Ilja** Skrevet 1. september 2008 #1 Skrevet 1. september 2008 Jeg fikk nylig diagnosen mild PCOS, og har nå tatt en prøvepause mens jeg legger om kostholdet og trener i håp om at jeg kan bli kvitt denne tilstanden, få normale hormonverdier og eggstokker uten cyster. Er det noen som har klart dette selv evt kjenner til noen som har klart det?
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2008 #2 Skrevet 1. september 2008 Jeg fikk nylig diagnosen mild PCOS, og har nå tatt en prøvepause mens jeg legger om kostholdet og trener i håp om at jeg kan bli kvitt denne tilstanden, få normale hormonverdier og eggstokker uten cyster. Er det noen som har klart dette selv evt kjenner til noen som har klart det? Mener ikke å ta fra deg motet, men hos meg forandrer det ingenting. Absolutt ingenting. Håper det går annerledes med deg, og ønsker deg lykke til!
Strix Skrevet 1. september 2008 #3 Skrevet 1. september 2008 Tja, min lege trodde kanskje jeg hadde pco i fjor pga. flere mindre egg ved ul. og et par småting. Jeg endret kostholdet mitt, har gått ned 10 kg siden dess og har nå en meget tilfredsstillende bmi. Men fikk senest i dag vite at jeg har mangelfulle eggløsninger fremdeles. Om det er pga. Pco eller bare en mangel ved meg vet jeg ikke...
Ilja** Skrevet 3. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 3. september 2008 Mener ikke å ta fra deg motet, men hos meg forandrer det ingenting. Absolutt ingenting. Håper det går annerledes med deg, og ønsker deg lykke til! Æsj, det var kjedelig å høre.. Men tusn takk for lykkeønsking Tja, min lege trodde kanskje jeg hadde pco i fjor pga. flere mindre egg ved ul. og et par småting. Jeg endret kostholdet mitt, har gått ned 10 kg siden dess og har nå en meget tilfredsstillende bmi. Men fikk senest i dag vite at jeg har mangelfulle eggløsninger fremdeles. Om det er pga. Pco eller bare en mangel ved meg vet jeg ikke... Da jeg tok ultralyd indikerte den PCO/PCOS siden den ene eggstokken hadde 10-12 cyster, diagnosen ble bekreftet ved blodprøve. Har legen din sjekket hormoninnholdet i blodet ditt? Det hadde jo vært greit å få et helt sikkert svar vil jeg tro. Håper du får den hjelpen du trenger fra legen, og at gullegget kommer snart!
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2008 #5 Skrevet 20. september 2008 En venninne av meg fikk vite at hun hadde pcos, hun gikk til homepat og gikk en lang tid på diverse naturlegemiddler pluss la om kostholdet. Nå i dag er hun velsignet med to nydelige barn (ikke IVF).
Ilja** Skrevet 20. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 20. september 2008 Så flott å høre!! Du vet ikke tilfeldigvis hvilke naturlegemidler hun brukte?
cilja Skrevet 26. september 2008 #7 Skrevet 26. september 2008 Jeg har PCOS, og hadde ingen mens og derfor ingen eggløsning når jeg begynte å prøve. Fikk hjelp fra spesialist på sykehus (medisiner) og har nå to barn. Jeg tror stor vekt kan forverre symptomene av PCOS, men jeg har også en syltynn venninne som har PCOS som også strevde veldig med å få sine barn. PCOS er jo relativt lite plagsomt så lenge man ikke ønsker barn. Med det mener jeg at man kan leve et normalt liv med PCOS. Det er jo når man ønsker barn at man merker det, og da bør man søke hjelp. Uteblitt mens og eggløsning kommer ofte tilbake ved vektreduksjon.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2008 #8 Skrevet 28. september 2008 Man kan vel ikke bli kvitt pcos, men det kan bli bedre, altså man kan få el. Nå er det jo ikke bare barnløshet som er et symptom, men insulinresistens (og andre indre organer kan bli påvirket), overvekt som er vanskelig å bli kvitt, økt hårvekst, kviser, cyster som ofte er vonde, trøtthet. Å gå ned i vekt kan ofte hjelpe, men det er ofte veldig vanskelig å gå ned i vekt på mange er insulinresistente. Å holde seg borte fra korbohydrater er et stikkord. Det finnes normalvektige pcos'ere også, så det er ikke alltid vekten er problemet.
