Gå til innhold

Billigmat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte vi kunne ha en tråd om veldig billig mat (tenker studentpriser jeg)

Så en artikkel i studentavisa, det var to kokker som greide å lage middager for ei hel uke til under 200 kr til sammen. De laget

- omelett 18 kr

- fiskeboller i hvit saus 13 kr

- pastasalat 18 kr

- pitapizza 27 kr

- pasta og kjøttdeig 18 kr

- risengrøt 8 kr

- nachos 40 kr

Flere tips til billige retter, eventuelt til hvor man får kjøpt billige ingredienser?

Gjest Fru Mæla
Skrevet

Oi, artig! Det må jeg si at de klarte bra :)

MEN jeg er litt spent på hvordan de klarte å lage pasta og kjøttdeig til 18 kroner? Kjøttdeig koster jo litt!

Tips til studenter: Spar på rester og lag lapskaus eller pytt og panne siste dag i uka!

Så en artikkel i studentavisa, det var to kokker som greide å lage middager for ei hel uke til under 200 kr til sammen. De laget

- omelett 18 kr

- pastasalat 18 kr

- pitapizza 27 kr

- risengrøt 8 kr

- nachos 40 kr

Flere tips til billige retter, eventuelt til hvor man får kjøpt billige ingredienser?

Skrevet

Den eneste måten man kan få det så billig må jo være ved å handle inn f.eks en pakke kjøttdeig og ikke bruke hele. Så det er vel det som er cluet, å få varene til å strekke lengre. Vi er to og kunne aldri laget kjøttdeig og pasta til 18 kroner ;)

Skrevet

Det greide de jo bra!

Tipper de har brukt av den samme pakka med kjøttdeig til pitapizza og nachos...

Pannekaker og div posesupper er rimelig mat, betasuppe og kneipbrød til, f.eks. Har man pøler fra en annen middag kan jo det gå i..

Skrevet

Fiskegrateng! Får 400 gram frossen fiskegrateng til 10 kroner i de fleste butikker (sånne butikkens eget merke). De er helt greie. Da jeg studerte hadde jeg og en kompis test av alle fiskegratengene vi kom over, og det var IKKE de dyreste (rundt 40 kr) som var best. Og alle var godt spiselige :) Med råkost til f.eks. så blir jo dette en middag til under 15 kr.

Skrevet

Vil tippe prisene er per porsjon? Altså, av en pakke kjøttdeig ble det nok pasta & kjøttdeig til...4 porsjoner eller noe.

Billig (og sunn!!) mat: linser og bønner! (Og spesielt om du kjøper tørre bønner i stedet for bønner på boks.) Jeg lager ofte kikert / tomat / chiligryte og kikertcurry, begge deler er sunt, godt - og billig!

Gjest TittTitt
Skrevet

- omelett 18 kr

- pastasalat 18 kr

- pitapizza 27 kr

- risengrøt 8 kr

- nachos 40 kr

Hvordan får de til det da? Fiskeboller til 13 kr? Er det hjemmelaget hvitsaus da? For hvitsaus koster jo ca 10 kr. Og hvor selger de fiskeboller til under 10 kr? Og poteter?

Og med pasta og kjøttdeig til 18 kr.. Hvor selger de denne billige kjøttdeigen?

Og risengrøt. Kokt i vann da, eller? Siden melken koster 10, så kommer jo risen/grøten utenom?

Er bare nysgjerrig, da jeg må bli flinkere å kjøpe inn billigere mat og spare penger! :)

Skrevet
Er det hjemmelaget hvitsaus da? For hvitsaus koster jo ca 10 kr.

Tja, hvitsaus er jo bare mel, smør og melk, da blir det jo ganske enkelt å lage det selv.

Det blir fort mye penger med posesaus og posesupper. I tillegg smaker jo alle de posesausene helt like og har alt for mye salt, og er i tillegg ikke noe særlig enklere å lage enn å lage fra bunn.

Mine tips:

- suppe 1

Man kan godt lage supper som koster veldig lite med hurtigmikser. Man kan få ganske mye suppe av en blomkål, et par gulrøtter og en løk. Av og til får man også kyllingkjøttdeig på tilbud. Man kan enkelt lage lignende supper av andre billige frosne grønnsaker (ja da, ferskt er best, men her er det snakk om billig mat).

- suppe 2.

bare bruke ferdig suppeblanding og litt pølsebiter, man får også fort mange liter. Med litt ris eller nudler blir suppen også fort mettende

- seifilet - billig, men spisbar hvis det trengs

Skrevet
Hvordan får de til det da? Fiskeboller til 13 kr? Er det hjemmelaget hvitsaus da? For hvitsaus koster jo ca 10 kr. Og hvor selger de fiskeboller til under 10 kr? Og poteter?

