Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 1 1/2 år som har problemer med hard mage. Han trykker samtidig som han kniper igjen, fordi han vet det blir vondt å få det ut. Har prøvd Laktulose, det hjalp litt. Var til lege og fikk spesiallaget salve, med Nitroglyserin, som er bedøvende, det hjalp i begynnelsen. Han blir helt stiv når han trykker, og trykker til han omtrent blir blå i fjeset... Noen ganger kaster han opp.

I barnehagen fikk jeg tips om å bruke fysioterapeut, har ikke hørt om det i forbindelse med hard mage. Synes jo det er forferdelig at han skal ha det sånn, og prøver alt for at han skal bli bedre. Er det noen som har hørt om fysioterapi i denne forbindelsen? Eller er det noen som har noen gode råd? Er veldig takknemlig for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å hjelpe han til å få ut noe ved hjelp av q-tip.

Vet at søsteren min måtte gjøre det en gang med datteren sin..

Ellers så er det jo mulig å få tak i lakserende midler hos apoteket.. men regner vel med at legen ville foreslått det..

Dette er et råd som kanskje er litt far-fetched... men jeg skriver det nå så får du se hva du synes.

Jeg husker en gang i Australia så fikk jeg dilla på cashew nøtter, da husker jeg at etter en dag med masse spising av disse nøttene så ble jeg så oljete i mage og tarm at ting bare skled ut.. jeg vet ikke hvordan reglene for barn og cashew nøtter er, men om det er trygt så kunne det muligens vært en ide..

Skrevet

Spiser han mye banan? Banan skal man ikke gi barn som er harde i magen. Ellers ville jeg tilført avførende ting i kosten hans. Slikt som druer, svisker osv. Pass på at han drikker nok.

Skrevet

Movicol!!!!

Vi (vår datter) har hatt problemer med avføring i 5 år, prøvd alt.. Omlegging av kostholdet, fysio, kiropraktor, trening av magemuskler på forskjellige måter, laktulose... U name it!!

Ingenting hjalp!

Det eneste som hjalp, var tømming på sykehuset. Noe som var en grusom behandling for vår datter. Men hun ble iallefall tømt..

Så, endelig, i fjor dukket den rette personen til vårt problem opp. Ei herlig dame på barnepoli klinikken, som er spesialist på forstoppelse. Hun hadde da akkuratt fått beskjed om at et nytt middel var kommet til apotekene i Norge, og det var altså Movicol. Det er et pulver som blandes i drikken, vi begynte med å blande det i Biola, (en hel pose om dagen) men nå har jentungen drukket seg lei av Biolaen, og blander det nå i eplejuice. Enkelte ganger er hun ikke så villig, da blandes det i brus, Sprite Zero er farvoritten.. Da pulveret har en litt "tropisk" smak, passer det godt i Spriten.Nå får hun to teskjeer med Movicol- en morgen og en kveld, og dette holder balanse på magen!

Skrevet (endret)
Jeg har en sønn på 1 1/2 år som har problemer med hard mage. Han trykker samtidig som han kniper igjen, fordi han vet det blir vondt å få det ut. Har prøvd Laktulose, det hjalp litt. Var til lege og fikk spesiallaget salve, med Nitroglyserin, som er bedøvende, det hjalp i begynnelsen. Han blir helt stiv når han trykker, og trykker til han omtrent blir blå i fjeset... Noen ganger kaster han opp.

I barnehagen fikk jeg tips om å bruke fysioterapeut, har ikke hørt om det i forbindelse med hard mage. Synes jo det er forferdelig at han skal ha det sånn, og prøver alt for at han skal bli bedre. Er det noen som har hørt om fysioterapi i denne forbindelsen? Eller er det noen som har noen gode råd? Er veldig takknemlig for svar.

Har dere sjekket han for matallergi?? Bare et tips...

Vil bare påpeke at det er ikke alltid de vanlige legetestene klarer å fange opp matalleri/intoleranser.... jeg er ekstremt følsom overfor melk - men slår ikke ut på blodprøver av en eller annen grunn.. Eneste måten å vite 100% er å kutte ut en matvaregruppe i 2 uker for å se om det hjelper...