Christal Skrevet 30. september 2008 #9 Skrevet 30. september 2008 (endret) Jeg har hatt PCOS og klarte å kvitte meg med det og alle symptomene ved å legge om kostholdet, begynne å bevege meg mere og begynte med metmorfin tabletter. Det gikk ca 2 år å bli kvitt alle symtomene. Overvekt, uønsket hårvekst, altfor mye testosteron, manglende menstruasjon, manglende el og mange vonde cyster på eggstokkene og ja, insulinresistens. Det første jeg gjorde var å kjøpe meg blodsukkermåler, jeg målte før og en stund etter måltid, skrev opp verdiene og fant raskt ut hva jeg skulle ta bort fra matfatat .. Så begynte jeg gradvis å legge om kostholdet, mer proteiner, mindre sukker .. Etter hvert så begynte jeg å gå turer, kjøpte meg en trimsykkel, syklet mens jeg såg på tv etc.. Det handler ikke om at man skal ned i vekt NÅ, men over lang tid, man skal forandre livsstil, ikke slanke seg. Så nå er min livsstil helt endret, fra å være en stillesittende sofagris til å bli et aktiv friluftsmenneske med sunne matvarer. Det er herlig, men det er hardt arbeid og man er bare nødt til å ta seg selv i nakkeskinnet. Jeg sa til meg selv, at enten så tar jeg meg sammen og gjør noe med problemene mine eller så ender jeg opp som altfor overvektig, deprimert med evt diabetes og annet. Det er ikke umulig, men det er hardt og vanskelig, men verdt et forsøk. Kjempe masse lykke til. Hvis det er noe du lurer på så er det bare å ta kontakt. Svarer gjerne. Endret 30. september 2008 av Christal
Gjest mobly Skrevet 30. september 2008 #10 Skrevet 30. september 2008 Kan man påvise pco via blodprøver? Eller må jeg gå til gynekolog? Hvis jeg uroer meg for at jeg har det kan jeg vel sjekke det selvom jeg ikke prøver å få barn? Jeg har alle symptonene på det....
Christal Skrevet 30. september 2008 #11 Skrevet 30. september 2008 Ofte kan det ta lang tid å få riktig diagnose da mange av symptomene kan være andre ting også. Men skal man finne ut om man har pcos så kan man ta blodprøver hos legen for å se på hormonnivået, så ja, man kan se det med blodprøver, men i tillegg så bør man sjekke ovariene (eggstokkene) for cyster. En edokrinolog kan hjelpe med utredning av de hormonelle problemene.
Ilja** Skrevet 30. september 2008 Forfatter #12 Skrevet 30. september 2008 Tusen takk for veldig oppløftende svar, Christal! Jeg er også igang med en livsstilsendring slik du har gjort, det å være oppmerksom på karbohydrater i tillegg til å øke treningsfrekvensen har hatt umiddelbar effekt, og jeg har gått ned flere kilo den siste måneden! Det gjorde godt å høre at det er mulig å bli kvitt symptomene på PCOS! Kan godt hende jeg tar kontakt med litt spørsmål også. Jeg kunne ivertfall gjerne tenke meg å høre hva du spiser på en vanlig dag, gode tips til lavkarbo-middag (sliter litt der nemlig, alt jeg er vant til å lage inneholder stort sett poteter, ris og pasta. Det har blitt mye salat, men jeg vil ikke spise meg lei på det ) Tusen takk igjen for svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå