Nala Skrevet 4. juni 2003 #1 Del Skrevet 4. juni 2003 Vi har akkurat lagd ny plen hos oss. Har fjerna det gamle dekket og lagt nytt (forøvrig et vanvittig arbeid - anbefales ikke hvis man ikke må). Nå har vi sådd, og håper for alt i verden at det skal spire go gro som bare rakkern. Det jeg lurer på er hva dere mener om vanning av nyanlagt plen. Hvor ofte bør man vanne? De lærde strides... Hva er deres erfaringer? Her gjør vi det sånn at vi vanner litt to ganger om dagen, såfremst det ikke regner (da vanner vi naturlig nok ikke). Høres det greit ut? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 4. juni 2003 #2 Del Skrevet 4. juni 2003 Vi vannet 2-4 ganger daglig da vi hadde nysådd plen. Kom an på hvor mye sol det var og sånt. Det skader ikke å vanne for mye, så lenge det ikke spyles på et sted, slik at frøene flytter på seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nala Skrevet 4. juni 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 4. juni 2003 Takk for svar, Lea. Er sånn vi også har tenkt, at frøene MÅ ha vann for å spire. Men ei nabodame sa at grunnen til at mange plener bare blir tull er at folk vanner for mye. Hun mente frøene burde "tvinges" til å hente fuktighet nedenfra... Men når de er så ferske som de er nå vil vel frøene heller dø ut enn å gå ned i jorda og hente vann derfra?? Tror vi fortsetter som vi gjør, jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 4. juni 2003 #4 Del Skrevet 4. juni 2003 Jeg har aldri hørt det samme. Men plenen vår ble bra den. Noen ganger synes jeg at den ble litt for bra. Må jo klippes også jo. :o (Heldigvis disponerer leieboeren denne hageflekken da) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 4. juni 2003 #5 Del Skrevet 4. juni 2003 Når plenen er helt nysådd kan du godt vanne litt, spesielt hvis det er varm og har vært tørt lenge. Vann slik at jordskorpen blir fuktig. Senere når plenen har "etablert" seg, trenger du i grunnen ikke å vanne. Noen ganger kanskje, ved spesielt langvarig penvær, men en plen som er blitt litt brun i tørkeperioder blir fort grønn igjen i penvær. Vil også tro at det er for plen som det er for busker og stauder; hvis du vanner mye får planten late røtter som ikke vokser seg dypt ned i bakken. Er du gniten med vannet derimot vil røttene vokse dypere. Men i såingsfasen ville jeg ha vannet. Om ikke for annet så for å fremme veksten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå