Netten Skrevet 1. september 2008 #1 Skrevet 1. september 2008 Jeg har et par orkidéer hvor de underste bladene er ganske dvaske og brune. Kan jeg/bør jeg klippe disse av? Noen spesiell måte å gjøre det på, eller bare klippe så langt inn mot stengelen som mulig? Takker for svar!
Humleblomst Skrevet 1. september 2008 #2 Skrevet 1. september 2008 Jeg er absolutt ingen orkideekspert, det kan man forstå om man ser orkideene mine. Men jeg har ihvertfall vært i litt samme problemstilling som deg. Orkideene mine trivdes ikke for en tid tilbake fordi det var for varmt inne, vi har en radiator som har hengt seg opp på 24 grader... Nå vet ikke jeg hva du mener med dvaske og brune, men mine orkideer fikk inntørkede, "krøllete" blader og gulbrune flekker midt på bladene. Det så jo ikke akkurat pent ut. Til min store frustrasjon! Jeg fant etterhvert ut at det var temeraturen og dermed uttørking som var problemet mitt, og jeg begynte å vanne oftere i springen (slik at vannet skyller gjennom potten), ca 1-2 ganger i uken. Jeg sprayer også bark og luftrøtter (og av og til blader) innimellom. Når orkideene begynte å trives, ordnet de med bladene av seg selv. Det tok jo litt tid, men bladene tørket inn og ble gulbrune, og så var det bare å plukke dem av (jeg hjalp litt med en saks for å ikke ødelegge noe). Det ble igjen en liten tørr, brun bladkant innerst der det var friske blader utenpå igjen, og den må bare være. Men ellers ser plantene mine mye friskere ut nå. Blomster derimot venter jeg i spenning på, men plantene vokser ihvertfall og jeg regner med at det er et godt tegn. Hvis du med "dvaske" mener at bladene er bløte ville jeg tro at du gir dem for mye vann. Orkideer skal aldri stå i fuktighet, da råtner de. det er bl.a. derfor de har bark rundt seg og ikke jord. I naturlige omgivelser vokser de oppe i trærne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå