Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har akkurat begynt studie for å bli fotograf, og skal derfor kjøpe meg en ny data. Alle sier jo at Mac er the it til akkurat bilderedigering osv, men jeg har så utrolig lite lyst på dette.

Jeg har i alle år hatt PC, og har derfor haugevis med programmer og slikt til mange penger som kun virker på PC. Dette blir dyrt å skulle kjøpe nytt.

På skolen jobber de med Mac, men det kan vel ikke være så vanskelig å hoppe mellom PC og Mac om man er litt datakyndig? Regner med at Mac er ganske logisk?

Så... Er dagens PC'er bra nok til bruk som fotograf? Masse Photoshop osv?

Har spesielt sett på et par HP'er som kommer med 4 GB minne og over 350-640 GB harddisk. Vil ikke dette være mer enn nok?

Er hardt for meg å skulle bytte til Mac når jeg er så glad i of vant med PC, selv om jeg absolutt synes Mac'ene er utrolig søte.

Takk for svar for og imot bytte av data.

Videoannonse
Annonse
Gjest En annen mann
Skrevet
Hei!

Jeg har akkurat begynt studie for å bli fotograf, og skal derfor kjøpe meg en ny data. Alle sier jo at Mac er the it til akkurat bilderedigering osv, men jeg har så utrolig lite lyst på dette.

Jeg har i alle år hatt PC, og har derfor haugevis med programmer og slikt til mange penger som kun virker på PC. Dette blir dyrt å skulle kjøpe nytt.

På skolen jobber de med Mac, men det kan vel ikke være så vanskelig å hoppe mellom PC og Mac om man er litt datakyndig? Regner med at Mac er ganske logisk?

Har spesielt sett på et par HP'er som kommer med 4 GB minne og over 350-640 GB harddisk. Vil ikke dette være mer enn nok?

Er hardt for meg å skulle bytte til Mac når jeg er så glad i of vant med PC, selv om jeg absolutt synes Mac'ene er utrolig søte.

Personlig ville jeg valgt pc, de fleste av grafikkprogrammene eksisterer også for pc. Kjøper du deg en bra laptop, så kan du fort få en bedre deal prismessig enn tilsvarende for mac etter min erfaring.

Likevel trekker du inn et aspekt som faktisk gjør at du bør satse på mac i dette tilfellet, nemlig at miljøet rundt deg benytter mac. Selv om f. eks photoshop filformatene skal være kompatible mellom OS X og Vista så er ikke det alltid tilfellet. I tillegg vil muligens supportapparatet rundt deg være orientert rundt et mac-miljø, og det vil meget mulig være lettere for deg å få IT -relatert hjelp hvis du selv jobber på den samme plattformen. Selvsagt er dette noe du må vurdere opp mot kompetansen din på data.

Skrevet

Både samboeren og jeg bruker pc til dette. Han er fotograf, jeg er hobbyfotograf. Han driver med relativt tung bildebehandling av typen der man f.eks. spleiser sammen mange bilder til ett stort som så kan bli på flere hundre megapiksler. Dette krever mye, men jeg har fremdeles ikke vært borti at en Mac gjør det bedre/kjappere.

Jeg ville ikke kjøpt Mac, jeg ville heller investert i en god stasjonær maskin med minst 4 gig ram (samboeren har åtte) og 64-bits operativsystem. Litt avhengig av hvor mye penger du har til rådighet, selvsagt. Men jeg mener du får mer ytelse pr krone ved å komponere en pc framfor å kjøpe en ferdig sammensatt mac.

Skrevet

Ja, også er det liksom det at jeg og vil ha en data jeg kan bruke ellers også til private ting på fritiden. Da føler jeg at jeg hvertfall ikke har noe brukt for Mac.

Stasjonær kan jeg ikke kjøpe, siden jeg skal ta den med på skolen, men lett 15" tenker jeg blir i akkurat passe strl. Har forøvrig en helt grei stasjonær her hjemme også, så den kan og bli brukt :)

Det med at de jobber med Mac på skolen sa de at ikke trengte å bli noe problem, er bare det at det er det de bruker der. Blir litt sånn som at de bruker Canon fremfor Nikon der også, på en måte.

Men det er jo fortsatt litt dilemma da, selv om jeg selv helst vil gå for PC.

Håper fortsatt på fler synspunkter, og gjerne også tips om bra bærbare dataer som funker bra til tung bildebehandling.

Gjest Fru Mæla
Skrevet

Jeg har ikke så veldig peiling på dette, men etter som har hørt/lest osv, er Mac utviklet for bla. behandling av bilder, video og musikk.

Jeg personlig har MAC og er VELDIG fornøyd. Mannen min studerer film og TV produksjon, og der har de mac. Ofte på slike studiesteder hvor man behandler film og bilder blir det brukt mac trur jeg...

Men det er jo sikkert litt smak og behag?

Hei!

Skrevet

Strengt tatt har jeg ikke peiling på dette, men bruker masse photoshop på pc og refererer her det jeg har hørt, så kan kanskje noen si om det stemmer eller ikke?

Det jeg har hørt er i hvertfall at mac opprinnelig slo pc langt ned i støvlene innen bildebehandling. For en del år siden var mac mange hakk bedre enn pc, og derfor valgte profesjonelle bildebehandlere mac. F.eks. i avisredaksjoner. I dag er fortsatt mac utbredt på slike steder, men mest fordi det har blitt en vane å bruke mac og derfor naturlig å fortsette med det. I mellomtiden har pc blitt like bra som mac på grafikk/bildebehandling, men ryktet henger igjen fra tidligere om at pc ikke duger.

Skrevet (endret)

Det du må vurdere er hva som er viktigst for deg. Hvis du absolutt ikke kan tenke deg Mac, gå for PC. Det er din datamaskin det er snakk om, og da er det viktig at du "kjenner" den og liker å bruke den.

Det skal heller ikke være noe problem å veksle mellom de to forskjellige; skolen min brukte Mac, jeg hadde hjemme-PC, og vekslet mellom disse uten problem. Men: etter en liten stund med Mac endte jeg opp med å kjøpe en bærbar Mac fordi jeg likte det systemet mye bedre. Jeg vet ikke om du har noen erfaring med Mac, men min erfaring (og mange andres virker det som), er at Mac er å foretrekke framfor PC. Jeg synes selve systemet er mer logisk og ryddig på Mac enn på PC. Hvis du ikke har brukt Mac tidligere, kan du kanskje vente med å kjøpe ny PC til du har gått litt på skolen og prøvd ut Macene der, for å se hva du foretrekker? Etter å ha prøvd Mac kunne jeg aldri tenke meg å gå tilbake til PC. Som noen påpeker er det også mye enklere å bruke samme system som de rundt deg.

Men altså, i bunn og grunn er det smak og behag, for en skikkelig data, enten det er PC eller Mac, skal jo funke bra med tyngre programmer som Photoshop. Gå for PC hvis du er mest komfortabel med det.

Ja, også er det liksom det at jeg og vil ha en data jeg kan bruke ellers også til private ting på fritiden. Da føler jeg at jeg hvertfall ikke har noe brukt for Mac.

Det går like fint å bruke Mac på fritiden som PC ;) Det er også veldig deilig å slippe alt virus-maset som man har på PC. Jeg kan ikke si at jeg savner Norton spesielt mye.

Endret av Reisefot

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...