Og med pasta og kjøttdeig til 18 kr.. Hvor selger de denne billige kjøttdeigen?

Og risengrøt. Kokt i vann da, eller? Siden melken koster 10, så kommer jo risen/grøten utenom?

Er bare nysgjerrig, da jeg må bli flinkere å kjøpe inn billigere mat og spare penger! :)

Hvit saus på pose - tuller du? Det er nesten enklere å lage selv - og mye billigere, bedre og sunnere! LOL

Gjest TittTitt
Skrevet
Hvit saus på pose - tuller du? Det er nesten enklere å lage selv - og mye billigere, bedre og sunnere! LOL

Så du skikkelig over det jeg skrev? Jeg spurte om det var hjemmelaget eller om det var på pose. Hun sa at en fiskebolle middag med hvitsaus kostet 13 kr.. Jeg lurer bare på HVOR og HVORDAN de kunne få til det..

Det sto jo at de sku bruke 200kr i uken på middag.. Hadde de da allerede tilbehør, som melk, og smør? Eller måtte de kjøpe de med de 200 kr for å lage denne hjemmelaget hvitsausen?

Jeg skal ihvertfall være drit flink vis jeg klarer å lage fiskeboller med hvitsaus til 13 kr.. Jeg må kjøpe fiskeboller.. Jeg må kjøpe melk.. Må også kjøpe mel vis jeg skal lage hjemmelaget, eller jeg må kjøpe pose vis ikke.. Hvordan det kan bli 13 kr, vet ikke jeg.. :)

Skrevet
Så du skikkelig over det jeg skrev? Jeg spurte om det var hjemmelaget eller om det var på pose. Hun sa at en fiskebolle middag med hvitsaus kostet 13 kr.. Jeg lurer bare på HVOR og HVORDAN de kunne få til det..

Jeg tok det som en selvfølge at den hvite sausen skulle være hjemmelaget..

Gjest TittTitt
Skrevet
Jeg tok det som en selvfølge at den hvite sausen skulle være hjemmelaget..

Hvorfor tok du det som en selvfølge da? Jeg gjorde ikke det. Hva om de studentene ikke hadde mel og melk? Jeg har ikke mel, og heller ikke melk, da jeg aldri drikker melk Bruker bare melk i matlaging.. Kan du forklare da hvordan det koster 13 kr for en fiskebolle middag? Regner no med at det skal være poteter til den middagen og.. Firstprice fiskebollene koster vel ca 7 kr. Da har du 6 kr igjen til saus og poteter..

Eller hva med den billige risengrøten? Jeg er kjempe gla i grøt! Så jeg kan gjerne spise risengrøn til middag for 8 kr.. Hvordan jeg skal klare det vet jeg ikke :sjenert:

Skrevet

De som gjorde dette her kjøpte inn en god del og fokuserte veldig på å velge billigste alternativ i butikken. Alle oppskriftene tror jeg er per person, så de har sikker fått en pakke kjøttdeig til å holde til 2-3 middager.

Siden noen lurte på fiskebollene er den som følger:

20 g mel (0.50 kr)

20 g smør (0.50 kr)

1 dl kraft fra fiskebolleboksen

1/2 boks fiskeboler 4 kr

200 g grønnsaker (2.50 kr)

3 poteter (3 kr)

2.5 dl melk (2.50 kr)

Litt karri

Salt og pepper

(Gidder ikke skrive hele tilberedningen, er rimelig enkelt egentlig)

Jeg synes også dette var sinnsykt billig, de hadde nok litt flaks da de var ute og handlet ;)

Skrevet

Dette er også billig:

Del 1 stk brokkoli (eller tilsvarende) i rimelig store biter og kok den sammen med et par skjeer med grønnsaksbulljong i 8-10 min. La det kjøle seg litt ned og hell det så i en blender. La det "blendes" til det får en fin konsistens, og ha oppi litt sitron hvis du vil.

Kan spises sammen med gulrot-salat (raspet gulrot, rosiner og ristede solsikkekjerner)

+ en pose pasta de parma er billig og godt ;)

Skrevet
Eller hva med den billige risengrøten? Jeg er kjempe gla i grøt! Så jeg kan gjerne spise risengrøn til middag for 8 kr.. Hvordan jeg skal klare det vet jeg ikke :sjenert:

Her er "oppskriften" på grøt:

1 dl grøtris - 1kr

5 dl melk - 6 kr

smør - 0.50 kr

sukker og kanel 0.50 kr

Kan jo hende dette er en liten prosjon da med :gjeiper:

Gjest TittTitt
Skrevet
De som gjorde dette her kjøpte inn en god del og fokuserte veldig på å velge billigste alternativ i butikken. Alle oppskriftene tror jeg er per person, så de har sikker fått en pakke kjøttdeig til å holde til 2-3 middager.

