Gå til innhold

Billigmat

Fremhevede innlegg

Gjest Elastica
Skrevet
Men da må det stå det og da. Kan ikke skrive at vi kan kjøpe en fiskebollemiddag til 13 kr.. Da må de heller formulere det på en annen måte.. "Du kan få en fiskebolle middag til 13 kr, ETTER du allerede har kjøpt inn det du trenger, og lager EN porsjon av det. Da kan du spise fiskebolle middag til 13 kr pr porsjon"

You see? Er bare måten det ble skrevet på!

"Middagene ble til 200 kr når de tok prisen PR PORSJON!" Hvor sto det da, at middagene var PR PORSJON? For det kan tolkes på magne måter.. Man kan tenke "åja, alle de middagene til 200kr. Kult! Det ska jeg handle inn idag".. Eller det kan tolkes "Åhja, alle de middagene til 200kr, men det er da ETTER vi har kjøpt alt inn, og gjort det om til PR PROSJON."

Men nå var det vel strengt tatt bare du som ikke forstod det helt, så jeg er igrunn ikke enig i at ts burde formulert det på en annen måte. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest TittTitt
Skrevet
Ved å lage det selv?

Å, sier du? ;) Men skulle jeg da laget set selv, måtte jeg kjøpt inn basisvarene, og da hadde det blitt mer enn 13 kr ;)

Skrevet
Å, sier du? ;) Men skulle jeg da laget set selv, måtte jeg kjøpt inn basisvarene, og da hadde det blitt mer enn 13 kr ;)

Det står at de "laget middager til 200 kr". Det står ikke at de kjøpte inn ingredienser for bare 200 kr for å lage disse middagene. Når du lager en middag, så kan du ikke bare summere sammen hva du har kjøpt ingredienser for og si at det er prisen på middagen, med mindre du bruker opp alle ingrediensene.

Om jeg skal vaske håret, og må kjøpe en helt ny flaske shampå til 30 kr, så koster ikke hårvasken meg 30 kr. Hårvasken koster meg bare så mye shampå som jeg bruker til å vaske håret. Og jeg bruker ikke hele flasken. Så jeg kan si at jeg har -kjøpt inn- shampo til 30 kr, men jeg kan ikke si at jeg har vasket håret for 30 kr den uken. Flasken varer minst to måneder, så jeg kan si at jeg har vasket håret for 30 kr pr to måneder.

Si at du skal lage saus, men ikke har noen ingredienser. Du kjøper så inn ingrediensene, og lager en porsjon saus. Da har du fremdeles mye igjen av både melet og smøret. Så du kan derfor ikke si at den sausen du laget til den middagen kostet prisen av 1 kg mel + prisen av en hel pakke smør. Du kan si at du kjøpe inn ingredienser for den prisen, men det var ikke ingredienser til bare den middagen du laget. Ergo kan du ikke si at middagen kostet 1 kg mel + 1 pk smør. Du kjøpte varer for 1 kg mel og 1 kg smør, men du laget ikke middag for 1 kg mel og 1 kg smør. De som skrev artikkelen kjøpte nok inn varer for mer enn 200 kr, men de brukte bare for 200 kr av disse varene til å lage middagene.

Forenklet:

Prisen av de hele pakkene med ingredienser er ikke lik prisen av en middag med mindre du bruker alle ingrediensene kun til denne middagen.

Gjest TittTitt
Skrevet

Jeg skjønner jo det.. lol :)

Slapp av ;o) Jeg vet det bare er meg som ikke skjønte det innlegget, men så er det sånn jeg er da. Jeg har for det første sterk dysleksi, og for det andre så klarer ikke jeg lese og formulere så bra som kansje alle andre gjør. Så jeg har bare sagt det jeg har lest og det jeg skjønte. Og det jeg skjønte var at de fikk de middagene til 200kr. Og for at jeg feks skulle "lage", disse middagene, da måtte jeg også kjøpe inn det jeg trengte for å lage det.

Skrevet
Jeg skjønner jo det.. lol :)

Slapp av ;o) Jeg vet det bare er meg som ikke skjønte det innlegget, men så er det sånn jeg er da. Jeg har for det første sterk dysleksi, og for det andre så klarer ikke jeg lese og formulere så bra som kansje alle andre gjør. Så jeg har bare sagt det jeg har lest og det jeg skjønte. Og det jeg skjønte var at de fikk de middagene til 200kr. Og for at jeg feks skulle "lage", disse middagene, da måtte jeg også kjøpe inn det jeg trengte for å lage det.

De får middagene til 200 kr. Men de kjøper inn mer ingredienser enn det de bruker, så prisen for disse blir mer enn 200 kr.

Om du kjøper en 4 pk med yoghurt til 20 kr, og spiser en av dem, så har du spist yoghurt for 5 kr, ikke 20. Om du kjøper en liter melk til 12 kr, og drikker et glass melk på 2 dl, så har du drukket melk for 4,8 kr, ikke 12. Om du kjøper en kjøttdeig til 20 kr og bruker 1/4 av den til middagen, så koster kjøttdeigen til middagen deg 5 kr, ikke 20.

