Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gl@mB@be
Skrevet

Jeg bor ikke hjemme hos mine foreldre, dvs at jeg er borteboer. Men hva er det lånekassen gjør når de tar stikkprøver for å se om dette stemmer? For jeg har jo meldt flytting til folkeregistrert adresse og alt.. Og dessuten står leiekontrakten i samboers navn. Ble litt redd for kontroll i dag når jeg leste om opptrappingen av kontroller i VG :tristbla: For jeg er jo faktisk borteboer, men kan jeg få problmer ved kontroll pga disse tingene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du er borteboer vil du nok ikke få problemer, men det er jo enkelte som skriver at de er borteboere men som likevel bor hjemme. Og det er nok de de ønsker å ta.

Gjest Gl@mB@be
Skrevet

Jeg trodde de sjekket opp mot folkeregistret, at folkeregistret adresse = bo hjemme?

Skrevet (endret)
Jeg trodde de sjekket opp mot folkeregistret, at folkeregistret adresse = bo hjemme?

Neida, det er om du faktisk bor hjemme hos dine foreldre de sjekker, om du faktisk bor et annet sted så er du borteboer. Du kan godt ha folkeregistrert adresse hos foreldrene dine, selv om du ikke faktisk bor der, og en studieadresse der du bor, men som ikke er i folkeregisteret. Jeg har gjort det slik i noen år, og også spurt lånekassen om dette. Jeg har ikke fått noen problemer. :)

Også glemte jeg å si at du da må krysse av i lånesøknad for at du ikke bor hjemme hos foreldre, og fylle ut studieadressen i søknaden, men du har jo sikkert søkt allerede. Tror ikke du skal få noen problemer, du er jo borteboer.

Endret av Talula
Gjest Gl@mB@be
Skrevet

Jeg har folkeregistret adresse her hvor jeg leier, ikke "hjemme" hos mamma og pappa.

Men da lurer jeg på en ting.. Hvordan kan lånekassa vite hvor foreldrene mine bor? :klø:

Skrevet

Hvorfor lurer du når du vet at du har alt på ditt rene?

""

Gjest Gl@mB@be
Skrevet

Å jada, jeg har såvisst mitt på det rene. Men vi vet vel alle hvor firkanta lånekassen kan være, så jeg vil gjerne vite at jeg har gjort ting riktig i forhold til dem. Er det så rart?

Skrevet

Skjønner godt at du lurer, jeg lurer litt selv også, man får nemlig inntrykk av at "hybeladresse", altså der man faktisk oppholder seg i studietiden, må være forskjellig fra den folkeregistrerte adressen (som skal være dine foreldres). Jeg ville ringt lånekassen og sjekket, for sikkerhets skyld.

Skrevet

Jeg bor hos en venninne, for tiden gratis (hun har svært god økonomi) og har altså registrert adresse hos henne. Men jeg er ganske mye hos foreldrene mine og har rom der også fordi jeg har vært mye syk i det siste, og de har kunnet være der for meg på natten om jeg har blitt dårlig ol... Jeg har også blitt nervøs av artiklene i avisene for tiden,- hvis de kommer hjem til min mamma og jeg er der i helgen eller en uke er det da juks?

Jeg blir ganske paranoid av mediedekningen for tiden, jeg har jo ingen intensjoner om å misbruke systemet..

Skrevet
Skjønner godt at du lurer, jeg lurer litt selv også, man får nemlig inntrykk av at "hybeladresse", altså der man faktisk oppholder seg i studietiden, må være forskjellig fra den folkeregistrerte adressen (som skal være dine foreldres). Jeg ville ringt lånekassen og sjekket, for sikkerhets skyld.

Å være borteboer vil faktisk si at man IKKE bor hos foreldrene sine. Om du har folkeregistrert adresse hos mamma eller hos julenissen gir de faktisk katta i, så lenge du IKKE bor hos mamma når du står oppført som borteboer... ;)

Det er ikke noe mer hokuspokus enn det, og ingen grunn til å ringe å sjekke - det står i søknader og overalt at det er _foreldrenes_ bostedsadresse man ikke skal bo på, og da er det ikke nødvendig å bekymre seg mer enn det. Folkeregistrer deg hvor du vil.

Hvordan de utfører kontrollen aner jeg ikke, men det har ingenting med saken å gjøre heller.

Gjest Britt Banditt
Skrevet (endret)

Noe som i så fall hadde vært utrolig teit da ikke alle studenter er 20 år og bor på hybel..

Når man har kjøpt eget hus så bør man jo være folkeregistert der og ikke "hjemme hos mamma og pappa".

Men jeg mener faktisk jeg har lest noe sånt på lånekassens sider for lenge siden, men kan ikke finne det nå.

Endret av Britt Banditt
Skrevet

Uansett så var det en sak nettopp på "TV2 hjelper deg" om et studentpar som ikke fikk omgjort lån til stipend, fordi de ikke hadde registret adressen sin på riktig måte. Altså er det ikke sånn at alt ordner seg, uansett, når de sjekker om du faktisk bor borte, og finner ut at det stemmer. Disse fikk ikke igjen noen penger. Jeg har i hvert fall sendt mail til lånekassen for å få bekreftet at opplysningene de har om meg er riktige.

Skrevet

Det har jeg vært borti tidligere, en sånn kontroll. Det som var, var at jeg fikk et brev som utleier måtte signere på, at jeg bodde på den adressen og det var det.

Gjest Gl@mB@be
Skrevet

Ja det er det jeg også har fått inntrykk av - at adressen må være forskjellig fra folkeregistrert adresse. Husker ikke hvor jeg har fått det fra. Men samtidig gir jo ikke det noen mening som noen påpeker, det er da mange godt voksne som studere også, som garantert har sin egen adresse. Men da virker den saken grei, ser ut til at alt er i orden :)

Skrevet

Adressen kan godt være samme som folkeregistrert adresse, men den må være ulik fra foreldrenes adresse. Dersom adressen er den samme som folkeregistrert adresse, får man ikke reisestipend.

Skrevet

Reisestipendet blir regnet ut etter avstanden mellom skolested (bostedsadresse) og din folkeregistrerte adresse. Dette betyr at man ikke skal endre adresse i folkeregisteret hvis man vil ha reisestipend. Slik var det i alle fall før.

Skrevet

Det er dessuten bare mulig å få reisestipend fram til du er 25 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...