir hundene mye menneskelige egenskaper... jeg gjør nok det :sjenert:

Jeg er veldig nøye med at hun får gode turer og mental stimuli, og vi har supre turområder rett utenfor døren her :) Hun er veldig "tøff", så jeg vet at det kommer til å gå fint, men greier allikevel ikke å slappe av med det hehe. Men det må jeg jo bare gjøre... Siden jeg jobber maks 10-12 netter i mnd, er jeg jo med henne hele dagen uansett, og det er jo bra :)

Takk for svar og støtte :smilyblomst:

Skrevet

Tror ikke du skal bekymre deg eller ha dårlig samvittighet for dette nei :) Du er i en situasjon der du kan ha veldig god samvittighet ovenfor hunden din! Hun har det jo kjempebra :D

Tenk deg så mange hunder det er rundt om kring som er hjemme alene fra familien drar på skole/jobb evnt. barnehage, og når eierne endelig kommer hjem så må de gjøre "alt annet viktig", og får ikke tid til den stakkars hunden. Tror dette er en vanlig hverdag for ganske mange lojale firbente, desverre.

...Og det finnes flere måter å mishandle en hund på, spør du meg. For ordensskyld må jeg tilføre at det er eksempelet med småbarnsfamilien jeg sikta til ;)

Gjest yokohama
Skrevet

Jeg også er sammen med hunden min 24/7, og nå i det siste har jeg faktisk merket at han blir litt roligere av å få være alene litt! haha! han trenger rett og slett litt alenetid virker det som:p Men det er absolutt ikke noe problem å være borte fra han om natten når hunden sover uansett. Bare husk å ikke lag noe styr ut av det når du først kommer hjem! Ikke begynn med mye ros og tull. Lat som om alt er normalt, slik hunden ikke forbinder det å være alene hjemme med noe "big deal"

Skrevet

Takk for svar Vaarin og Yokohama!:)

Jeg har mer positivt syn på dette nå, så tror det blir til at jeg søker på stillingen :) Hunden min er jo ei veldig selvstendig jente, så hun klarer det nok strålende i forhold til matmor :fnise: Men da får jeg lære meg å ikke stresse med det, og ikke gjøre noe stort ut av det når jeg drar og kommer hjem.

:hund:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...