Du må skille mellom hva du kjøper og hva du bruker :)

Gjest TittTitt
Skrevet

No har jeg spist deeeilig frokost, til under 10 kr :) Spist kavring'er, med philadelphia krydder-ost, tomat og 2 kopper med kaffe :):sjenert:

Skrevet
No har jeg spist deeeilig frokost, til under 10 kr :) Spist kavring'er, med philadelphia krydder-ost, tomat og 2 kopper med kaffe :):sjenert:

Den posen med kaffe du brukte av for å lage de to koppene, må da ha kostet mer enn 10 kr? Så da har du vel ikke spist frokost til under 10 kr?

Skrevet
Den posen med kaffe du brukte av for å lage de to koppene, må da ha kostet mer enn 10 kr? Så da har du vel ikke spist frokost til under 10 kr?

:fnise:

Gjest TittTitt
Skrevet

Neida.. Har du ikke fulgt med i tråden? Feks cirkel kaffe koster 7 kr. Og vis jeg brukte 3 skje'er med kaffe, da koster den sikkert 0.000001 øre :fnise:

Skrevet
Neida.. Har du ikke fulgt med i tråden? Feks cirkel kaffe koster 7 kr. Og vis jeg brukte 3 skje'er med kaffe, da koster den sikkert 0.000001 øre :fnise:

ok, så kaffen kostet 7 kr, så du har fått tak i kavringer, philadelphia OG tomater til 3 kr? da vil jeg gjerne vite hvor du handler! ;)

Gjest TittTitt
Skrevet
ok, så kaffen kostet 7 kr, så du har fått tak i kavringer, philadelphia OG tomater til 3 kr? da vil jeg gjerne vite hvor du handler! ;)

Ja.. Kavring pakken kostet 20 kr. Og osten kostet vel ca 20 den også. og Tomaten kostet vel 2 kr. Og jeg spite halve. Det er 1 kr. Jeg spiste bare 4 kavring. 20 delt på 4. er 5. Og brukte så og i ingen ost, så det ble nok til under 1 kr. Og kaffen ble sikkert 1 øre. Så dagens frokost ble altså ca 7.50kr.. Altså.. PR PORSJON!

Gjest TittTitt
Skrevet

PS: No er du slik jeg var :fnise: Du anntok at jeg hadde handlet inn alt dette for under 10 kr. Men vis du hadde fulgt med i tråden, så burde jo du vist at her snakker vi om PR PORSJON! :rodme:

Skrevet
PS: No er du slik jeg var :fnise: Du anntok at jeg hadde handlet inn alt dette for under 10 kr. Men vis du hadde fulgt med i tråden, så burde jo du vist at her snakker vi om PR PORSJON! :rodme:

Jeg tror noen prøver seg på ironi her ;)

Skrevet

Jeg henter tråden inn igjen, jeg, siden den er veldig aktuell for meg i øyeblikket og det faktisk ville vært nyttig med noen ordentlige tips...

Dagens middag var en rest av hjemmelaget jukse-aïoli (fersk hvitløk, kesam, lettmajones), fullkornspasta, fersk basilikum (nød hjelper plantekunnskapsløs kvinne til å gro grønne fingre; jeg har fått den tilå vare i to uker nå), ca. en syvendedel av en First price-hvitost (mellom 54 og 58 kroner for en kilo), en dæsj olivenolje, salt og pepper. Måtte ta ekstremt kort tid, men synes ikke det ble en fullverdig middag uten grønnsaker og proteiner fra kjøtt eller fisk. Ble derimot veldig godt, og kjæresten digger alt som har med pasta og ost å gjøre (han skjønte ikke at det var fullkornspasta...).

Morgendagens planlagte middag er jeg også redd kan bli litt kjedelig. Blomkål for ti kroner per stykk på Rema (da må man selvsagt velge den største), hjemmelaget hvitsaus, kraft fra fryseren eller buljongterning, mer av billigosten og bogskinke. Sistnevnte er det av og til tilbud på til under tyve kroner, mens denne kostet nylig 25 kroner på Prix. De kan koste opp mot 30, men kiloprisen blir likevel lav og boksemat holder seg jo. Regner med jeg klarer å bare bruke halve boksen og spare resten til en senere middag.

Jeg har blitt bedre på å bake brød, og følelsen av fersk brød er litt luksus. Ferdige brød kan være billigere, men da er de ofte usunne (4-5 kr for en loff på Rema).

Det foreløpig største problemet er alkohol og tobakk - det finnes det ingen billig løsnning på i Norge - og pålegg. Kjæresten må spise syltetøy (og klager ikke, for han får hjemmebakt, hvitt brød) og jeg spiser enten hjemmelaget grovbrød eller pumpernikkel, som kan koste ned mot 12 kr og holder lenge. Men jeg begynner å bli lei av Remas kaviar (15 kr for dobbelt så stor tube som vanlig). Stafettpinnen sendes videre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...