Gå til innhold

Middagen

Gjest Huldali

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes det er en selvfølge å tilby et alternativ til folk som ikke kan spise enkelte matvarer på grunn av allergi/intoleranse/graviditet/vegetarianisme/religiøs overbevisning, osv. Det å ikke tilby noe annet til slike grupper vil være det samme som å ikke tilby alkoholfri drikke til de som av ulike årsaker ikke kan eller ønsker å drikke alkohol. Jeg synes at vertskapet har en forpliktelse til å servere mat og drikke som folk faktisk kan spise og drikke. Noe annet er frekt og uhøflig.

Det at folk ikke liker enkelte matvarer blir derimot noe helt annet, og det synes jeg får være deres eget problem. Det er jo dessuten nesten umulig å skulle ta hensyn til, da enkelte er så ekstremt sære og vanskelige i matveien at man nesten ikke skulle tro at det var sant.

Videoannonse
Annonse
Gjest nextlife
Skrevet

Jeg er så spent hva det er som skal serveres her :klø:

Skrevet

Jeg er veldig enig med Zia. Sist jeg var i bryllup ble vi oppfordret på forhånd til å si fra om eventuelle allergier, og maten inneholdt ikke ingredienser som enkelte av gjestene ikke tålte. Dette tror jeg er helt vanlig. At man ikke liker maten blir noe annet, det kan bli veldig vanskelig å ta hensyn til med mange gjester og like mange preferanser.

Gjest alteteren
Skrevet

Når vi snart gifter oss, kommer vi til å ha alternative retter til allergikere og vegetarianere, det er som seg hør og bør synes jeg. Men jeg må si jeg driter i om folk ikke liker maten! Vi skal kun ha voksne folk i bryllupet, og da forventer jeg at de kan oppføre seg som dette også! Og hvis det er sånn at de absolutt ikke klarer å dytte innpå noe av det som finnes på tallerkenen, får de dytte det rundt på den, for jeg er i alle fall ikke interessert i å høre om det....

Skrevet

Lurer veldig på hva det er de skal ha på menyen i bryllupet du skal i TS! :ler:

Men ærlig talt, er man voksne så greier man å tvinge i seg litt, greit nok med det man er allergisk mot, men det får da være grenser på hvor barnslig man kan være, det er faktisk bare en kveld du er nødt til å spise dette!!!

Skrevet

Takk for mange svar! Vært aktivitet her siden jeg skrev innlegget ser jeg :)

Jeg har ikke sagt til bruden at jeg ikke liker det mesteste av det jeg faktisk tåler (det jeg ikke tåler har jeg sagt i fra om, og fått beskjed om at jeg skal la det ligge på talerkenen).

Jeg vil ikke si til bruden at jeg ikke liker det andre, rett og slett fordi jeg syns jeg selv er ganske barnslig som ennå er på den "liker-ikke" om en del matvarer... Vet jeg burde vokst fra meg det der nå :forvirret:

Men takk for alle dere som mener at det går greit og la det ligge, godt råd det med å rote litt rundt og spise sagt slik at det ikke syns at jeg ikke spiser noe særlig av maten, det var et godt tips!

Jeg skal ikke sitte ved siden av bruden, bare syns det er flaut og ikke like maten og redd for at de andre legge godt merke til det. Men etter hva jeg forstår går det greit å sjule det på en måte :)

Jeg vil ikke poste menyen her, med tanke på at noen andre også kanskje skal i samme bryllupp eller forstå hvilket det er snakk om. Men det er egentlig ikke en helt sånn ekstra orginal meny, bare litt, men består så klart av mat jeg ikke tåler og ikke liker, hehe. Men vet at det også blir servert grønnsaker som noe av tilbehør, så da skal jeg kose meg med de mens jeg roter rundt på tallerkenen min :spise:

• 1 måned senere...
Skrevet

Liten avsporing:

Jeg blir faktisk litt irritert av alle som skriver at man som voksen skal ha vokst av seg denne vanen med å ikke like ting. Jeg har full sympati med deg Huldali!

Jeg misliker STERKT sjømat, det være seg fisk, reker, skjell, hummer osv. Jeg liker seriøst ikke den salt-aktige sjøsmaken. Jeg er så "hjeldig" at jeg har en kommende svigerfar som forsøker hardt å omvende meg, så jeg får stadig vekk prøve noe nytt jeg misliker. Jeg har derfor funnet ut at poteter og grønnsaker skal jeg ta masse av. :P Så har jeg ei venninne som stadig vekk putter tunfisk i ting, for å lure meg til å like det, for hun er helt overbevist om at jeg ikke kan mislike tunfisk når jeg liker kylling (?!). Jeg oppdager tunfisken hver gang *sukk*

Og så bor jeg i Hellas, en nasjon som elsker fisk og sjømat og som ikke *fatter* at en nordmann ikke kan like det!

Såh, det det hele har resultert i har sagt til *alle* at jeg er allergisk mot sjømat. Og det funker. Folk har sluttet å mase på meg. Og jeg tester stadig vekk nye fiskeretter, men vet dere hva, jeg tror aldri jeg kommer til å vokse av meg dette.

Alikevel ville jeg aldri informert brudeparet om dette. Jeg ville også spist poteter ;)

Skrevet

Dette minner meg så om våres bryllup...Vi serverte spekemat-koldtbord med salat, meloner, jordbær, loff, flatbrød, eggerøre, potetsalat, rømmegrøt og selvsagt fire slag spekemat..

Allikevel fikk jeg utrolig mye styr med en del av hans familie som ikke liker spekemat, eggerøre og rømmegrøt, og en annen som var sååå opptatt at dietten sin...så enden på visa var at vi måtte steke karbonader til de som absolutt ikke kunne spise spekematen! Selv mener jeg vanlig høflighet er å kunne spise litt av det du liker (de likte da salat, potetsalat, loff og meloner...)!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...