Siden noen lurte på fiskebollene er den som følger:

20 g mel (0.50 kr)

20 g smør (0.50 kr)

1 dl kraft fra fiskebolleboksen

1/2 boks fiskeboler 4 kr

200 g grønnsaker (2.50 kr)

3 poteter (3 kr)

2.5 dl melk (2.50 kr)

Litt karri

Salt og pepper

(Gidder ikke skrive hele tilberedningen, er rimelig enkelt egentlig)

Jeg synes også dette var sinnsykt billig, de hadde nok litt flaks da de var ute og handlet ;)

Ja, sånn sett er det jo greit. Men man kan jo ikke kjøpe bare 20 g mel osv.. Du er nødt å kjøpe inn en hel mel, og et helt smør (med mindre du kjøper sånn 1 porsjons pakke smør, men de er jo ikke såå billig).. Og du må kjøpe en hel fiskebolle boks..

Jeg bare leste det som sto i begynnelsen, og der sto det at det var 2 kokker som handlet inn middager for 1 hel uke til 200 kr..

Men jeg skjønner tegningen med at du kan få en middag til 13 kr, vis du regner ut prisen fra en 1 kg mel til 20 g mel osv.. Men det er jo ikke sånn, du må kjøpe hele pakka.

Skrevet

sant nok, det blir på en måte en slags investering. selv om du må ut med litt ekstra i begynnelsen sparer du det fort inn igjen ;)

Skrevet

Jeg er student og fokuserer mye på billig mat. men jeg synes også det er litt juks når de deler opp mel i 20 g o.l. Da er det jo ikke billig!

Men mine billige middager:

Fiskegrateng til 10 kr og potet til kanskje 3-4 kr. Pleier også handle gulrøtter, men det kan kuttes ut

Fiskekaker med pasta og pastasaus. Pastasaus fra Toro koster 20 kr for 4 pakker, en pakke pasta kan koste ca 10 kr og jeg pleier å kjøpe 16 fiskekaker for 20 kr.. Dette kan bli opptil 6 middager for

under 9 kr per stykk.

Jeg har også laks og ovnsbakte poteter. Da kjøper jeg 2-3 poteter (per pers) og deler opp og har i ovnen (med krydder og olje). Med billig laks blir det under 20 kr middagen :)

Andre tips:

På rema har de i frysedisken kjøttdeig til 19 kr fra Nordfjord. Det er billig!

På bunnpris har de 500 g laksekoteletter for 19 kr.

For å få litt tilbehør har de fleste butikker frosne grønnsaker til 10 kr for 600 g eller lignende.

Spiser ikke billigmiddager hver dag, da de fort kan bli litt kjedelige, men er greit å ha noen dager i uken der man kan spise med god samvittighet.

Skrevet

..er det bare meg som først og fremst reagerte på pastasalaten til 18 kroner?

Hva består liksom den av, hundre gram pasta og en halv agurk?

Enten består den av for få ingredienser til at jeg skal finne den interessant, eller så er det en altfor liten porsjon. Hvis man bruker den '20 gram av ditt og to skiver av datt'-greia de har brukt på de andre oppskriftene så blir det i hvert fall ikke stor nok middagsporsjon for meg!

Gjest TittTitt
Skrevet
..er det bare meg som først og fremst reagerte på pastasalaten til 18 kroner?

Hva består liksom den av, hundre gram pasta og en halv agurk?

Enten består den av for få ingredienser til at jeg skal finne den interessant, eller så er det en altfor liten porsjon. Hvis man bruker den '20 gram av ditt og to skiver av datt'-greia de har brukt på de andre oppskriftene så blir det i hvert fall ikke stor nok middagsporsjon for meg!

Jeg vet.. Er derfor jeg har vært litt "provoserende", for syntes alle de greien der var bare bullshit.. Om man kan få seg en pastasalat til 18 kr, så tviler jeg på den er god, eller mettende.. Man trenger pasta..salat..mais..fetaost..tomat.. osv.. Hadde da blirr en jæævli salat vis det bare var av litt grønn salat og et par pastaskruer..

Også er det denne grøten da.. til 8 kr.. :skratte:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...