Lykke til - har stor medfølelse for han.. er ikke moro!

Endret av thumbalina
Gjest Gjest_alicia_*
Skrevet (endret)

Jeg ville fått ny time hos lege og krevd at gutten ble utredet på sykehus.IKKE godta det hvis legen sier "nei-dette går over av seg selv".Forstoppelse eller det at man har problemer med å få ut avføringen kan ha mange årsaker,og når gutten din strever så han kaster opp-da syns jeg han trenger bli utredet på sykehus slik at dere raskere kan finne en løsning på dette.Det kan gjerne ha en enkel forklaring,men gutten vil jo grue seg stadig mer-og knipe mer og mer igjen-til lengre tid det tar før dette fungerer,uansett hvorfor han har problemer.

Endret av Helen
Skrevet

Gulbrune (overmodne bananer) kan barn med treg mave spise.

Ellers mye vann - MYE vann, ikke bare saft juice, men vann.

Liker ungen svisker, druer, plommer - kjør på. Og biola. masse biola.

Går et mer enn tre-fire dager - mikrolax. Bare ikke bruk det for ofte.

Vårt barn har alltid hatt det samme, hos oss viste det seg å være migrene (på små barn sitter det oftest i maven) - fikk utelukket matallergier - intoleranser - også må man bare jobbe jobbe jobbe - stakkars unger. Vi voksne får gjøre så godt vi kan.

Hos oss er også rutiner viktig. Pleier ungen bæsje klokken fem, så må det være ro for det. Da kan man ikke haste ut etter barnehagen el - det går utover den lille maven med en gang.

Lykke til.

Gjest -diddeline
Skrevet

Vet ikke om du har prøvd malt ekstrakt? Verdt å prøve!

Lykke til!

:)

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Svisker

Youhurt eller Biola med et par spiseskjeer linfrø

Grøt av havrekli- Kokes med litt vann i mikroene i ca 2 min. Spis den gjerne med litt syltetøy, nam nam, kjempegodt!

Mørkt brød

MYE vann

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Linfrø!

En eller to spiseskjer bløtes i vann, så de blir større og bløtere. Blandes inn i yoghurt, grøt eller annen myk mat. Fungerer som bare det, jeg brukte dette selv da jeg var gravid og hadde svært treg mage.

Skrevet

* Linfrø som siste innlegger foreslår, legg de i vann så de blir slimete, og ha det i yougurt.

* Plommer er kjempebra=)

* Bløte pærer, like så.

* Lite søte melkeprod., men gjerne sure.

* Mikrolax når det er krise. Vi har måttet bruke det mye i perioder.

* Eldre folk sier at bananer hjelper, men det hjalp ikke oss. Selv ikke de som er godt modne.

* Laktulose hjalp ikke oss...

Har prøvd alt mulig, siden vi hadde store problemer med ettåringen.

Men heldigvis er det over=)

Lykke til!!! Det er veldig vondt å se barnet sitt slite med dette.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Mener det å tilføre væske skal hjelpe. Pass på at gutten får nok drikke, se etter når han tisser at det er blank urin.

Så kan man tilføre f.eks. vann med en sprøyte (Uten spiss) opp i endetarm når avføringen er hard. Kan være lurt å kjenne med en finger at avføringen er hard før man tilfører vann, hvis avføringen ikke er hard når han skal på do.

Ellers synes jeg at man skal stille opp sammen med barnet sitt når det skal på do hvis barnet ønsker det, og helst unngå det å trykke. La heller avføringen komme av seg selv, og tren barnet til å la avføringen gli ut mest mulig av seg selv, selv om det gjør vondt. Likevel er det lurt at en voksen følger med, og den voksne kan hjelpe til, hvis det er mulig.

Pass bare på å ikke skremme barnet, og heller trøste om nødvendig. :)

Skrevet

Bruk tørkede aprikoser som snacks. Og MASSE drikke. Dersom han får i seg nok fiber og for lite væske er det det som skaper trøbbel...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...